پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

آیت الله علم الهدی در گرامیداشت مرحوم علامه مصباح یزدی:
۱۴۰۱-۱۲-۱۱

علامه مصباح یزدی در حوزه حرکت علمی، دینی و انقلابی معیار و شاخص بود

به همت آستان قدس رضوی و مشارکت مدیریت حوزه علمیه خراسان، همایش ملی گرامیداشت علامه محمد تقی مصباح یزدی با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، آیت الله سید احمد علم الهدی؛ نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد صبح امروز پنج شنبه 11 اسفند ماه در این همایش که با حضور استاندار خراسان رضوی، مدیر حوزه علمیه خراسان، علما، طلاب و فضلای مشهدی در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: علامه مصباح یزدی برای مبارزان خط مقدم انقلاب اسلامی در حوزه حرکت دینی و انقلابی معیار و شاخص بود و این عالم ربانی در دوران رژیم ستم شاهی با تذکرات به موقع مانع ایجاد انحراف در مسیر مبارزان انقلاب اسلامی می‌شد.

 

علامه مصباح یزدی، مولد و ناشر اندیشه بود

وی با تاکید بر اینکه علامه مصباح یزدی از شخصیتی دینی، معنوی، متفکر، فیلسوف و سرشار از اخلاص برخوردار بود، اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های بارز و برجسته این عالم مجاهد «غیرت دینی» بود به دین معنا که برای حفظ ارزش‌های دینی و دفاع از اسلام با تمام وجود در مقابل هجمه‌ تفکرات انحرافی با ارائه پاسخ‌های کوبنده و عقلانی می‌ایستاد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه آیت الله مصباح یزدی در دوران حیات‌ خویش جای خالی شهید آيت الله مطهری و علامه طباطبایی را برای نظام جمهوری اسلامی ایران پُر کرده است، گفت: این سخن معظم له از این مطلب نشأت می‌گیرد که علامه مصباح یزدی علاوه بر تاسیس اندیشه در مقبال سیلی از شبهات، ناشر اندیشه هم بود.

 

60 سال مجاهدت خالصانه در رکاب ولایت فقیه

حجت اسلام و المسلمین علی خیاط؛ مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه این همایش با اشاره به 60 سال مجاهدت آیت الله مصباح یزدی در میدان علم، تفکر، اندیشه، خرد و بصیرت سیاسی تاکید کرد: تلاش‌های این عالم ربانی تاثیر بسیار شگرفی در پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران داشت به نحوی که چند نوبت این عالم مجاهد را تهدید به کشتن کردند.

وی با بیان اینکه در اوایل دهه 70 تفکرات لیبرالی با هدف مقابله با ولایت فقیه ظهور یافت، افزود: آیت الله مصباح در همان زمان بدون کوچک‌ترین واهمه و ترسی علم مبارزه و مقابله با این تفکر را برافراشته کرد و نقش اساسی در دفع هجمه‌‌های این تفکر نسبت به ولایت فقیه داشتند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه علامه مصباح یزدی شخصی تکلیف مدار بود، افزود: این عالم جلیل القدر هر زمان احساس می‌کرد که انقلاب و اسلام در خطر است، پرتوان و با شجاعت کف میدان حاضر می‌شد و موضع‌گیری خویش را در قالب متنی عقلانی و قابل درک برای عموم مردم بیان می‌کرد و در اوج فتنه‌ها موضعه‌اش دفاع از مقام ولایت بود.

 

علامه مصباح یزدی متخلق به اخلاق الهی بود

آیت الله محمود رجبی؛ رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در بخش دیگری از این گرامیداشت با اشاره به اینکه انسان به عنوان احسن الخالقین نزول یافته تا تبدیل به احسن العمل شود، گفت: احسن العمل به معنای تبدیل به نیکوکارترین است بنابراین برای تبدیل شدن به نیکوکارترین ابتدا انسان باید متخلق به اخلاقی الهی شود.

وی اظهار کرد: انسانی متخلق به اخلاقی الهی سرتاسر وجودش خدایی است از همین رو تمام ویژگی‌های اخلاقی را از پروردگار جهانیان دریافت خواهد کرد و منشاء کارهای نیک خواهد شد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تاکید بر اینکه علامه مصباح یزدی متخلق به اخلاق الهی بود، گفت: ترس و دلهره، تعریف و تمجید دیگران برای اینگونه اشخاص هیچ اهمیتی ندارد چراکه برای اینگونه افراد فقط رضایت خداوند ملاک است و بس.

آیت الله رجبی تصریح کرد: روح عبودیت در وجود این عالم بزرگوار متجلی بود و همیشه نسبت به تشخیص درست وظیفه و عمل صحیح به آن تاکید می‌کرد.

وی  خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های علامه مصباح یزدی ترویج و گسترش مسئله اخلاق و بصیرت اخلاقی در حوزه‌های علمیه بود که در همین راستا نظام جامع اخلاقی با رویکرد تحلیلی روایات اخلاقی و اخلاق اجتماعی و فردی در آثار ایشان وجود دارد که یکی از برکات عمر گرانبهای این عالم وارسته برای علما و طلاب است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تاکید بر اینکه این عالم مجاهد در دوران عمر بابرکت خویش در راستای نهادسازی، تربیت نیرو، تولید اندیشه و فکر و... بسیار تلاش کرد، افزود: ایشان به علما و اطرافیان خود همیشه توصیه می‌کرد که برای کسب فیوضات الهی در عمل اخلاص و توسل به اهل بیت(ع) داشته باشید.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی