پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۱۲-۰۹

تفاهم‌نامه همکاری میان آستان قدس رضوی و پژوهشکده هنرهای سنتی امضاء می‌شود

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی از امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک میان این مؤسسه و پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور به منظور پیگیری پروژه‌های عملیاتی در آینده نزدیک خبر داد. 

امیرمهدی حکیمی اوائل اسفندماه در حاشیه بازدید از پژوهشکده هنرهای سنتی در تهران در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: این بازدید با هدف آشنایی بیشتر با تاریخچه این پژوهشکده، فعالیت کارگاه‌های عملی آن در حوزه‌های مختلف هنرهای سنتی و صنایع‌دستی ایران زیر نظر استادان و چهره‌های برجسته هنری کشور و همچنین برنامه‌های پژوهشی پژوهشکده که با محوریت آثار هنری گذشته و احیای این هنرها در حال انجام است، صورت گرفت. 
وی ادامه داد: همچنین در حاشیه این بازدید در قالب نشستی مشترک با طیبه عزت‌اللهی رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی گفت‌وگو کردیم و به معرفی فعالیت‌های گسترده مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در سه دهه گذشته در عرصه‌های گوناگون هنری همچون برگزاری 7 دوره دوسالانه تذهیب‌های قرآنی پرداختم.
حکیمی با اشاره به حوزه‌های فعالیت مشترک بین این دو نهاد در رشته‌های نگارگری، تذهیب و خوشنویسی و سوغات فرهنگی افزود: با توجه به فضاهایی که در حرم مطهر وجود دارد، می‌توان از ظرفیت‌های استادان و هنرمندان توانمند فعال در این پژوهشکده استفاده کرد. 
 

نتایج بازدید از کارگاه‌های پژوهشکده
همچنین مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با تأکید بر بازدید بیش از چهار ساعته خود از مجموعه کارگاه‌های پژوهشکده هنرهای سنتی گفت: در این کارگاه های جذاب، بسیاری از نقوش و تکنیک‌های هنری گذشته ایران از جمله کاشی‌کاری‌های دوره‌های مختلف همچون کاشی‌های نقش برجسته و کاشی‌های هفت رنگ، صنعت سفال و سرامیک، تولید پارچه‌های مختلف زربافت، نقره‌بافت و مخمل هفت رنگ، احیا و زنده شده است. 
وی با اشاره به فعالیت کارگاه‌های قلم‌زنی، میناکاری، معرق، گچ‌کاری، آیینه‌کاری و... در این پژوهشکده تصریح کرد: نمونه آثار بسیاری از این هنرها در گنجینه حرم مطهر رضوی وجود دارد. همچنین در این آستان مقدس همچنان از این هنرها استفاده می‌شود. 
حکیمی ادامه داد: در این راستا، مسئولان پژوهشکده هنرهای سنتی درخواست برقراری ارتباطات بین پژوهشکده و آستان قدس رضوی برای انجام فعالیت‌های پژوهشی بر روی آثار گنجینه رضوی را مطرح کردند تا بتوانند به بازتولید این آثار در فضای امروز برسند. 
وی اضافه کرد: به طور مثال در گذشته نیز مشابه چنین اقدامی را در حوزه پارچه‌های موجود در موزه‌های مطرح کشور انجام داده بودند، از این رو تقاضای امکان دسترسی به نمونه پارچه‌های موجود در گنجینه رضوی در این بازدید عنوان شد. 
مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: در حاشیه بازدید از این کارگاه‌ها، گفت‌وگوهایی نیز به منظور دعوت از استادان پژوهشکده برای برگزاری کارگاه‌های هنری در مشهدمقدس مطرح شد. 
وی افزود: از ظرفیت تولیدی این پژوهشکده و استادان آن می‌توان برای خلق آثار ماندگار در حرم مطهر نیز بهره برد. همچنین می‌توان از ظرفیت کارگاه‌هایی که امکان انجام کار تولیدی جدی‌تری دارند، در حوزه بازرگانی مؤسسه با محوریت تولید محصولات هنری رضوی با برند «مهر» استفاده کرد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی