پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۱۲-۰۸

بررسی  80 گونه دارویی خاص در کتاب «تولید و فراوری گیاهان دارویی»

کتاب «تولید و فراوری گیاهان دارویی» به بررسی 80 گونه دارویی خاص براساس اوضاع اقلیمی و محیطی برخی قسمت‌های مرکزی و غربی ایران می‌پردازد که از سوی به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) به تازگی چاپ هشتم جلد ۲ و چاپ دهم جلد ۱ آن روانه بازار کتاب شده است.

به گزارش آستان‌نیوز، کتاب «تولید و فراوری گیاهان دارویی» در چهار جلد به قلم  مرحوم دکتر رضا امید بیگی  استاد برجسته و پیشکسوت رشته گیاهان دارویی و پدر صنعت نوین تولید و فراوری گیاهان دارویی نوشته شده است که این مجموعه پس از وفات مرحوم دکتر رضا امید بیگی در تابستان ۱۳۸۹ به عنوان کتاب برگزیده فصل و در بهمن ۱۳۹۰ به عنوان کتاب برگزیده سال (در زمینه علوم کاربردی) معرفی و موفق به دریافت تندیس جشنواره و لوح تقدیر از وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی شده است.
در این کتاب دیدگاه‌های نوین مربوط به تولید، فرآوری، آماده‌سازی و مصرف گیاهان دارویی مطرح و بر این موضوع مهم و اساسی تاکید شده که گیاهان دارویی مدل‌های بیولوژیکی و بیوشیمیایی گرانبهایی هستند که باید به عنوان پشتوانه داروهای مصرفی جامعه در بانک طبیعت نگهداری شوند. نویسنده کتاب بر آن بوده است در مجموعه چهار جلدی «تولید و فرآوری گیاهان دارویی»، راهبردی عمیق و سیستمی را در خصوص نحوه استفاده دارویی از گیاهان ارائه دهد و بر این اصل مهم تاکید دارد که آنچه در کشت و تولید گیاهان دارویی، به خصوص گونه‌های نادر آن‌ها، باید مدنظر قرار گیرد، حفظ منابع ژنی تولید دارو در طبیعت و به بیان دیگر تنوع زیستی است. هم چنین با توجه به روند رو به افزایش مصرف گیاهان دارویی  به عنوان مواد اولیه  تولید داروهای گیاهی بدون توسعه روشهای مناسب کاشت و مدیریت برنامه ریزی صحیح  پیامدهای نگران کننده یعنی تخریب طبیعت را در برخواهد داشت تولید زراعی و کشت گیاهان دارویی باید در سطح زراعی و امثال  آن و همچنین فراوری صنعتی آنها توسط متخصصان مربوط صورت گیرد و از منابع طبیعی به عنوان الگو و مدل برای تولید انبوه مواد داوریی در کشت و صنعت بهره برداری شود که در صورت فقدان استاندارهای کنترل کیفیت و عدم رضایت دستورالعمل‌های بین المللی استاندارد و جنبه‌های قانونی تجارت، گیاهان دارویی قادر به راه یابی به بازارهای پر سود تجارت این گیاهان نخواهیم بود بدین منظور تولید گیاهان دارویی چه به صورت خام یا فراورده شده با حفظ کیفیت و استاندارد بالا امری ضروری به نظر می رسد.
 از آن جایی که بررسی عملیات زراعی، مانند زمان کشت،  نحوه تکثیر، تغذیه و مدیریت آن ، زمان برداشت و مراقبت‌های پس از آن نقش مهمی در  افزایش محصول و کیفیت آن دارد. در جلد دوم  این کتاب عملیات کاشت، داشت و برداشت حدود 50 گونه دارویی  که در صنایع داروسازی اهمیت خاصی دارند به تفصیل مورد بحث قرار گرفته که بسیاری از گیاهان مورد بحث در این کتاب براساس اوضاع اقلیمی و محیطی برخی قسمت‌های مرکزی و غربی ایران مورد  مطالعه قرار گرفته است. در جلد سوم عملیات مربوط به تولید و فراوری بیش از 30 گیاه دارویی پرداخته که در زراعت متابولیتی و صنایع  داروسازی اهمیت  بیشتری دارند.
کتاب های این مجموعه 4 جلدی در قطع وزیری و بیش از۴۰۰ صفحه مصور از سوی به‌نشر منتشر شده که تاکنون 16 هزار و 300 نسخه از آن روانه بازار کتاب شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

مرکز «بشری»؛ در راستای فرمایشات رهبری برای کمک به زوجین نابارور و جوانی جمعیت احداث شد
تولیت آستان قدس رضوی احداث بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور «بشری» در بیمارستان رضوی را اقدامی در راستای عمل به…

تلویزیون اینترنتی