پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

مدير گروه كلام اسلامي بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی خبر داد:
۱۴۰۱-۱۲-۱۲

طرح تدوین درسنامه معارف رضوی برپایه کتاب عیون اخبار الرضا(ع)

سلسله درس گفتارهاي عیون اخبار الرضا(ع) با تدریس آیت‌الله محمد حسن خزاعی، از اساتيد سطوح عالي حوزه علميه خراسان در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در حال برگزاری است. 

به گزارش آستان‌نیوز، حسين لطيفي مدير گروه كلام اسلامي بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در خصوص برگزاری این سلسله درس گفتارها گفت: این جلسات یکشنبه‌های هر هفته برگزار می‌شود و تاکنون ۵ دوره از این درس گفتارها برگزار شده است.
وی افزود: از جمله ذخایر بی‌بدیل معارف اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) که به دست ما رسیده عیون اخبار الرضا(ع) است که لبریز از معارف ناب رضوی است،  این کتاب گرانسنگ در موضوعاتی چون سیره، کلام و اعتقادات، فقه و فلسفه احکام، اخلاق و آداب و رسوم اسلامی به ویژه آداب و فضیلت زیارت امام علی بن موسی الرضا(ع) از منابع مهم شیعه به شمار می‌رود که در 69 باب تنظیم و تالیف شده است. 
لطیفی تصریح کرد: قله‌های این ابواب 69 گانه مباحث خداشناسی، امام‌شناسی و مناظرات ایشان با عالمان ادیان و دانشمندان مذاهب اسلامي است. اما متاسفانه تاکنون آنچنان كه شایسته و بايسته این اثر قوی و بی بدیل است، در مجامع علمی و آموزشی به ویژه در حوزه‌های علمیه مورد توجه واقع نشده است. 
این پژوهشگر خاطر نشان کرد: به همین مناسبت و با توجه به جایگاه رفیع و اهمیت سترگ کتاب «عیون اخبار الرضا(ع)»، گروه کلام اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با هدف تبیین معارف اهل بيت(ع) و تدوین و پي‌ريزي درسنامه معارف رضوی برپایه «عیون اخبار الرضا(ع)»، اقدام به برگزاری سلسله درس گفتارهای شرح این کتاب شریف کرده است.
 به‌گفته مدير گروه كلام اسلامي، گروه پژوهشي كلام اسلامي، طبق برنامه پیش بینی شده در این سلسله درس‌گفتارها مباحث چهارگانه عیون اخبار الرضا(ع) - سیره، مباحث اعتقادی و کلامی، علل احکام و آداب و فضیلت زیارت امام علی بن موسی الرضا(ع) - را پی خواهد گرفت و احاديث و روايات مورد نظر را از منظر سندی، دلالی و محتوایی مورد نقد و بررسي قرار خواهد داد.
 لطيفي درباره تعداد جلسات برگزار شده و مباحث افزود: تاکنون ۵ جلسه از سلسله درس گفتار برگزار شده است و مباحثی همچون علّت ملقّب شدن حضرت علیّ بن موسی(ع) به رضا، آنچه درباره مادر گرامی آن حضرت و اسم ایشان روایت شده است، زمان ولادت حضرت رضا (ع)، تصریح و نصّ امام کاظم(ع) در باره امامت و وصایت فرزندشان حضرت رضا (ع) شامل 29 حدیث ر این جلسات مورد بررسی قرار گرفته است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی