پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان:
۱۴۰۱-۱۲-۱۰

آیت الله مصباح یزدی از عالمان عامل، مربي و اثرگذار بود

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان گفت: مرحوم آيت الله مصباح یزدی روحيه شاگرد پروري و نيروسازي در خود داشتند.

به گزارش آستان نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمين محمدجواد نظافت يزدي، در هشتمين نشست تخصصي راهبردهاي تربيت نيرو در انديشه علامه مصباح يزدي(ره) که‌ در آستانه همايش ملي معظم له به میزباني دانشگاه بين المللي امام رضا(ع) و با همت مديريت پژوهش و توسعه علمي حوزه علميه خراسان در سالن شهيد چمران اين دانشگاه برگزار شد، گفت:  زنده نگه داشتن نام و ياد الگوهاي دين يك روش قرآني است.
وی افزود: خداوند متعال در اين راستا هم معصومان، انبيا و اولياي الهي از يك سو و هم ياران ائمه را از سوي ديگر به عنوان الگو قرار داده است، در واقع علامه مصباح از عالمان عامل، مربي و اثرگذار بوده اند.
حجت الاسلام و المسلمین نظافت، با اشاره به ضرورت نيروسازي، كادرسازي و تربيت كادر متخصص تصريح كرد: در اهميت تربيت نيرو، بايد گفت اگر هر كار بزرگي بخواهد انجام شود و نيرو به اندازه كافي نباشد، كار با مشكل روبرو مي شود، از همين بابت است كه قرآن بيان مي دارد حضرت عيسي(ع) درخواست يار داشت يا اينكه امير مومنان(ع) در خطبه 27 نهج البلاغه ياراني را كه پا به پاي حضرت حركت نمي كردند و همكاري تام و اطاعت پذيري نداشتند، نكوهش مي كند.
عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان همچنین به ميزان تاثير ياران و اطرافيان در شخصيت افراد و امامان معصوم، اشاره و خاطر نشان كرد: گاهی ياران نظريات را فاسد و نادرست اجرا نموده و كار را به جايي مي رساندند كه شاميان مي گفتند امام علي(ع)، مرد شجاعي بوده اما شكست هاي او بخاطر نداشتن اطلاعات نظامي است.
حجت‌الاسلام والمسلمين نظافت يزدي با بيان اين كه در نظام جمهوري اسلامي مي‌بايست به اندازه كافي براي ايده‌هاي برتر، فكرهاي جذاب و طرح هاي زيبا نيروهاي كافي و متخصص وجود داشته باشد، تصريح كرد: البته در بحث تربيت مي بايست مربي حضور داشته باشد تا نيرويي جامع و بصير كه در برابر طوفان شبهات كم نياورد، پرورش يابد.
 

تاكيد به اعتلاي مربي و متربي در كنار يكديگر، روش طبيبانه آيت الله مصباح در ميدان عمل بود
وي با بيان اين كه در تربيت، هم مربي و هم شاگرد تربيت پذير نياز است، ابراز كرد: جوانان در كار و تشكيلات تربيتي بايد كار را با انسان هاي آماده تر و تربيت پذيرتر آغاز كنند تا حلقه نخست شكل بگيرد، كسي كه مي‌خواهد در آينده جهان را تحت تاثير قرار دهيد بايد خودش ساخته شده باشد همانطور كه اميرمومنان(ع) را پيامبر تربيت كرد و همواره چنين مي فرمود كه پيامبر من را همراه خود مي برد و يك مدل تربيت اسلامي، همين مساله تربيت در ميدان است.
عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان با بيان اين که روش مرحوم علامه مصباح اینگونه بود که كار را تنها منحصر به تربيت تئوريك نمی‌دانستند تصريح كرد: مرحوم علامه مصباح، تربيت ويژه‌اي در ميدان عمل داشتند.
حجت الاسلام والمسلمين نظافت يزدي با بيان اين كه اصولا در برنامه و كار تربيتي اول از همه مربي، سپس برنامه تربيتي و پس از آن نيز فضاي تربيتي و بسترسازي نياز است، گفت: در فضاي جبهه در نسل اول افرادي همچون چمران ريل گذاري تربيتي كردند و بعد ديگر انسان‌ها در شرایط شكل گرفته قرار گرفتند و رزمندگان ما، آنگاه كه اسير شدند، زندان‌هاي عراق را فضاي تربيتي كردند و اين مسئله همان اثر حضور انسان هاي تربيت ساز در موقعيت هاست.  
به گفته وي، آيت الله مصباح در ميان ياران امام و شخصيت هاي حوزوي، اهتمام به نيروسازي و تربيت داشتند و اين را تكليف خود مي دانستند.
عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان با بيان اين كه مرحوم آيت الله مصباح جز نمايندگي مجلس خبرگان رهبري، كار اجرايي ديگري را نپذيرفتند و پيوسته متمركز بر نيروسازي شدند، عنوان كرد: انساني همچون ايشان مي‌توانست دروس مرسوم حوزه از جمله فقه و اصول كه از جمله مقدمات مرجعيت است را تدريس كنند اما سراغ اين برنامه نرفت و تلاش كرد تا كارهاي روي زمين مانده را انجام دهد و خود را وقف خلاها، شكاف ها و رخنه ها كرد؛ معظم له همواره در تلاش براي توليد فكر انديشه ناب اسلامي در مواجهه با شبهات و نيروسازي بود.
حجت الاسلام والمسلمين نظافت، خاطر نشان كرد: برخي كارها نياز به آمادگي‌هاي ذاتي دارد همانطور كه مرحوم آيت الله مصباح روحيه شاگرد پروري و نيروسازي را در روح خود داشتند و خودساخته بودند آنطور كه گفته‌اند حتي سكوت، تواضع  و منش ايشان به انسان درس مي آموزد.
وي با بيان اين كه مرحوم علامه مصباح استاد نيروسازي بودند و تلاش كردند تا با تربيت نيروهايی در فضاي حوزه، همين افراد منشا بركت براي دانشگاه ها باشند، اظهار كرد: آيت الله مصباح در تربيت نيروها تاكيد بر جامعيت داشتند، كساني را پرورش دادند كه بصيرت سياسي داشته باشند، جريان هاي سياسي را بشناسند، در لحظه واکنش نشان دهند، بنيه علمي و تربيتي و معنوي فوق العاده اي داشته باشند، خوش ارتباط و نرم خو باشند و در يك نگاه، جامعيت در شخصيت آنان موج بزند؛ همينطور هم شد و لحن سخنراني و رفتارشان نرم بود و افراد را جذب مي‌كرد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

شورای شهر با پیگیری ویژه رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم را به سرانجام برساند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به توجه ویژه شورای شهر مشهد برای تحقق دستور رئیس جمهور در حل مشکل پارکینگ اطراف حرم مطهر در…

تلویزیون اینترنتی