پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

مشاور مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی خبر داد؛
۱۴۰۱-۱۲-۲۱

تولید برنامه‌های متنوع هنری چندرسانه‌ای ویژه نوروز و رمضان 1402

مشاور مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی از تهیه بسته جامعی از برنامه‌های اجرایی و محصولات تولیدی هنری چندرسانه‌ای به مناسبت ایام نوروز 1402 و ماه مبارک رمضان پیش‌رو توسط این مؤسسه خبر داد که در قالب‌های مختلف در اختیار ارادتمندان بارگاه ملکوتی رضوی قرار خواهد گرفت.

به گزارش آستان نیوز، محمدجواد استادی در نشست خبری «تشریح برنامه‌های نوروز 1402 و ماه رمضان سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی» که با حضور جمعی از مدیران این سازمان و اصحاب رسانه صبح امروز در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی این آستان مقدس برگزار شد، اظهار کرد: مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی نزدیک به یک سال است تمامی فعالیت‌های خود را در حوزه‌های مختلف با محوریت «مکتب هنر رضوی» عملیاتی می‌کند.
وی با اشاره بر اینکه برنامه‌های این مؤسسه در مناسبت‌ها نیز با محوریت مکتب هنر رضوی عملیاتی می‌شود، افزود: این برنامه‌ها با هدف امتداد زیارت در زندگی مردم طراحی و اجرا می‌شود، به عبارتی در تلاش هستیم با بهره‌گیری از زبان هنر، مسئله زیارت را در زندگی جاری مردم قرار دهیم. 
 

از اجرای نمایش‌های خیابانی تا سرودهای زنده
مشاور مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی گفت: در حوزه فعالیت‌های میدانی در نوروز پیش رو همچون ادوار گذشته، اجرای نمایش‌های خیابانی در دستور کار قرار دارد که از 25 اسفند 1401 در مکان‌های جانمایی شده آغاز خواهد شد. 
وی ادامه داد: پیش‌بینی شده روزانه 10 نمایش خیابانی با محوریت موضوعی شعار «زیارت، خانواده و همدلی» توسط پنج گروه نمایش اجرا شود.
وی از «اجرای سرود»، به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های میدانی این مؤسسه در این ایام در مکان‌های تعیین شده نام برد و افزود: تعدادی از این سرودها از آثاری است که در گذشته تولید شده بود. تعدادی از آن‌ها نیز به مناسبت نوروز 1402 به تازگی تولید شده است. این اجراها به صورت زنده انجام می‌شود. 
 

انتشار ویژه‌نامه‌های چندرسانه‌ای
استادی گفت: ویژه‌نامه‌ای نیز به مناسبت نوروز و رمضان با محوریت مسئله زیارت با عنوان «بهار نیایش» در 172 صفحه توسط این مؤسسه برای مخاطب عام آماده شده است که در مرحله چاپ قرار دارد. 
وی تصریح کرد: در تهیه این ویژه‌نامه از استانداردهای هنری و زیبایی‌شناسی بصری برای طرح مسائل معرفتی زیارت به زبان غیرمستقیم استفاده شده است. 
مدیر کلان پروژه مکتب هنر رضوی افزود: همچنین مسئله چندرسانه‌ای بودن در تهیه آن مورد توجه قرار گرفته است، به عبارتی مخاطبان می‌توانند بخش‌هایی از این ویژه‌نامه که دارای QR کد است را با گوشی همراهشان اسکن کرده و محتوای مورد نظر را در کنار خوانش، بشنوند یا با آن در قالب یک فایل تصویری ارتباط برقرار کنند. 
وی ادامه داد: با این نگاه چندرسانه‌ای بودن، ویژه‌نامه‌ای نیز برای گروه سنی کودک و نوجوان با عنوان «آفتاب مهربانی سلام» تهیه شده است. سرودها، ترانه‌ها و پویانمایی‌های ویژه کودکان با اسکن QR کدهای این ویژه‌نامه در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. 
 

طراحی پوسترهای مناسبتی
استادی اظهار کرد: دو پوستر ویژه نیز به مناسبت فرارسیدن نوروز 1402 توسط مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی طراحی شده است که به زودی از آن‌ها رونمایی خواهد شد. 
وی ادامه داد: همچنین با محوریت حدیثی از حضرت رضا(ع) که به 10 ویژگی انسان مسلمان عاقل اشاره دارد، 10 پوستر مجزا برای فضاسازی شهری تولید شده است. این پوسترها به موشن گرافیک نیز تبدیل شده و از شبکه‌های سیما پخش خواهد شد. 
 

برنامه‌های دیداری- شنیداری 
مشاور مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی بیان کرد: یک بسته ویژه دیداری- شنیداری به مناسبت نوروز 1402 و رمضان پیش‌رو توسط این مؤسسه تهیه شده است. 
وی ادامه داد: به مناسبت این ایام، 25 آوا از مجموعه‌ چندرسانه‌ای «آواهای ایران زمین» با موضوع حضرت رضا(ع) انتخاب شده است که در قالب یک بسته ویژه در هتل‌ها و سایر نقاط هدف در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. 
استادی در این خصوص توضیح داد: آواهای رضوی این مجموعه از اقوام مختلف کشور جمع‌آوری و ضبط شده است. در کنار ضبط این آواها، کتاب نفیس «آواهای رضوی ایران زمین» نیز به عنوان اثری پژوهشی تهیه شده است که در سال آینده از آن رونمایی خواهیم کرد. 
وی افزود: مجموعه‌ای چند رسانه‌ای نیز از این آواها، مناجات‌خوانی‌ها و پویانمایی‌های تولیدی مؤسسه در کنار سایر تولیدات هنری آن که قابلیت نشر در فضای مجازی دارد، تهیه شده است تا به شیوه‌های مختلف در اختیار زائران قرار گیرد. به طور مثال این مجموعه در اختیار هتل‌ها قرار خواهد گرفت یا به صورت DVD ضمیمه ویژه‌نامه مذکور می‌شود. 
 

استقبال از زائران با برنامه‌های هنری 
در ادامه استادی با اشاره بر اینکه برنامه‌های ویژه‌ای برای استقبال از زائران در مبادی ورودی به مشهدمقدس طراحی شده است، گفت: فضاسازی خاصی نیز با محوریت زیارت و توجه به مسئله ادب حضور به ویژه حجاب در فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهدمقدس متناسب با زیارت انجام شده است تا غیرمستقیم روی مخاطبان اثر بگذاریم. 
وی با بیان اینکه فضاسازی مشابه فضاسازی فرودگاه مشهد نیز در هتل‌ها با محوریت ادب حضور در حال انجام است، اظهار کرد: این فضاسازی تداعی‌کننده حال و هوای عکاسخانه‌های قدیمی اطراف حرم مطهر رضوی است؛ چراکه پرده‌های قدیمی حرم مطهر عکاسخانه‌ها بازطراحی شده است و در هتل‌ها نصب می‌شود. زائران نیز می‌توانند مقابل این پرده‌ها عکس یادگاری بگیرند.  
مشاور مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی گفت: بروشوری نیز با عنوان «ادب حضور» تهیه شده است که در اختیار هتل‌ها و سایر نقاط هدف قرار می‌گیرد. این بروشور دربردارنده آداب پیش از تشرف به حرم مطهر، زمان تشرف و پس از آن است.  
 

برنامه‌های تلویزیونی ویژه رمضان
وی بیان کرد: برنامه «مناجات‌های خواجه عبدالله انصاری» نیز در قالب یک برنامه مشترک تصویری با شبکه یک سیما ویژه ماه رمضان تولید شده است که در ایام رمضان از این شبکه پخش خواهد شد. این مناجات‌ها توسط مرحوم کریم‌خوانی در گذشته خوانده شده بود.  
استادی ادامه داد: همچنین برنامه خوشنویسی به صورت مشترک با همکاری شبکه چهار سیما در حال تولید است که در ماه رمضان از این شبکه پخش خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: مستند «در این بهشت بی‌پایان»، از آثار تولیدی مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و حرم مطهر رضوی که روایتی متفاوت از گنجینه هنری سترگ حرم مطهر، معنویت بی‌پایان و خدمت خادمان هنرمند این آستان مقدس است، در ایام نوروز 1402 از شبکه‌های مختلف سیما بازپخش خواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی