به همت بسيج دانشجويي واحد برادران دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع)، نشست نقد و ارزيابي عملكرد نظام آموزشي در اجراي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش برگزار شد.
بررسی عملكرد نظام آموزشي در اجراي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش
به گزارش آستاننیوز، دكتر امير رفسنجاني، كارشناس آموزش و پرورش و مدرس دانشگاه در این نشست که در واحد برادران دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) برگزار شد، در پاسخ به سوال «چرا سند تحول بنيادين آموزش و پرورش» به بیانات مهم رهبر معظم انقلاب در باب اهميت سند و ضرورت تحقق آن اشاره کرد.
وي اظهار کرد: تمامي نظامها و مكاتب فلسفي تعليم و تربيت در سه هدف اساسي «تعليم و تربيت» یعنی انتقال ميراث فرهنگي، «ساختن فرد براي يك زندگي خوب و كشف استعدادهاي هر فرد» و «تبديل استعدادهاي بالقوه به بالفعل»، اشتراك نظر دارند که مفهوم حيات طيبه با دومين هدف ارتباط دارد.
رفسنجاني، تفكر سيستمي را زيربناي فهم و اجراي سند تحول بيان کرد و گفت: در واقع سند بنيادين خود يك سيستم است كه اجزاء و عوامل مختلفي در آن دخيل است. پيچيدگي اين سيستم يكي از ويژگيهاي اصلي آن به شمار میرود و عوامل مختلف دروني و بيروني بر اين سيستم تاثيرگذار است.
وی ادامه داد: عدم اجراي كامل سند تا حدود زيادي ناشي از پيچيدگي سند و سازمان آموزش و پرورش است. داشتن نگرش جامع در اجراي موفق سند الزامي بوده و از همین رو لازم است مطابق اركان و اجزاء سند (چشم انداز، اهداف، راهبردها) فعاليتی به ازای آن در بيرون داشته باشيم.
این كارشناس آموزش و پرورش ضمن برشمردن برخي از تفاوتهاي موجود بين رهبر و مدير اظهار کرد: نمود اجراي سند نيازمند افراد رهبر تحول آفرين و رهبر استراتژيك است. تعريف اهداف و مسير رسيدن به آن، داشتن شاخص براي ارزيابي و كنترل و اجراي ارزيابي و استفاده از نتايج ارزيابي، رمز موفقيت سند تحول است، موضوعي كه متاسفانه به دلايل مختلف و از جمله همراه نبودن ساير بخشهاي ذيربط دولت و حكومت با سند محقق نشده است.
دكتر رفسنجاني با مرور اجمالي سند تحول، اسناد پشتيبان آن و زيرنظامهاي اجرايي سند، برخي موانع و مشكلات موجود در اجرا و تحقق سند را تشريح و اضافه کرد: وجود نيروي متخصص، آگاه و كاردان مهمترين شرط رفع مشكلات و تحقق سند است.
شایان ذکر است، در ادامه جلسه، دانشجويان سوالات و دغدغههاي خود را نسبت به سند تحول و عملكرد نظام آموزشي مطرح کردند و دكتر رفسنجاني به اين سوالات پاسخ داد.