پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در یکصد و شصتمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی صورت گرفت؛
۱۴۰۱-۱۲-۱۶

رونمایی از کتاب «البرهان فی علامات مهدی آخرالزمان» در کتابخانه و موزه وزیری یزد

از کتاب «البرهان فی علامات مهدی آخرالزمان» کتابت آیت‌الله سیدعلی محمد علاقبند یزدی موجود در گنجینه رضوی در یکصد و شصتمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در کتابخانه و موزه وزیری یزد رونمایی شد.

به گزارش آستان نیوز، این مراسم رونمایی صبح امروز به مناسبت فرارسیدن نیمه شعبان و ولادت باسعادت حضرت مهدی(عج) با حضور جمعی از مسئولان و کارشناسان سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و فرهنگ‌دوستان شهر دارالعباده و جهان‌شهر یزد برگزار شد. 
 

معرفی کتاب و کاتب آن
البرهان فی علامات مهدی آخرالزمان، یکی از کتاب‌های اهل سنت در مهدویت و از جمله کتاب‌های حدیثی مفصل در باب حضرت مهدی(عج) است که بیش از ۲۷۰ حدیث دارد و توسط علاءالدین علی بن حسام الدین، مشهور به «متقی هندی»، متوفای 975 هجری قمری در مقدمه و چندین باب و خاتمه تألیف شده است.
باب اول و دوم آن در کرامات و نسَب حضرت مهدی(عج)، باب سوم در حلیه آن حضرت، باب چهارم و پنجم در علامات قبل از ظهور و وقایع مربوط به ظهور ایشان است. باب‌های بعدی نیز به چگونگی بیعت با حضرت، یاران، فتوحات، مدت حکومت و دیگر موضوعات اشاره دارد. 
این کتاب به سفارش حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی‌محمد وزیری یزدی مؤسس و واقف کتابخانه و موزه وزیری یزد توسط آیت‌الله سید علی‌محمد علاقبند در سال 1386 هجری قمری به خط نسخ 16سطری، در قطع وزیری و در 43 برگ کتابت شده است.
آیت‌الله سید علی‌محمد علاقبند علاوه بر زهد و تقوای زیاد و تأمل در مراتب علوم دینی از خط زیبایی برخوردار بوده و در این زمینه به استنتاخ برخی از آثار علمی و ادبی نیز پرداخته به طوری که استنتاخ نسخ خطی، یکی از خدمات بسیار ارزشمند این مرد بزرگ بوده است. 
در مجموع این استاد خوشنویس به سفارش حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی‌محمد وزیری، 9 نسخه کم یاب و نایاب از جمله کتاب مذکور را کتابت کرده و در کتابخانه وزیری به یادگار گذاشته است.
 

وجود 6 هزار حدیث با موضوع حضرت مهدی(عج) 
آیت‌الله سیدناصر محمدی امام جمعه موقت یزد در این مراسم اظهار کرد: موضوع حضرت مهدی(عج)، یکی از موضوعات مسلم اسلام در تمامی فرقه‌های مسلمین است چنان‌که در خصوص این موضوع احادیث و روایات بسیاری از پیامبر اکرم(ص) و بزرگان دین وجود دارد. 
وی گفت: در بخش ابتدایی کتاب البرهان فی علامات مهدی آخرالزمان نیز مقدمه ارزشمندی از شهید صدر ذکر شده است که او برای مقدمه کتاب پسر عمویش سیدمحمد صدر با عنوان «تاریخ غیبت امام زمان» نوشته بود. 
استاد درس خارج و سطوح عالیه حوزه علمیه ادامه داد: با توجه به این مقدمه، بیش از 6 هزار حدیث درباره حضرت مهدی(عج) وجود دارد، از این رو می‌توان گفت این موضوع، یکی از موضوعات منحصربه‌فرد در موضوعات اسلامی است. 400 حدیث از این احادیث نیز مربوط به کتب اهل سنت است. 
محمدی با بیان نکاتی در خصوص اعتقادات اهل سنت به تولد امام زمان(عج) و غیبت ایشان افزود: تمام مشخصات تولد، زندگی و غیبت امام زمان(عج) برای ما شیعیان مشخص است. 
همچنین وی ضمن معرفی مؤلف کتاب البرهان فی علامات مهدی آخرالزمان به عنوان فردی زاهد و پارسا گفت: علاءالدین علی بن حسام الدین در این کتاب فقط روایات مربوط به حضرت مهدی(عج) را گردآوری کرده و در آن به مشخصات حضرت مهدی(عج) و غیبت ایشان، اشاره نکرده است. 
امام جمعه موقت یزد اضافه کرد: حدیث نابی از پیامبراکرم(ص) با محوریت مصیبت‌های بسیاری که خاندان پیامبر(ص) پس از ایشان می‌بینند و خیزش مردمان اهل مشرق و سپردن حکومت به مردی از خاندان پیامبر(ص) برای ایجاد عدالت بر روی زمین، در صفحه 90 این کتاب ذکر شده است. این حدیث در منابع شیعه نیز وجود دارد. 
وی با اشاره به احادیث دیگری برگرفته از کتاب البرهان گفت: علاقه مردم به اهل بیت(ع) افزایش یافته است و برگزاری مراسم‌های مذهبی در مناسبت‌هایی همچون دهه فاطمیه و انتخاب نام اهل بیت(ع) برای فرزندانشان، از نمونه‌های آن است. در واقع خدا دل‌ها را به سمت حضرت مهدی(عج) می‌برد تا در زمان ظهورشان، مردم عاشق اهل بیت(ع) باشند. بی‌شک این امر مقدمه ظهور ایشان است. 
محمدی با تأکید بر اینکه کتاب البرهان فی علامات مهدی آخرالزمان، کتاب ارزشمندی است، خاطرنشان کرد: به منجی عالم بشریت در کتاب‌های دیگر ادیان نیز اشاره شده است، به عبارتی کلیات آن را قبول داشته و فقط در جزئیات اختلاف دارند. 
شایان ذکر است، حجت‌الاسلام والمسلمین مظفر سالاری رئیس کتابخانه و موزه وزیری یزد و حسین خسروی معاون کتابخانه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در این

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

کارگران قشر مؤثر و عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل…

تلویزیون اینترنتی