پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

«بی نهایت شو» و «زیر سایه خورشید»؛ اقدامات شاخص موسسه امور جوانان و تشکل‌های انقلابی آستان قدس رضوی در سال 1401
۱۴۰۱-۱۲-۲۸

کادرسازی جوانان برای ترویج فرهنگ رضوی

«توانمندسازی و افزایش نقش‌آفرینی اجتماعی جوانان»، یکی از سیاست‌ها و راهبردهای مهم آستان قدس رضوی در دوره جدید فعالیت این آستان مقدس بوده که پیشبرد آن بر عهده موسسه جوانان گذاشته شده است؛ موسسه‌ای که مرور اقداماتش در سال 1401، نشان دهنده هدفگذاری دقیق و حرکت درست مسیر تحقق اهدف این حوزه است. این موسسه فعالیت‌های خود در سال گذشته در پنج محور دنبال و در هر یک از محورها، اقدامات شاخصی را اجرا کرد که در این گزارش به مهم‌ترین آنها اشاره شده است.

از جمله رویکردهای مهم این موسسه، فعالیت در عرصه معرفت افزایی نوجوانان و جوانان بود که برای تحقق آن، اجرای طرح «بی نهایت شو» مد نظر قرار گرفت. موسسه جوانان آستان قدس رضوی با برگزاری این طرح، نوجوانان دهه هشتادی را پای یک کار تربیتی در حوزه فرهنگ اسلامی و سیره رضوی می‌آورد و آنها را با تمام معارف و اصول و فروع دین و آنچه برای یک فرد در مسیر تعالی و رشد نیاز است آشنا می‌کند.  

 

کادرسازی نظام‌مند جوانان

دوره مجازی بی نهایت شو، دوره‌ای است که با هدف آموزش علوم و عقاید کاربردی برای نوجوانان در موسسه جوانان آستان قدس طراحی شده، که اجرای آن اکنون به دوره دهم رسیده و همچنان با قدرت و قوت ادامه دارد. در این طرح که طی سال 1401 به صورت دو دوره مجازی برگزار شد، بیش از 170 هزار نوجوان از سراسر کشور (از دو مقطع متوسطه اول و دوم)، شرکت کردند و 700 مربی و پیشتیبان آموزشی نیز در کنار آنها قرار گرفتند. دعوت از منتخبان این دوره‌ها برای سفر به مشهد مقدس و شرکت در دوره‌های تخصصی حضوری نیز بخش تکمیلی این طرح است که به «کادرسازي نظام‌مند جوانان» به عنوان یکی از اصول سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی منجر می‌شود و به تحقق گام دوم انقلاب و تامین نیروهای جوان کارآمد برای کشور کمک می‌کند.

برگزاری دوره‌های معرفتی «هفت روز در بهشت» برای 2000 نفر از نوجوانان منتخب دوره‌های مجازی از سراسر کشور در مشهد مقدس دیگر طرح این موسسه در حوره معرفت افزایی بوده و علاوه بر آن نیز باید به استمرار ارتباط با مخاطبان و برگزیدگان دوره های معرفتی از طریق برگزاری 8 دوره‌‌ی مجازی برای 150 هزار مخاطب و همچنین میزبانی از 22 هزار نفر روز، مخاطبان نوجوان و جوانِ مجموعه های مردمی و آموزشی سراسر کشور در اردوگاه آسمان هشتم و مجتمع دانشجویی امام رضا(ع) اشاره کرد.  

 

توانمندسازی فعالان فرهنگی و تربیتی

دیگر محور فعالیت‌های موسسه جوانان آستان قدس رضوی، «توانمندسازی مربیان و اساتید و فعالین فرهنگی و تربیتی» بود که در این زمینه می‌توان به دو اقدام شاخص «برگزاری بیش از 130 هزار نفر ساعت دوره های مجازی توانمندسازی معرفتی و مهارتی برای 3100 نفر از طلاب، دانشجویان، فعالان تربیتی سراسر کشور» و همچنین «برگزاری بیش از 30 جلسه نشست‌های مناسبتی و کارگاه‌های توانمندسازی با همکاری تشکل های مردمی و دانشجویی با حضور ده‌ها هزار نفر از عموم نوجوانان و جوانان» اشاره کرد.

