پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۱۲-۲۴

خادمان بارگاه ملکوتی رضوی تمام قد در خدمت زائران نوروزی  

سرپرست معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی برنامه‌های متنوع فضاآرایی، رفاهی و پذیرایی این آستان مقدس را برای میزبانی شایسته از دلدادگان حضرت رضا(ع) در ایام نوروز ۱۴۰۲ و ماه مبارک رمضان تشریح کرد.

 به گزارش آستان نیوز، محمد شبان در نشست خبری تشریح برنامه‌های نوروز ۱۴۰۲ و ماه مبارک رمضان حرم مطهر رضوی که صبح امروز با حضور جمعی از مدیران حرم مطهر و اصحاب رسانه در این آستان مقدس برگزار شد، اظهار کرد: گل‌آرایی حرم مطهر به مناسبت فرارسیدن نوروز با حدود 153 هزار بوته و شاخه گل با مشارکت ناذران و اهداکنندگان گل و گیاه کشور انجام خواهد شد. 

وی با اشاره به نصب 20 تا 24 المان نوری در صحن‌های آزادی، انقلاب، جمهوری و گوهرشاد افزود: همچنین چراغانی حرم مطهر در این ایام با استفاده از 28 هزار متر ریسه جدید در حال اجرا است. کتیبه‌های ویژه سال نو نیز در بالای ایوان‌های صحن‌های مرکزی نصب خواهد شد. 

شبان با بیان اینکه عطرافشانی حرم مطهر رضوی نیز با 400 لیتر عطر مرغوب انجام می‌شود، گفت: فرش‌آرایی این بارگاه ملکوتی در ایام تحویل سال 1402 با بیش از 230 هزار مترمربع انجام می‌شود چنان‌که 80 درصد صحن‌ها مفروش خواهد شد. همچنین رواق‌ها با 61 هزار مترمربع فرش دستباف مفروش می‌شود. 
 

توزیع اقلام متبرک

سرپرست معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی با تأکید بر افتتاح چهارمین چایخانه حضرت رضا(ع) همزمان با ایام نیمه شعبان سال جاری در صحن امام حسن مجتبی(ع) بیان کرد: در مجموع به طور میانگین روزانه 190 هزار چای متبرک در دو شیفت صبح و بعدازظهر در این چایخانه‌ها در صحن و سرای رضوی بین زائران توزیع می‌شود. 

وی افزود: 400 هزار اقلام متبرک همچون کیک، نمک، نبات و... نیز به منظور پذیرایی از زائران و مجاوران در شب و روز تحویل سال 1402 تدارک دیده شده که در مبادی ورودی و همچنین این چایخانه‌ها توزیع خواهد شد. مهمانسرای حضرت رضا(ع) نیز روزانه از 20 هزار زائر در سه وعده صبحانه، ناهار و شام پذیرایی می‌کند.
 

ارائه خدمات متنوع رفاهی

شبان در خصوص خدمات رفاهی زائران در ایام نوروز نیز اظهار کرد: ظرفیت دفاتر امانات حرم مطهر رضوی از 7 هزار به 22 هزار افزایش یافته است. 

وی افزود: همچنین در حال حاضر 11 پایگاه فوریت‌های پزشکی در صحن و سرای رضوی آماده ارائه خدمات به بیماران اورژانسی هستند که این تعداد پایگاه در زمان تحویل سال نو به 57 پایگاه افزایش خواهد یافت. 38 آمبولانس در سطح صحن‌های پیرامونی و حریم حرم مطهر مستقر خواهند شد و در مجموع 583 نیروی فوریت‌های پزشکی به بیماران آماده خدمت خواهند بود.  

شبان با بیان اینکه 2 هزار و 500 صندلی چرخدار و 80 زائربر برقی نیز آماده ارائه خدمات به زائران سالمند و کم‌توان در ایام نوروز خواهد بود، گفت: 80 ون شهرداری نیز برای جابه‌جایی زائران در شب تحویل سال 1402 با توجه به محدودیت‌های ترافیکی در قبل و بعد از برگزاری مراسم تحویل سال در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر پیش‌بینی شده است.

سرپرست معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی بیان کرد: علاوه بر مشارکت در اسکان زائران در زائرشهر و زائرسرای رضوی، سالن‌های ورزشی آستان قدس رضوی، مدرسه نواب و حسینیه‌های اطراف حرم مطهر برای اسکان تجهیز شده است.

شبان با اشاره به فعالیت 9 دفتر پیداشدگان حرم مطهر رضوی به صورت 24 ساعته در ایام نوروز 1402 ادامه داد: سایر بخش‌های خدمت‌رسان حرم مطهر همچون بخش‌های‌ تنظیف و بهداشت نیز به صورت شبانه‌روزی آماده میزبانی شایسته از زائران این آستان مصفا است. پیش‌بینی‌های لازم برای تهیه اقلام مصرفی همچون لیوان یک بار مصرف، مایع صابون و... نیز اتخاذ شده است.

وی تصریح کرد: تمامی این خدمات با مشارکت 17 هزار خادمیار به محبان خاندان عصمت و طهارت(ع) در این ایام در بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) ارائه می‌شود. 
 

پذیرایی ویژه در ماه رمضان

همچنین سرپرست معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی در خصوص پذیرایی از زائران در ماه مبارک رمضان گفت: یک میلیون و 200 هزار بسته افطاری سبک نیز برای توزیع بین زائران در صفوف نماز جماعت در این ماه پربرکت در حرم مطهر تدارک دیده شده است. 

وی اضافه کرد: علاوه بر پذیرایی از شیفتگان حضرت رضا(ع) در وعده افطار در مهمانسراهای حرم مطهر رضوی در ایام رمضان، سفره‌های اکرام رضوی نیز در این ماه مبارک در حرم مطهر گسترده خواهد شد به طوری که حداقل روزانه 2 هزار نفر مهمان خوان پربرکت رضوی می‌شوند. 

شبان ادامه داد: سفره‌های افطاری نیز در باب الهادی، باب الکاظم و خیابان آیت واعظ طبسی با توجه به ظرفیت موکب‌ها در این ایام پربرکت گسترده خواهد شد. همچنین موکبی در راسته بازار با توزیع افطاری گرم میزبان زائران خواهد بود. 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

اساتید با دانشجویان صرف نظر از هر ظاهر و نظری ارتباط مؤثر برقرار کنند/ آمادگی حرم مطهر رضوی برای میزبانی از کنفرانس های علمی
تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به نقش مهم اساتید دانشگاه در تربیت آینده سازان کشور، آن‌ها را از مهمترین و اصلی‌ترین…

تلویزیون اینترنتی