پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در نخستین پيش نشست جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ع) بررسی شد
۱۴۰۱-۱۲-۱۷

الزامات توسعه وقف و نذر رضوی / ضرورت راه‌اندازی نهضت وقف رضوی

نخستین پيش نشست تبييني محورهاي جشنواره ملي صنايع خلاق فرهنگي عالم آل محمد(ص) با محوريت «توسعه وقف و نذر» به میزبانی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد.

به گزارش آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر عبدالرضا اصغری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی و مدیر توسعه وقف و مشاركت‌های اجتماعی بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی، در این نشست که روز گذشته ۱۵ اسفندماه در واحد برادران دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد، با بیان اینکه امیدواریم این گونه جشنواره‌ها منجر به محصول شود و شاهد ایجاد نهضت وقف در عرصه جامعه ملی و فراملی باشیم، گفت: در قرآن آمده است، «شما به هیچ وجه به اوج نیکی نخواهید رسید مگر اینکه آنچه را دوست دارید وقف کنید.»
وی ابراز کرد: وقف سه ویژگی مهم؛ جاری، پایدار و مردمی بودن مورد توجه است از جمله این که وقف فرصتی برای جاودان شدن و زایش است نه کاهش. وقف کوثر است نه تکاثر و  زراندوزی. وقف جبران گذشته و ارتباط با گذشته و آینده و وسیله ای برای محرومیت زدایی و... است.
حجت‌الاسلام و المسلمین اصغری در ادامه به مراحل توسعه وقف اشاره و خاطر نشان کرد: مراحل توسعه وقف 4 مرحله دارد؛ نخست سیاست‌گذاری کلان است. در این حوزه اصل 27 سیاست‌های کلان ابلاغی تولیت آستان قدس رضوی در خصوص توسعه موقوفات ابلاغ شده است که برگزاری این جشنواره از ابزارهایی است که می توانیم این اصل را اجرایی کنیم.
وی مرحله دیگر را تنظیم‌گری وقف ذکر کرد که در این مرحله نظام راهبری موقوفات تدوین شده است. وی در این باره گفت: در این بخش دچار مشکل هستیم از همین رو تمام تلاش ما این است که وقف‌نامه را در مدت کوتاهی تنظیم کنیم که در این عرصه برنامه تدوینی اجرا شده و آئین نامه جامع پذیرش وقف تنظیم شده است تا بتوانیم به فرایند تنظیم وقف سرعت دهیم.
مدیر توسعه وقف و مشاركت‌های اجتماعی بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی تصریح کرد: حوزه آخر تصدی‌گری وقف است، در واقع عملکرد ما در حوزه صیانت، احیا و شناسایی موقوفات و همچنین اجرای دقیق نیات واقفین باعث توسعه کمی وقف شده است. 
وی در ادامه به قلمرو توسعه کمی وقف اشاره و اظهار کرد: در این حوزه کارهای بسیاری با هماهنگی مدیریت نظارت بر موقوفات، سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، بنیاد بهره‌وری و موقوفات و بنیاد کرامت انجام شده است.
 

ضرورت تولید ادبیات وقف
حجت‌الاسلام و المسلمین اصغری با بیان اینکه در نظر داریم نهضت وقف رضوی را راه اندازی و تفکر وقف را میان مسئولان تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر ایجاد کنیم گفت: با این اقدام در نظرداریم تولید ادبیات وقف را  در بین آحاد جامعه گسترش دهیم.
وی افزود: وقف و نذر دو کلید واژه مهم در آستان قدس رضوی است و تمام شکوه و عظمت بارگاه منور رضوی از این کلید واژه است. در واقع ما حوزه پژوهش را فعال کردیم و دو دانشگاه علوم اسلامی رضوی و امام رضا(ع) در این حوزه ورود پیدا کردند تا تولید ادبیات وقف رضوی را در حوزه حل مسائل و مشکلات وقف ایجاد کنند.
مدیر توسعه وقف و مشاركت‌های اجتماعی بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی به اقدامات در حوزه آموزش وقف اشاره کرد و گفت: چند گرایش در دانشگاه علوم اسلامی رضوی از جمله وقف و فقه، وقف و اقتصاد،  وقف و مدیریت اجرایی وقف و..امسال ایجاد شده است.
به گفته وی برای اینکه همه واقف رضوی باشیم، بسترهای وقف فراهم شده است و یکی از این بسترها اجرای مدلی است که باعث شده در این حوزه شاهد رشد باشیم در این طرح که واقف وقف خود را تا زمانی که زنده است در اختیار دارد و پس از فوتش آن وقف در اختیار ما قرار می‌گیرد.

دکتر محمد رضایی، مدیر نظارت بر موقوفات آستان قدس رضوی در ادامه این مراسم گفت: مجموعه آستان قدس صرفا مجموعه ای از موقوفات برای کارکردهای مختلف است و مهم ترین وظیفه اش حفظ موقوفه، بهره وری نوین موقوفه، ایجاد نیات واقف و رعایت مصارف وقف است.
وی ادامه داد: مجموعه آستان قدس رضوی کاری جز اجرای امینانه نیت واقف ندارد و ما صرفا دنبال وقف برای  آستان قدس رضوی نیستیم بلکه هدف رسیدن به تمدن نوین اسلامی و جاری و ساری شدن نهاد وقف در جامعه هستیم.
رضایی تصریح کرد:  برای اداره بهینه در امر وقف ده گام تبلیغ، ترویج، پذیرش، تثبیت مالکیت، بهره‌وری حفاظت، اقدامات حقوقی، بودجه موقوفاتی اجرای نیت و... وجود دارد که در این چرخه با یک شبکه مسائلی مواجه هستیم و باید اولویت بندی شود.
وی خاطر نشان کرد: متاسفانه ما نسبت به آینده‌نگری و فردای موقوفات نگاهی نداریم و موضوع دیگری که باید به آن توجه کنیم فرآوری وقف‌نامه‌هاست. مدیر نظارت بر موقوفات آستان قدس رضوی تصریح کرد: ما در اداره وقف و ده گام ذکر شده، فاقد پیوست‌های رسانه‌ای و اجتماعی هستیم که دراین حوزه می‌توانیم از مجموعه‌های دانشگاه کمک بگیریم تا وقف در سبد معنوی مردم جای گیرد. وی با بیان اینکه با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر، آورده موقوفاتی ما و مشارکت مردمی کم نشده است، گفت: تولید آثار هویتی از دیگر موضوعاتی است که به آن نیاز داریم و باید به واقف هویت دهیم.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی