پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در سال جاری محقق شد، 
۱۴۰۱-۱۲-۱۳

کسب ۸ عنوان برتر آثار بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در جشنواره‌های معتبر

 ۸ عنوان اثر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در سال جاری حائز رتبه‌های برتر و شایسته تقدیر در جشنواره‌های انتخاب کتاب سال شده است.

به گزارش آستان نیوز، «مناظرات امام رضا(ع) با علمای یهود»، «جایگاه و نقش تمدنی سادات در خراسان رضوی»، «آسیب شناسی زیارت با تمرکز بر زیارت رضوی» و «گنجینه مهر رضوی» از جمله آثاری است که در جشنواره کتاب سال رضوی انتخاب شده‌اند.
همچنین «خادم تراز» و «دایره المعارف آستان قدس رضوی» در جشنواره آثار مکتوب رضوی و 
«عصری سازی افعال پیامبر(ص)» و «مرزبان عقیده و ایمان» نیز در جشنواره کتاب سال حوزه مقام برتر را از آن خود کرده‌اند.

کتاب «علمای یهود» با واكاوى اوضاع جوامع يهودى مقارن حضرت مى‌كوشد تا پيامدهاى تاريخى مناظرات ايشان را بررسى نمايد. به‌ويژه اينكه بيانات امام رضا(ع) بخشى اساسى از جرياناتى است كه از سده سوم هجرى به بعد، منجر به تغييراتى بنيادين در رويكردهاى كلامى يهوديان گرديد.
«جایگاه تمدنی سادات» نیز عنوان دیگر کتابی است که برای پیشبرد موضوع، ابتدا روند استقرار سادات در خراسان، به عنوان یکی از حوزه‌های تمدنی جهان اسلام تبیین شده و با معرفی خاندان‌های معتبر، روند شکل‌گیری و گسترش سازمان نقابت، مزارها و دیگر نمودهای اجتماعی حضور سادات در این ناحیه بررسی گردیده است. تبیین و تحلیل نقشآفرینی سادات در هر یک از عرصه‌ها و مؤلفه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، بخش مهم و اصلی کتاب را در برمی‌گیرد.
آسیب‌شناسی زیارت با تمرکز بر زیارت رضوی نیز عنوان اثر دیگری است که در راستای آسیب شناسی اخلاقی زیارت در صدد پاسخ به این سؤال است که آیا تلاقی گردشگری و زیارت، از ماهیت و ابعاد دینی و معنوی زیارت نمی کاهد و آیا می توان گردشگری دینی را در بستر اخلاقی ودینی بررسی کرد یا اینکه زیارت و گردشگری دو مفهوم نامتجانس هستند که مبانی و مؤلفه های متفاوتی دارند.
«گنجینه مهر» ضمن پرداختن به تاریخچه مهر در تمدن اسلامی به روش‌های کنده‌کاری و مشاغل مربوط به مهر و مکان‌های مهرسازی، ویژگی‌های ظاهری مهرهای موجود در اسناد آستان قدس، مهر صاحب منصبان و کارکنان دیوانی آستان قدس، مهر زنان در دوره‌های صفویه تا قاجاریه اشاره دارد.

کتاب «خادم تراز» با تبیين چهل شایستگی خادم امام رضا(ع) در هشت فصل می‌کوشد خادمان این بارگاه ملکوتی را در معرفت‌افزایی هرچه بیشتر و آراسته شدن به این شایستگی‌ها، به مقام خادم تراز اهل بیت(ع) رهنمون سازد.
اثر دائره المعارف آستان قدس رضوی اولین اثر علمی جامع، مستند و مصور دربارۀ حرم مطهر و آستان قدس است که آن را به طور دقیق و با آخرین شیوه‌‏های پژوهشی روز، بر اساس منابع و اسناد و پژوهش‌های تازه معرفی می‏‌کند. این اثر در ذیل محورهای شش‏گانۀ رجال؛ القاب، موضوعات و مشاغل؛ مکان‏‌ها؛ مکتوبات؛ نفایس موزه؛ سازمان‏‌ها، آستان قدس را معرفی می‌‏کند. مقالات به شیوۀ الفبایی تنظیم و تدوین شده و به این ترتیب، هر موضوعی که به آستان قدس رضوی ارتباط داشته باشد، در این کتاب معرفی شده‌‏است.
عصری سازی افعال پیامبر(ص) نیز کوشیده است تا با تبیین مبانی نظری و تشریح مراحل عملی، چگونگی  عصری‌سازی افعال پیامبر(ص) را نشان دهد و زمینه بهره‌گیری از افعال تاریخی پیامبر(ص) را فراهم آورد.
کتاب مرزبان عقیده و ایمان آيينه‌ای است که سيمای آيت‌الله شيخ غلامحسين تبريزی عبدخدائی را از نگاه ده‌ها تن از همعصران وی بازتاب می‌دهد و بسياری از بستگانی که سال‌ها با وی زيسته‌اند، دوستانی که با او آمدوشد داشته‌اند، دانش‌اندوزانی که از دانش او بهره‌ها آموخته‌اند، نمازگزارانی که در صف جماعت وی نشسته‌اند، شهروندانی که پندهای او را شنيده‌اند و دغدغه‌مندانی که کتاب‌های او را خوانده‌اند، در اين مجموعه در باره وی نوشته‌اند و گفته‌اند تا هر يک به سهم خويش، بر گوشه‌ای از حيات آن عالم ربانی پرتوی افکنند و آن را برای داوری آيندگان در اختيار همگان قرار دهند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی