پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

گزارشی از دوره های آموزشي فرهنگ ميزباني و ادب حضور  
۱۴۰۱-۱۲-۲۳

تمرینی برای میزبانی شایسته و ادب در حضور زائران امام رضا(ع)

در آستانه نوروز سال 1402، دوره های آموزشی فرهنگ میزبانی و ادب حضور ویژه خدمتگزاران زیارت در حوزه فرهنگی حریم حرم مطهر در روزهای 21 و 22 اسفند برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، امسال در ایام پایانی سال 1401 و روزهای ابتدایی سال جدید، مشهد الرضا(ع) با حضور پر شور زائران و مجاوران مواجه خواهد بود و از همین رو همچون سال های گذشته مقدمات و تدارکات خدمت‌رسانی و میزبانی هر چه شایسته‌تر از زائران مورد توجه آستان قدس رضوی قرار گرفته است.
 

بررسی ابعاد و عوامل زمينه‌ساز در گسترش فرهنگ پوشش شايسته
در همین راستا، نعمت الله فیروزی، مدرس و کارشناس برگزاری این دوره ها به خبرنگار آستان نیوز گفت: سومین دوره آموزشي فرهنگ ميزباني و ادب حضور با همکاری سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی و به اهتمام دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)و مشارکت شهرداری مشهد (سازمان تاکسیرانی) با موضوع ابعاد و عوامل زمينه‌ساز در گسترش فرهنگ پوشش شايسته، بررسي ريشه‏ها در شكل‌گيري پوشش نامناسب در شهر‏هاي زيارتي و مهارت‌های ارتباط موثر در جهان شهر برکت و کرامت برگزار شد.
وی گفت: عوامل ايجابي و پشتيبان در گسترش فرهنگ پوشش مناسب، جايگاه حكم حجاب،تلازم حجاب و عفاف، حجاب، نمادين‏ترين وجه اسلام، آسيب‏ها و چالش‏ها، آسيب‏شناسي فرهنگ پوشش در شهر‏هاي زيارتي، راهبرد‏هاي تقويت پوشش شايسته در شهر‏هاي زيارتي و... از موضوعات مطرح شده در این دوره‌های آموشی بود.
 

تمرینی برای میزبانی شایسته و ادب در حضور زائران امام رضا(ع)


جایگاه حکم حجاب
وی همچنین گفت: تبیین جایگاه حجاب از موضوعاتی بود که در این دوره‌ها به بحث و گفت وگو گذاشته شد. دراین خصوص به سه آیه قرآن با محوریت حجاب اشاره شده است. دست‌یابی به امنیت فردی یکی از عوامل توجه به حجاب است در آیه 59 سوره احزاب آمده است: «ای پیغمبر(گرامی) با زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادر فرو پوشند، که این کار برای اینکه آنها (به عفّت و حرّیت) شناخته شوند تا از تعرض و جسارت آسیب نبینند. «حذف محرک‌های جنسی از دیگر عوامل حفظ حجاب مطرح شده است، آیه 31 سوره نور به این موضوع  اشاره دارد و می‌فرماید: «به زنان مومنه بگو دیدگان خود را فرو خوابانند و دامن‌های خویش را حفظ کرده و زیور خویش را آشکار نکنند مگر آنچه پیداست.» در آیه 32 سوره احزاب نیز که به صیانت از حریم اخلاق اشاره دارد، آمده است: «با ناز و عشوه سخن مگوئید که بیمار دلان به شما طمع می‌کنند»
 

آسیب‌ها و چالش‌های پوشش در شهرهای زیارتی
فیروزی همچنین یادآور شد:  در این جلسات، به برخی از آسیب‌ها و چالش‌های پوشش در شهرهای زیارتی همچون، تغییر ذائقه‌ها و ایجاد حسن تنوع طلبی افراطی، عدم توجه به جریان شکاف نسلی، عدم توجه به مسئله غیرت مردان به عنوان شاه کلید کنترل، عدم توجه به تفاوت‌های تکوینی زن و مرد، الگوی ناقص و مخرب معماری و شهرسازی در شهرهای زیارتی، تبدیل شهرهای زیارتی به مناطق تفریحی و گردشگری، تسخیر شهرهای زیارتی توسط مجتمع‌های سود محور، کاهش و تضعیف جایگاه ونقش خانواده و شبکه ارحام نیز اشاره شد.
 

تمرینی برای میزبانی شایسته و ادب در حضور زائران امام رضا(ع)


راهبردهای تقویت فرهنگ پوشش 
فیروزی در بخش دیگری از گزارش برگزاری این دوره ها یادآور شد: همچنین توسعه فرهنگ حجاب با در نظر گرفتن مقتضیات فرهنگی، منطقه‌ای و اقلیمی، تقویت جایگاه ونقش خانواده و شبکه ارحام، توجه به اقلام و کالاههای مربوط به حجاب از نظر قیمت و در درتسرس همگان بودن، توجه به حسن تنوع طلبی و مدگرایی و راهبردهای تبلیغی و تبیینی و رسانه‌ای از جمله راهبرد‏هاي مطرح شده در تقويت پوشش شايسته در شهر‏هاي زيارتي بیان شد.
 

حجاب؛ نمادین‌ترین وجه اسلام
وی افزود: در بخشی دیگر از این دوره‌های آموزشی به تبیین منظومه حجاب در سه محور حجاب تن، حجاب چشم و حجاب کلام پرداخته شد و معنای لغوی و اصطلاحی حجاب، حجاب و عفاف دو روی سکه و واژه حجاب در قرآن برای مخاطبان تبیین و بررسی شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی