پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به همت دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) صورت گرفت،
۱۴۰۱-۱۲-۲۲

بررسی عملكرد نظام آموزشي در اجراي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش

به همت بسيج دانشجويي واحد برادران دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، نشست نقد و ارزيابي عملكرد نظام آموزشي در اجراي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش برگزار شد.

به گزارش آستان‌نیوز، دكتر امير رفسنجاني، كارشناس آموزش و پرورش و مدرس دانشگاه در این نشست که در واحد برادران دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) برگزار شد، در پاسخ به سوال «چرا سند تحول بنيادين آموزش و پرورش» به بیانات مهم رهبر معظم انقلاب در باب اهميت سند و ضرورت تحقق آن اشاره کرد. 
وي اظهار کرد: تمامي نظام‌ها و مكاتب فلسفي تعليم و تربيت در سه هدف اساسي «تعليم و تربيت» یعنی انتقال ميراث فرهنگي، «ساختن فرد براي يك زندگي خوب و كشف استعدادهاي هر فرد» و «تبديل استعدادهاي بالقوه به بالفعل»، اشتراك نظر دارند که مفهوم حيات طيبه با دومين هدف ارتباط دارد.
رفسنجاني، تفكر سيستمي را زيربناي فهم و اجراي سند تحول بيان کرد و گفت: در واقع سند بنيادين خود يك سيستم است كه اجزاء و عوامل مختلفي در آن دخيل است. پيچيدگي اين سيستم يكي از ويژگي‌هاي اصلي آن به شمار می‌رود و عوامل مختلف دروني و بيروني بر اين سيستم تاثيرگذار است. 
وی ادامه داد: عدم اجراي كامل سند تا حدود زيادي ناشي از پيچيدگي سند و سازمان آموزش و پرورش است. داشتن نگرش جامع در اجراي موفق سند الزامي بوده و از همین رو لازم است مطابق اركان و اجزاء سند (چشم انداز، اهداف، راهبردها) فعاليتی به ازای آن در بيرون داشته باشيم. 
این كارشناس آموزش و پرورش ضمن برشمردن برخي از تفاوت‌هاي موجود بين رهبر و مدير اظهار کرد: نمود اجراي سند نيازمند افراد رهبر تحول آفرين و رهبر استراتژيك است. تعريف اهداف و مسير رسيدن به آن، داشتن شاخص براي ارزيابي و كنترل و اجراي ارزيابي و استفاده از نتايج ارزيابي، رمز موفقيت سند تحول است، موضوعي كه متاسفانه به دلايل مختلف و از جمله همراه نبودن ساير بخش‌هاي ذيربط دولت و حكومت با سند محقق نشده است.
دكتر رفسنجاني با مرور اجمالي سند تحول، اسناد پشتيبان آن و زيرنظام‌هاي اجرايي سند، برخي موانع و مشكلات موجود در اجرا و تحقق سند را تشريح و اضافه کرد: وجود نيروي متخصص، آگاه و كاردان مهمترين شرط رفع مشكلات و تحقق سند است.
شایان ذکر است، در ادامه جلسه، دانشجويان سوالات و دغدغه‌هاي خود را نسبت به سند تحول و عملكرد نظام آموزشي مطرح کردند و دكتر رفسنجاني به اين سوالات پاسخ داد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی