پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۱۲-۱۵

وجود 2 هزار منبع مطالعاتی مهدویت در کتابخانه های رضوی

کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با آرشیوی مشتمل بر ۲هزار منبع مطالعاتی با محور مهدویت، فرصت مناسبی را برای پژوهشگران این عرصه فراهم آورده است.

به گزارش آستان نیوز، مهدی صادقی حصار، مدیر کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در این باره گفت: موضوع امام مهدی(عج)، خود به موضوعات فرعی متعددی تقسیم شده که فراوانی هریک به تنهایی قابل توجه است.
وی مهم ترین شاخه های اصلی و فرعی موضوع امام مهدی(عج) را در شاخصه های متعددی عنوان کرد و احادیث شیعه و اهل سنت، انتظار، ادبیات کودک و نوجوان، توقیعات، جنبه های قرآنی، دایرةالمعارف ها، رویت، زیارتنامه ها، طول عمر، غیبت وکلمات قصار را برخی ازاین شاخصه ها عنوان کرد.
وی همچنین معجزات و یاوران را از دیگر این شاخصه ها خواند که از میان دو هزار منبعی که به طور اختصاصی با موضوع امام مهدی(عج) در منابع سازمان وجود دارد.
صادقی حصار افزود: از این تعداد هفتاد و سه عنوان به موضوع جنبه های قرآنی امام مهدی(عج) پرداخته اند که از جمله آن می توان به المحجّة فیما نزل فی القائم الحجة و سیمای حضرت مهدی در قرآن اثر هاشم بحرانی، سیمای حضرت مهدی و مهدویت در آیینه قرآن اثرعلی مشکینی، قرآن و ظهور حضرت مهدی اثر علی اصغر رضوانی و المهدی الموعود فی القرآن الکریم اثر محمدحسین رضوی می توان اشاره کرد.
وی در میان آثار احادیث اهل سنت با محوریت مهدویت نیز به منابع الامام المهدی عند اهل السنة اثر مهدی فقیه ایمانی، امام مهدی در روایات اهل سنت اثر مجمع جهانی اهل بیت(ع) و الامام المهدی الموعود المنتظر عند علماء اهل السنة و الامامیة اثر نجم الدین شریف عسکری اشاره کرد که منابع آن در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی موجود است.
وی به علاقه مندی پژوهشگران برای پژوهش در موضوع مهدویت اشاره کرد و در این خصوص به پایان نامه هایی با عناوین اعتقاد به منجی در ادیان الهی اثرحکیمه حسنی، شبهه شناسی مهدویت اثرحسن فدوی، مهمترین اختلاف نظرهای شیعه و اهل سنت در مهدویت اثر مصطفی اسفندیاری و بررسی تطبیقی دیدگاه شیعه امامیه و پروتستان در مورد منجی آخر زمان اثر احمد نبوی اشاره داشت که نسخه ای از آن درکتابخانه مرکزی رضوی است.
شایان ذکر است منابع ذکر شده به طور اختصاصی به امام مهدی(عج) پرداخته اند، و منابع بسیاری نیز وجود دارند که موضوعات مشابه همچون مهدویت و انتظار را مورد بحث قرار داده اند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی