پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

طرح«شمیم تلاوت رضوی»به همت مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی آغاز به کار کرد؛
۱۴۰۱-۱۲-۱۱

گسترش و تعمیق فرهنگ قرآنی، رسالتی بر دوش امام رضایی‌ها

مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در سال‌های اخیر طرح‌های آموزشی مختلفی را در سطح ملی برگزار می‌کند که با استقبال خوب قرآن آموزان همراه شده است. یکی از این طرح‌های آموزشی طرح «شمیم تلاوت رضوی» است که به گفته مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی از سال 1397 در حال برگزاری است.

به گزارش آستان نیوز، مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در سال‌های اخیر طرح‌های آموزشی مختلفی را در سطح ملی برگزار می‌کند که با استقبال خوب قرآن آموزان همراه شده است. یکی از این طرح‌های آموزشی طرح «شمیم تلاوت رضوی» است که به گفته حجت‌الاسلام و المسلمین سید مسعود میریان مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی از سال 1397 در حال برگزاری است و سالانه قریب از 2 هزار نفر متقاضی دارد.

حجت‌الاسلام میریان، مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در ابتدا به نقش مهم تلاوت قرآن در زندگی افراد اشاره می‌کند و می‌گوید: یادگیری و یاد دادن قرآن از جمله موضوعاتی است که در کلام اهل بیت (ع)، بسیار به آن سفارش شده، است. از آن جایی که دوازه ورود به انس با قرآن و استفاده از این مصحف شریف، توانایی تلاوت و قرائت آن بوده و مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی کوشیده است تا با اجرای طرح‌های مختلف آموزشی قرآنی از جمله «شمیم تلاوت رضوی»، «من قرآن را دوست دارم»، «تحفیظ رضوی» و «آموزش روخوانی تحت عنوان مهدالرضا(ع)»  و...  زمینه آغاز نهضت فراگیری تلاوت و قرائت صحیح و روخوانی درست قرآن به عنوان دروازه ورود به انس با قرآن کریم را فراهم کند.

حجت‌الاسلام میریان در ادامه هدف از برگزاری این دوره آموزشی را ایجاد بستر انس با قرآن کریم و فراهم نمودن مقدمات لازم جهت آموزشهای تخصصی در سطوح بالاتر عنوان می‌کند و می‌گوید: نقشه راه آستان قدس رضوی در  این طرح ملی، ارائه آموزش‌های روخواني و روانخواني، تجويد مقدماتی و تکمیلی، تدبر در قرآن کریم (جزء ۳۰) و آموزش ترتیل (نغمات و الحان) ويژه افراد ۸ تا ۱۵ سال و افراد بالای ۱۵ سال برای برادران و خواهران است.

حجت‌الاسلام میریان با اشاره به اینکه طرح «شمیم تلاوت رضوی» در طول سال در قالب 4 ترم آموزشی ویژه هر فصل برگزار می‌شود، اظهار می‌کند: ترم زمستان این طرح آموزشی با ثبت‌نام بیش از 310 علاقه‌مند به یادگیری آموزش‌های قرآنی به صورت حضوری در مشهد و به صورت مجازی در سطح کشور آغاز به کار کرده است.

او ادامه می‌دهد: کلاس‌های آموزشی طرح «شمیم تلاوت رضوی» از 4 اسفندماه برگزار شده و تا نیمه خرداد ماه سال 1402 ادامه دارد. طول دوره نیز18 تا 22 جلسه (یک ترم) است که بصورت یک جلسه در هفته برگزار می‌شود.

 به گفته این مقام مسئول، کلاس‌های آموزش حضوری طرح «شمیم تلاوت رضوی» در قالب 24 کلاس روزهای پنج شنبه در دو نوبت صبح و عصر در خروجی صحن کوثر حرم مطهر رضوی،  طبقه +1بازار کوثر  به صورت مجزا برای دختران و پسران در حال برگزاری است.

حجت‌الاسلام میریان  به برگزاری دوره روخوانی و روانخوانی به عنوان اولین مرحله یادگیری  طرح «شمیم تلاوت رضوی» اشاره کرده و می‌گوید: یادگیری روخوانی و روانخوانی قرآن کریم پیش نیاز آموزشی سطوح بالاتر محسوب می‌شود.از این رو متقاضیان در بدو امر مورد ارزیابی قرار می گیرند و در صورت تسلط بر روخوانی و روانخوانی در سطوح بالاتر مشغول به فعالیت می شوند. پس از سپری کردن دوره روخوانی و روانخوانی (درصورت نیاز)  و کسب مهارت لازم در خواندن صحیح و روان قرآن کریم، افرادی آموزش‌های تجوید مقدماتی و تکمیلی را فرا می‌گیرند  افرادی که در دوره  آموزشی «شمیم تلاوت رضوی» شرکت می‌کنند ، قادر خواهند بود علاوه بر آشنایی کامل با قواعد تجوید بصورت نظری، مهارت لازم را در بکار بردن قواعد تجوید بصورت عملی را نیز کسب کنند و با  نغمات قرآنی نیز آشنا شوند.

حجت‌الاسلام میریان تصریح کرد: سعی کرده‌ایم در این دوره آموزشی از افراد با تجربه و اساتید حرفه‌ای که سال‌ها کار با کودک را داشته‌اند بهره ببریم. از اين رو کارشناسان و اساتید مهد الرضا آستان قدس رضوی آموزش کودکان بالای 8 سال تا 14 را برعهده دارند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی