پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

دکتر موسی نجفی در همایش انقلاب اسلامی و تحول در علوم اسلامی و انسانی:
۱۴۰۱-۱۲-۱۴

درک فلسفه تاریخ به درک بیشتر انقلاب اسلامی کمک می‌کند

دکتر موسی نجفی گفت: درک فلسفه تاریخ به درک بیشتر انقلاب اسلامی کمک می‌کند و امکان فهم تحولات آینده و نقش آفرینی در آن را فراهم می‌سازد.

به گزارش آستان نیوز، کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی دانشگاه رضوی با مشارکت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی سلسله نشست های انقلاب اسلامی و تحول در علوم اسلامی و انسانی را برگزار کرد. در ابتدای نشست دو تن از دانشجویان دانشگاه رضوی کتاب فلسفه تحول تاریخ در شرق و غرب اسلامی تالیف دکتر موسی نجفی، رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی را ارائه دادند و پس از آن دکتر نجفی به زمینه های تولید این کتاب و توضیح محتوای آن پرداخت.
دکتر موسی نجفی به طور مختصر به مقایسه علم عمران ابن خلدون در مقایسه با فلسفه تاریخ حکمت متعالیه ملاصدرا که شهید مطهری ارائه داد پرداخت و گفت: تاریخ ابن خلدون با نگاهی به گذشته، فلسفه انحطاط تاریخی تمدنی اسلام را روایت می‌کند و شهید مطهری ناظر به تاریخ تحقق نیافته ای که در حال وقوع است، فلسفه تاریخ خود را مطرح کردند.
وی معتقد بود شهید مطهری بر مبنایی که آن آرمان در آن محقق می شد که آن هم انقلاب اسلامی بود اعتقاد داشت، بر این اساس با تکیه بر چارچوب شهید مطهری ۵ دوره تاریخی را برای تمدن اسلامی تعریف کرد.
دکتر نجفی بیان داشت: دوره اول دوره تکامل است و دوره دوم دوره انحطاط و دوره سوم باز دوره تکامل و دوره چهارم هم دوره انحطاط و در نهایت دوره پنجم که با وقوع انقلاب اسلامی برابر است دوره تکامل است.
وی با اشاره به اینکه این ۵ مرحله در برابر ۵ دوره تمدن غرب قرار دارد گفت: درک فلسفه تاریخ به درک بیشتر انقلاب اسلامی کمک می‌کند و امکان فهم تحولات آینده و نقش آفرینی در آن را فراهم می‌سازد.
شایان ذکر است، در پایان جلسه دکتر نجفی پاسخگوی پرسش های دانشجویان حاضر در جلسه بود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

عملیات «وعده صادق» دیوار رعب از رژیم صهیونیستی را فروریخت/شهرداری‌ها تسهیلگر اعزام کاروان‎های زیارت اولی باشند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: عملیات «وعده صادق» دیوار رعب رژیم صهیونیستی را فروریخت و شکست.

تلویزیون اینترنتی