 

 تولید 5500 دقیقه محتوای آموزشی چند رسانه‌ای

موسسه جوانان، سومین محور فعالیت های خود در سال 1401 را «تولید محتوا و محصولات معارفی ویژه نوجوانان و جوانان» تعیین کرده بود که در این عرصه نیز عملکرد قابل توجهی داشت. «تصویربرداری، تدوین و آماده سازی بیش از 5500 دقیقه محتوای چندرسانه ای با موضوعات آموزش معارف اسلامی و مهارت‌های تربیتی»، «چاپ و تجدید چاپ کتب معرفتی تالیف شده در موسسه به میزان 45 هزار جلد و همچنین عرضه، فروش و دانلود بیش از 50 هزار نسخه از کتب آموزشی در فضای مجازی، نمایشگاه ها و فروشگاه‌های کتاب»، در کنار «ترجمه دوره 3 جلدی کتاب معرفتی اعتقادی «برترین آرزو» به زبان‌های عربی و اردو و شروع ترجمه به زبان انگلیسی» سه فعالیت شاخص موسسه جوان در زمینه تولید محتوا بوده است.

 

برپایی جشن های «زیر سایه خورشید» در 2هزار نقطه کشور

این موسسه همچنین «نقش آفرینی اجتماعی» را یکی دیگر از محورهای فعالیت خود تعیین کرده و اقدام شاخص این عرصه، برگزاری جشن‌های «زیر سایه خورشید» و اعزام کاروان های خادمان امام رضا(ع) به نقاط مختلف کشور بوده است. در سال 1401،  جشن‌های مردمی و معنوی زیرسایه خورشید با اعزام 65 کاروان شامل خدام و مبلغین به همراه پرچم متبرک در ایام دهه کرامت برگزار و بیش از 10 هزار محفل جشن نیز در دو هزار نقطه جغرافیایی شامل شهرها، شهرستان ها و روستاهای مختلف کشور برپا شد.

برگزاری پویش اجتماعي-معرفتی «امام مهربانی‌ها» و اهداء 20 هزار هديه و دعوتنامه به مجاوران ساکنان نقاط برخوردار شهر مشهد  توسط نوجوانان دختر و پسر، با هدف ترویج فرهنگ امام رضایی، دیگر فعالیت شاخص این عرصه بود و در کنار آن باید به برگزاری اجتماعات بزرگ امام رضایی‌ها در ایام دهه کرامت، شامل 40 مراسم محوری و اجتماع مردمی در 40 مرکز استان و شهرهای اصلی کشور با حضور کاروان‌های رضوی اشاره کرد.

 

4 طرح در دست اجرا

موسسه جوانان آستان قدس رضوی، برای توسعه فعالیت‌ها و افزایش اثرگذاری در نسل نوجوان و جوان، برنامه‌های جدیدی را در نیز در دستور کار دارد. «برگزاری مرحله چهارم دوره آموزشی بی نهایت شو برای 100 هزار نفر از نوجوانان سراسر کشور» از جمله برنامه‌های در دست اقدام است. همچنین با فعال‌سازی شبکه هسته‌های خودجوش مردمی در سراسر کشور، برنامه‌های معرفت افزایی با محوریت نظام آموزشی و محتوایی موسسه جوانان اجرایی خواهد شد. طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی «پروانه‌شو» با موضوع بازخوانی آثار معرفتی حضرت امام خمینی (ره)، دوره دانشجویی «امین» برای فعالان تربیتی، طلاب و دانشجویان بر مبنای کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبر معظم انقلاب  و همچنین اجرای دوره مجازی آموزش معارف اسلامی به زبان عربی سه برنامه دیگر موسسه جوانان آستان قدس رضوی در سال 1402 خواهد بود.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی