پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در نشست هماهنگی مدیران بنیاد فرهنگی رضوی و شرکت صنایع پیشرفته رضوی توافق شد؛
۱۴۰۱-۱۲-۱۳

آغاز نهضت دانش بنیانی در مدارس امام رضا(ع) 

نشست هماهنگی «نهضت دانش بنیانی در مدارس» امروز با حضور مدیران بنیاد فرهنگی رضوی و مدارس امام رضا(ع) و مدیر عامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی در سالن جلسات بنیاد فرهنگی رضوی برگزار شد. 

به گزارش آستان نیوز، حرکت پیشگامی که با عنوان «نهضت دانش‌بنیانی در مدارس» از چندی قبل با هم‌افزایی آستان قدس رضوی و آموزش و پرورش خراسان رضوی با هدف ارتقای سطح کیفی آموزش در کشور و توسعه فرهنگ کارآفرینی و نخبه‌پروری کلید خورده، در اولین گام‌های خود با همراهی بنیاد فرهنگی رضوی، قرار است زمینه ورود آموزش‌های نوین و کاربردی هوش مصنوعی به مدارس امام رضا(ع) را رقم بزند.
 

تغییر مسیر به آموزش‌های نو، کارآفرینی و اشتغال‌زایی 
در این جلسه سیدمحمدصادق علی پرست مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی با بیان اینکه موضوع و مبانی هوش مصنوعی در اروپا از سال ۲۰۲۰ الزاماً جز منابع آموزشی قرار گرفته است، اظهار کرد: توجه به پیش نیازها جهت آموزش و توسعه تکنولوژی و آگاهی بخشی در خصوص خطرات آن اهمیت دارد. 
به گفته وی، مباحث کارآفرینی و اشتغال زایی در متن سند چشم اندار تحول بنیادین آموزش و پرورش یاد شده و به مهارت افزایی در کنار تحصیل تاکید شده تا قبل از اتمام تحصیلات تکمیلی دانش آموزان نیازهای اقتصادی خود را متناسب با رشته مرتفع کنند که متاسفانه در نظام آموزشی کشورمان برخلاف مرکز آموزشی دنیا هنور بر زمین مانده است. نظام آموزشی هرگز با هدف رفتن به دانشگاه تربیت نمی‌کند، بلکه با هدف تعیین مسیر شغلی، توانمندی و ترغیب به نقش آفرینی در جامعه برنامه‌ریزی و آموزش می‌دهد. در نظام های آموزشی دنیا مهارت آموزشی در حین آموزش عمومی انجام می‌شود و تعداد محدودی به توصیه نظام آموزشی وارد دانشگاه می‌شوند و به این ترتیب کنکور در دنیا حل شده است. 
وی ضمن ابراز امیدواری از آغاز همکاری‌های دو جانبه میان بنیاد فرهنگی رضوی و شرکت صنایع پیشرفته رضوی به منظور تغییر رویکرد صرف آموزش محور، اظهار کرد: امیدواریم به سمت و سوی آموزش‌های نو و توسعه هنرستان‌های هوش مصنوعی، کارآفرینی و اشتغال زایی حرکت کنیم؛ زیرا امروز دیگر این حرکت در دنیا از ایده‌پردازی عبور کرده و وارد مرحله تولید شده که بروز و ظهور آن را در تولید خودروهای مسلط به هوش مصنوعی شاهدیم. 
در همین راستا، بنیاد فرهنگی رضوی از سال گذشته در پی راه‌اندازی سه هنرستان رسانه، هنرستان تربیت بدنی و نیز هنرستان معماری اسلامی و کشاورزی است که به واسطه کندی روندهای موجود هنوز به نتیجه خاصی نرسیده است. با این وجود، مدیران مدارس امام رضا(ع) مشتقانه آماده همکاری با شرکت صنایع پیشرفته رضوی هستند تا با مشارکت یکدیگر بتوان به سرعت منشأ تغییروتحول در انتقال آموزه‌های دانش بنیانی شویم، چرا که معتقدیم خدمت ارزشمندی در مسیر کارآفرینی دانش آموزان است.

دانش آموزان را با اکوسیستم دانش بنیانی آشنا کنیم
مجتبی بهنام تقدسی مدیر عامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی نیز در بخش دیگری از این نشست با اشاره به دغدغه‌مندی رهبر معظم انقلاب درخصوص مباحث کارآفرینانه و نامگذاری امسال به «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین»، تصریح کرد: تولیت آستان قدس رضوی از اولین متولیانی بودند که خود و آستان قدس رضوی را مخاطب سخن رهبری دانستند و بر عملیاتی کردن آن تاکید دارند که نگاه بسیار ارزشمندی است. 
وی با اشاره به ۲۲ سال کار و حمایت خود از شرکت‌های دانش بنیان، بیان کرد: در طول سه سال آغاز فعالیت در شرکت صنایع پیشرفته رضوی سعی کردیم جریان دانش بنیانی را در آستان قدس رضوی قوت ببخشیم. 
به علاوه در نشستی با اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی درخصوص کار زیر بنایی در مدارس، سلسله نشست‌هایی برگزار شد تا راه‌های کارگشا و بدون هزینه جهت تحقق نهضت دانش بنیانی در مدارس مورد بررسی قرار بگیرد. در همین راستا تفاهم نامه‎ای هم امضا رسید که ماحصل آن برگزاری بیش از چند هزار ساعت دوره بوده است. 
بهنام تقدسی با ابراز خشنودی از اینکه برخی از همکاران این شرکت از دل مدارس امام رضا(ع) برآمدند، ابراز کرد: در وهله اول باید ببینیم، چه باید کرد تا نهضت دانش بنیانی را در مدارس راه بیندازیم؟ در اولین قدم بایستی دانش آموزان را با اکوسیستم دانش بنیانی از ایده تا تولید انبوه آشنا کرد. 
در قدم بعدی، مدیران شرکت‌های دانش بنیانی وارد مدرسه و کلاس‌ها شوند. بهترین مدیران و کارشناسان شرکت‌های دانش بنیانی با اقبال حاضرند در مدارس حضور پیدا کنند؛ چرا که نتایج تجربه زیسته افراد در کتاب‌ها نمی‌آید. در قدم سوم، هر بازدیدی لازم باشد هماهنگ می‌شود تا دانش آموزان از نزدیک میدان کار را تجربه کنند که تاثیر و برکات فراوانی در هدایت تحصیلی و آینده شغلی دارد. 
مدیر عامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی پیشنهاد کرد: دبیرستان هوش مصنوعی را بین سازمان علمی و فرهنگی رضوی و بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی راه‌اندازی کنیم. خوب است، دانش آموزان ۲۰ نرم افزار محوری مرتبط با هوش مصنوعی را در یک دوره مقدماتی سه ماهه از نزدیک لمس کنند و سپس در دوره تخصصی بسته به توانمندی خود دوره ببینند. 
وی تاکید کرد: با تجهیز دانش آموزان ما به دانش‌های نوین هوش مصنوعی، دغدغه‌مندی صرف دانش آموزان ما کنکور نخواهد بود. این حرکت رو به رشد، با رشد تکنولوژی و هوش بچه‌های شدنی است تا به جای اینکه دانش آموزان دنبال دانشگاه‌ها بدوند، مراکز علمی و فرصت‌های شغلی دنبال آن ها باشند.
در پایان مقرر شد، در اولین قدم جهت تسریع در روند آغاز نهضت دانش بنیانی در مدارس امام رضا(ع)، نماینده‌ای از سوی شرکت صنایع پیشرفته رضوی معرفی شود و کارگروه آموزشی نیز در بنیاد فرهنگی رضوی برای شروع دوره‌های مقدماتی تشکیل شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی