پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی:
۱۴۰۱-۱۲-۰۹

آیت الله مصباح یزدی عدالت را از مهمترین شروط حکمرانی می داند

مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: مرحوم علامه مصباح یزدی، عدالت را به عنوان یکی از مهمترین شروط اساسی حکمرانی و حکومت‌داری اسلامی عنوان می‌کنند که قوام جامعه اسلامی به آن بستگی است.

به گزارش آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شریعتی‌تبار در نشست علمی «عدالت، مبنای اساسی حکمرانی از دیدگاه علامه مصباح یزدی(ره)» که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، با بیان این که مرحوم علامه با افکار، قلم و سخنان خود بر غنای علمی، فکری و فرهنگی جامعه اسلامی افزود، گفت: دیدگاه و منظومه علمی والای شخصیت مرحوم علامه مصباح، با آثار تالیفی متعدد نیاز به بررسی و پژوهش فراوان دارد.
وی به تبیین اهمیت و جایگاه عدل و عدالت در بحث حکمرانی برگرفته از آیات، روایات و بیانات امیرمومنان(ع) در نهج البلاغه پرداخت و ابراز کرد: آن حضرت، نمونه حکمران اسلامی هستند که عدالت در سخنان ایشان و بیش از آن در عمل و رفتارشان تجسم پیدا کرده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین شریعتی‌تبار ادامه داد: مدیریت و حکمرانی بر جامعه، امانت است و ما نیز در اندیشه سیاسی معتقدیم که حکومت دارای منشا الهی می‌باشد.
 

عدالت یکی از شرایط حکمرانی است
وی با بیان اینکه از شرایط حکمرانی عدالت و عادل بودن حاکم است، گفت: در احادیث آمده است، قوام، پایداری آسمان‌ها و زمین به عدل است و اگر عدل نباشد نظام آفرینش در قوام خود، متاثر از آن، آسیب می‌بیند.
این پژوهشگر در ادامه افزود: در نظام تشریع و حکومت و حکمرانی نیز عدل چنین جایگاه محوری را ایفا می‌کند و حکومت با ظلم، ستم و بی‌عدالتی قوامی نخواهد داشت.
وی همچنین به اقسام عدالت اجتماعی، اقتصادی، فردی و بشری اشاره و عنوان کرد: یکی از ابعاد عدل، عدالت اقتصادی است، از این رو، در آیات قرآن آمده است، مومنین اموال یکدیگر را به ناحق نخورید و مبادلات و روابط اقتصادی می‌بایست بر مبنای تجارت اقتصادی عادلانه و رضایت‌بخش صورت پذیرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین شریعتی‌تبار ادامه داد: علامه مصباح یزدی شرحی بر خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) دارند، یکی از عباراتی که حضرت فاطمه(س) در این خطبه عنوان می‌کنند، بیان فلسفه احکام و عدل است.
مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به حدیثی از حضرت زهرا(س)، تصریح کرد: در این حدیث قبل از آنکه اطاعت از اهل بیت(ع) را نظام امت و پایبندی به عدالت را موجب امان از تفرقه عنوان کند، مسئله عدل مطرح شده است.
وی با بیان این که مرحوم علامه مصباح این سه شرط را به عنوان شروط اساسی حکمرانی و حکومت داری اسلامی عنوان می‌کنند، خاطر نشان کرد: خداوند عدل را واجب قرار داده است چراکه می‌بایست حکمران اسلامی عادل باشد و عدل برای برقراری نظم ضروری است.
حجت‌الاسلام والمسلمین شریعتی تبار ادامه داد: اگر فرهنگ جامعه، باورها و اعتقادات، زیربنا و مبنای عدل نداشته باشد، دل های مردم جامعه از هم پراکنده و جدا خواهد شد، در واقع پیوند قلبی مردم به حکومت بر اساس عدل است، مرحوم علامه نیز معتقدند تحقق اجتماع واحد چند شرط اساسی دارد و نخستین شرط آن که زمینه‌ساز دیگر شروط شمرده می‌شود، عدالتخواهی است زیرا پیوند میان دل‌ها را مستحکم می‌کند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

شورای شهر با پیگیری ویژه رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم را به سرانجام برساند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به توجه ویژه شورای شهر مشهد برای تحقق دستور رئیس جمهور در حل مشکل پارکینگ اطراف حرم مطهر در…

تلویزیون اینترنتی