پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به همت انتشارات کتابخانه و موزه ملی ملک؛
۱۴۰۱-۱۲-۱۳

کتاب «هنر تذهیب در عصر قاجار» روانه بازار نشر شد

کتاب «هنر تذهیب در عصر قاجار(دوره ناصری و مظفری)» به همت انتشارات کتابخانه و موزه ملی ملک بزرگترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران روانه بازار نشر شد. 

به گزارش آستان نیوز، این کتاب با تمرکز بر بررسی و تجزیه و تحلیل ویژگی‌های آثار مُذَهّب دوره قاجار موجود در کتابخانه‌ها و کتاب‌ها به ویژه در میان آثار کتابخانه و موزه ملی ملک به کوشش و پژوهش عاطفه شفیعی عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه سمنان تألیف و منتشر شده است. 
کتاب هنر تذهیب در عصر قاجار پس از یک مقدمه، دربردارنده سه بخش اصلی؛ «ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی دوره قاجاریه»، «ویژگی‌های هنر تذهیب در نیمه دوم دوره قاجاریه» و «تحلیل و بررسی ویژگی‌های تذهیب نیمه دوم دوره قاجاریه» است. 
 

ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی دوره قاجاریه
هم‌زمانی دوره قاجار به ویژه از حکومت ناصرالدین شاه به بعد، با توسعه روابط ایران و کشورهای خارجی، اهمیت و نقش علم و دانش، توسعه سوادِ روز در میان طبقات گوناگون جامعه و به پیروی از آن افزایش تقاضا موجب شد تولید کتاب و روزنامه با تکنیک‌های نوین آن زمان انجام پذیرد.
 با این حال به دلیل رواج روحیه اشرافی‌گری و رشد طبقه ثروتمند و افزایش افراد باسواد جامعه، آثاری قابل توجه از خوش‌نویسان و مذهبان در چارچوب ابزارهای کاربردی، کتاب‌ها، آثار لاکی، عقدنامه‌ها و فرمان‌های مذهب از این دوران برجای مانده است. 
در این دوره کتاب‌های دینی به ویژه قرآن به سبب تقدس‌شان، چون همیشه و همه دوران‌ها جایگاه و اهمیت خود را حفظ کردند. کتاب‌های ادبی و دیوان شاعران نیز که همچنان حامیان و سفارش‌دهندگان‌شان را داشت، در کنار آثار کاربردی و اسناد، تا پایان این عصر بستری برای جلوه‌گری هنر تذهیب بودند. 
 

ویژگی‌های هنر تذهیب در نیمه دوم دوره قاجاریه 
در ادامه کتاب، بررسی و تحلیل ویژگی‌های تذهیب در سه بخش «ویژگی‌های تذهیب کتاب‌ها»، «آثار لاکی همچون قاب‌آینه، جعبه و قلمدان» و «آثار تک‌برگی همچون عقدنامه، فرمان‌ها و دستورهای حکومتی» ذکر شده است.
 ویژگی‌هایی مشترک و منحصربه‌فرد آثار همچون بهره‌گیری گسترده از طلا، نقش‌های باستانی و اسلیمی ماری در این بررسی مورد توجه بوده‌اند. همچنین آثار گوناگون برپایه ترکیب‌های رنگی، اصول ترکیب‌بندی و تأثیرهایی که از گذشته گرفته‌اند، واکاوی شده‌اند. البته بخش بزرگی از آثار بررسی‌شده در این پژوهش، متعلق به کتابخانه و موزه ملی ملک است.
شایان ذکر است، کتاب‌دوستان برای خرید کتاب «هنر تذهیب در عصر قاجار» می‌توانند به ساختمان کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی تهران، میدان امام خمینی(ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق) مراجعه کنند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی