پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

گزارشی از ایستگاه های مطالعه در رواق های حرم مطهر رضوی؛
۱۴۰۱-۱۲-۱۴

طعم شیرین کتابخوانی با چاشنی معنویت

ایجاد ایستگاه های مطالعه کتاب در رواق ها و صحن های حرم مطهر رضوی سبب شده تا زائران ضمن ارتقای بینش خود، به زیارت همراه با معرفت نایل شده و برای ساعاتی، فارغ از روزمرگی ها، با کتاب انس بیشتری پیدا کنند. 

به گزارش آستان نیوز، اگر سعادت زیارت آقا علی بن موسی الرضا(ع) نصیبت شد بهتر است که گذری به صحن قدس بزنی. گوشه هشتی صحن قدس، همان صحنی که گنبدش تصویر گنبد مسجدالاقصی را در جلو چشمانت تجسم می بخشد، می توانی پیوند وجودت را با کتاب و مطالعه بیشتر کنی. 
اینجا رواق کتاب است، درست در هشتی صحن قدس؛ جایی که بناست دل و جانت تازه گردد و پس از خروج از آنجا با بینش و معرفت به زیارت امام معصوم(ع) بروی.

میزبانی از صبح تا عصر
صبح و عصر این هشتی دنج، پذیرای زائرانی است که دل در گرو عالم آل محمد(ص) دارند. از معارف رضوی و اسلامی گرفته تا ادبیات داستانی، از انقلاب اسلامی تا دفاع مقدس و برای هر گروه سنی از کودک و نوجوان تا جوان و بزرگسال، اینجا کتاب هست و برای هر سلیقه ای می توان به رضایت روح و روان رسید. 
نگارش، تولید و توزیع کتاب، رونمایی و معرفی، نقد و خوانش کتاب، مسابقات کتابخوانی، حلقات کتاب و مشاوره خصوصی مطالعه کتاب همه و همه در رواق کتاب اتفاق می افتد اما این همه ماجرا نیست... .

همت برای افزایش سرانه مطالعه
به سراغ آقای طاهری، کارشناس رواق کتاب می رویم تا جزئیات بیشتری از این رواق و سه ایستگاه مطالعه دیگر در حرم جویا شویم.
وی در خصوص هدف از ایجاد رواق کتاب به عنوان یک پایگاه دائمی برای مطالعه کتاب و رویدادهای فرهنگی با موضوع کتاب و کتابخوانی اظهار می کند: با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری و تولیت وقت آستان قدس رضوی نسبت به کتابخوانی، با این اقدام بر آن شدیم تا ضمن ورود و خروج میلیونی زائران به حرم مطهر بتوانیم در افزایش کیفیت و کمیت و سرانه مطالعه در کشور، نقش اساسی داشته باشیم.
طاهری ادامه می دهد: در ابتدای سال 99 در صحن پیامبر اعظم(ص) مکانی برای مطالعه تحت عنوان مهمانسرای اندیشه را راه اندازی کردیم و این کار با بازخورد خوبی همراه بود لذا درصدد برآمدین تا در صحن قدس مکانی دائمی برای مطالعه ایجاد کنیم و از بهمن ماه همان سال با راه اندازی این رواق رسما رویدادهای مربوط به کتاب را آغاز کردیم.
کارشناس رواق کتاب به توضیح برنامه های این رواق پرداخته و می افزاید: برخی از برنامه های ما به صورت روزانه در حال اجراست که می توان به برنامه قصه گویی و کتابخوانی کودکان که یکی از پرمخاطب ترین برنامه های رواق کتاب است، اشاره کرد و برخی دیگر مثل رونمایی و معرفی کتاب در مناسبات ملی و مذهبی برگزار می شود.
وی برگزاری منبر کتاب به منظور معرفی کتاب و کتابخوانی توسط اساتید متخصص در این حوزه آن هم به صورت تعاملی با زائران و مجاوران را از دیگر برنامه های این رواق برشمرده و ابراز می کند: برای مطالعه بهتر و ارتقای جایگاه کتاب و کتابخوانی در خانواده، مشاوره داده می شود و برگزاری مسابقه هم چاشنی این برنامه است.

ایجاد سه ایستگاه کتاب در سه رواق
همچنین برگزاری جنگ کتاب، با هدف ایجاد انگیزه کتابخوانی و پرداختن به مسائل حوزه کتاب و مطالعه به صورت طنز از دیگر برنامه های روزانه این رواق است که طاهری به آن اشاره کرده و می افزاید: علاوه بر رواق کتاب؛ سه ایستگاه مطالعه در رواق نجمه خاتون در صحن آزادی ویژه بانوان، ایستگاهی در رواق دارالعباده و نیز یک ایستگاه فرعی در رواق دارالولایه راه اندازی شده که در هر کدام متناسب با ظرفیت و تردد زائران عناوین مختلفی از کتاب موجود است.
وی بیان می کند: از دیگر رویدادهای ادبی ما در رواق کتاب این است که به محض اینکه کتاب جدیدی وارد حوزه نشر شد پس از بررسی و تایید طی مراسمی رونمایی و قریب به 70 تا 100 نسخه در ایستگاه های مطالعه توزیع می شود.

باغ کتاب و ماشین کتاب در راه است
کارشناس رواق کتاب با توجه به استقبال فراوان زائران از این ایستگاه های مطالعه، از افزایش تعداد آن ها به 20 الی 23 مورد در طی دو سال آینده خبر داده و می گوید: همچنین درصد هستیم تا ضمن راه اندازی باغ کتاب در باغ رضوان حرم مطهر واقع در حدفاصل بست طبرسی و خیابان شیرازی، راه اندازی ماشین کتاب را در برنامه های آتی خود قرار دهیم.
پس از گفت و گو با کارشناس رواق کتاب، به سراغ ایستگاه ها می رویم تا گپ و گفت کوتاهی با برخی مخاطبان داشته باشیم. 

اشتیاق ناتمام برای مطالعه کتاب
از شوق مطالعه زائران حضرت در این ایستگاه های مطالعه، مشخص است که برپایی این ایستگاه ها کاملا ضروری بوده است. به سراغ یکی از آنان که مشغول مطالعه کتابی با عنوان حاج قاسم بود، می روم و نظر او را در مورد برپایی این ایستگاه ها می پرسم. لبخندی می زند و از گفتگو استقبال کرده و می گوید: من سال گذشته زمانی که متوجه این رواق شدم با مطالعه کتابی با موضوع یکی از شهدای دفاع مقدس علاقه زیادی به مطالعه کتاب پیدا کردم و سیر مطالعاتی من از آن زمان تاکنون ادامه دارد.

او می افزاید: تحصیلات دانشگاهی ندارم و بهانه ای هم برای ثبت نام در کتابخانه آستان قدس را نداشتم اما به دلیل سهولت دسترسی به کتاب در این مکان، هر زمانی که به حرم مشرف می شوم ابتدا قبل از زیارت با اشتیاق زیاد به رواق کتاب می آیم و کتاب مورد علاقه خود را مطالعه می کنم. این دختر جوان ادامه می دهد: با خواندن سیره و منش شهدا متوجه شدم که آنان سبک و سیره اهل بیت(ع) را الگوی خود قرار دادند. به قول شهید حاج قاسم سلیمانی برای شهید شدن باید شهید بود.

او در ادامه صحبت های خود می گوید: زمانی که به حرم مشرف می شوم سعی می کنم اول در یکی از ایستگاه های مطالعه بروم و یک کتاب از سیره شهدای دفاع مقدس و یا شهدای مدافع حرم را مطالعه کنم.
 

مطالعه برای زیارت با معرفت

مسیرم را به سمت رواق نجمه خاتون در صحن آزادی تغییر می دهم که مختص بانوان است. در آنجا نیز زائران بسیاری در هر رده سنی مشغول مطالعه کتاب هستند. در گوشه ای از این ایستگاه زائری غرق در مطالعه است. به سراغش که می روم در ابتدا متوجه حضورم نمی شود. دستم را روی شانه اش که می گذارم متوجه حضورم می شود. دانشجوی رشته پرستاری است. او با اشاره به تأثر عمیق مقام معظم رهبری از وضعیت کتاب و کتابخوانی در کشور می گوید: امیدوارم با این اقدامات، سرانه کتابخوانی در کشور ما افزایش پیدا کند.

او ادامه می دهد: مطالعه سبب افزایش بینش و معرفت می شود و چه بسا مطالعه در چنین فضای معنوی سبب می شود زیارتمان همراه با معرفت حضرت باشد.
 

مطالعه؛ لذتی بی جایگزین

یکی دیگر از زائران ضمن مطالعه کتاب در حال یادداشت برداری از مطالب آن است. دانش آموز دوره دوم متوسطه است و می خواهد تحقیقی با موضوع امام رضا(ع) تهیه کند و توانسته کتاب های مورد نظر خود را در قفسه های موجود پیدا کند.

او از لذت خود نسبت به مطالعه کتاب سخن می گوید، اینکه کسانی که اهل مطالعه و کتابخوانی هستند می دانند مطالعه چه لذت بی نظیر و بی تکراری دارد و هیچ پدیده ای در این جهان هستی جای کتاب را نمی گیرد و شیرین تر از آن اینکه مطالعه در جوار بارگاه ملکوتی آقا امام رضا(ع) باشد. 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

کارگران قشر مؤثر و عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل…

تلویزیون اینترنتی