پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۱۲-۲۸

برگزاری نشست مشترک معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری و بنیاد پژوهش‌های اسلامی با محوریت اخلاق اجتماعی

نشست مشترکی بین دو نهاد معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد و بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در راستای امضای تفاهم‌نامه همکاری با موضوع اخلاق اجتماعی برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، این نشست با حضور دکتر احد فرامرز قراملکی، مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، حسین باغگلی، معاون فرهنگی فرهنگی شهرداری مشهد و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی این شهرداری در محل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.
رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در ابتدای این مراسم به موضوع اخلاق اجتماعی در شهرداری اشاره کرد و گفت: در دبیرخانه فرهنگ میزبانی برنامه‌ریزی‌هایی در خصوص الگوسازی فرهنگ میزبانی صورت گرفته که آموزش آن بر عهده آستان قدس رضوی است. 
حسین باغگلی با بیان اینکه آموزش شهروندی به دو دسته آموزش‌های اوقات فراغت و آموزش هایی که معطوف به حوزه‌های مختلف اعم از تفکیک زباله از مبدا، ترافیک، مباحث آتش‌نشانی و ایمنی و... تقسیم می‌شود، افزود: بر اساس بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر روح حاکم بر شهرها، بحث اخلاق اجتماعی بسیار مهم و مورد توجه شهرداری است.
وی تصریح کرد: مشکل عمومی ما در حوزه‌های فرهنگی و تربیتی است و شاید پیام‌های شهری در قالب پیام متنی دیگر تاثیرگذار نباشد.
باغگلی ادامه داد: بحث اخلاق در دو بخش اخلاق عمومی و اخلاق حرفه‌ای که متعلق به کارگزاران اجرایی است تقسیم می‌شود و برای تحقق این مهم در دستگاه‌های مختلف باید ورود پیدا کنیم به همین منظور باید حدیث مکارم اخلاق و موضوع قدردانی را مورد توجه قرار دهیم.
وی خاطرنشان کرد: ما در حوزه قدردانی و همدلی و همچنین احادیث مکارم اخلاق و نحوه استفاده از آن‌ها در المان‌های شهری نیاز به کمک بنیاد پژوهش های اسلامی داریم.
 

تولید محتوای چند رسانه‌ای توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی در حوزه اخلاق حرفه‌ای

مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی نیز در ادامه این مراسم، گفت: اگر قرار باشد پیوندی بین معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با بنیاد پژوهش‌های اسلامی برقرار شود باید این پیوند با برگزاری جلسات مستمر در سطوح مختلف مستحکم شود.
دکتراحد فرامز قراملکی ابراز کرد: پروژه هایی که حکم پشتیبانی از اقدامات فرهنگی سازمان‌ها را دارد نیاز به فاز مطالعاتی و تیم بین رشته‌ای دارد که باید به صورت یک محتوای قابل ارائه در قالب درسنامه علمی ارائه شود و لازم است برای این درسنامه سناریویی نوشته و تبدیل به محتوای چند رسانه‌ای و در نهایت تولید شود.
وی با بیان اینکه یک کار فرهنگی از مطالعه آغاز می‌شود تا به تولید منجر شود، گفت: در خصوص بحث قدردانی در اخلاق عمومی و حرفه‌ای باید گفت، اگر ناشیانه انجام شود انسجام را از بین می‌برد، احساس تبعیض ایجاد و بحث چاپلوسی مطرح می‌شود .
قراملکی ادامه داد: برای دیده شدن مرزی وجود دارد که اگر مرز این دو مشخص نشود آسیب‌های بزرگ اخلاقی و اجتماعی به فرد وارد می‌شود زیرا بسیاری از بزه‌ها مربوط به عقده دیدن شدن دارد و برای دیده شدن به معظل تماشا شدن دچار شده است.
به گفته مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، قدردانی یک پشتوانه مطالعاتی خاصی دارد و باید در مفهوم قدردانی و مرز آن با چاپلوسی، ممیزی های اخلاقی، شیوه ها و... مورد توجه قرار گیرد. قدردانی از راه‌های دیده شدن است اما اگر مطالعات درستی روی آن صورت نگیرد، ممکن است به تماشا شدن منجر شود.
وی تصریح کرد: قدردانی نیاز به کار بنیادی مطالعاتی دارد و در همین راستا بنیاد پژوهش‌های اسلامی این آمادگی را دارد در خصوص این پروژه کار تحقیقاتی انجام دهد.
قراملکی در ادامه به فرهنگ میزبانی و اخلاق اجتماعی عمومی و اخلاق حرفه‌ای اشاره کرد و افزود: اخلاق اجتماعی عمومی و اخلاق حرفه‌ای هر دو بسیار لازم است، اما ما در خصوص اخلاق شهروندی در شهر با معظلاتی مواجه هستیم.
وی افزود: بر اساس مدل تعاملی، اخلاق نه از بالا به پایین و نه از پایین به بالا است بلکه اخلاق حاصل گفت‌وگو با لایه‌های مختلف شهر است و کانون این لایه‌ها کسب و کار است، از همین رو اگر اخلاق را از کسب وکار شروع کنیم بسیار زودتر به نتیجه می‌رسیم.
مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، در ادامه ضمن اعلام آمادگی این مرکز در بحث اخلاق حرفه‌ای گفت: ما آمادگی داریم در حوزه اخلاق به تولید محتوا و محتوای چند رسانه‌ای قابل عرضه با آموزشهای غیر رسمی و پنهان بپردازیم و شهرداری بهترین مکانی است که به کمک آستان قدس رضوی می تواند تمام اتحادیه و اصناف و کسب و کارها را برای اجرایی کردن اخلاق حرفه‌ای همچون هتل داران، حمل و نقل، و سایر کسب و کارها را به خط کند. 
وی ادامه داد: در مورد اخلاق اجتماعی و عمومی ایده‌ای با عنون هم سرنوشتی را مطرح کردیم که می‌تواند در قابل کتاب، کلیپ و سایر فعالیت های هنری اجرا شود، که اجرای این طرح موجب انسجام، همدلی‌ها، افزایش سطح فرهنگ شهروندی و ایجاد انگیزه برای مشارکت مردم می‌شود.
قراملکی در ادامه این جلسه به تدوین کتابی با موضوع دیده شدن و تماشا شدن در بنیاد پژوهش‌های اسلامی اشاره کرد و افزود: ما در زندگی شهری ارتباطات کمتر از یک دقیقه‌ای داریم و به ندرت ارتباطات بیشتری مشاهده شده است، از همین رو لازم است دانش و فناوری تبدیل ارتباطات زیر یک دقیقه‌ای را به فرصت آموزشی تبدیل کنیم که در این خصوص بنیاد پژوهش‌های اسلامی با همکاری شهرداری می‌تواند ایده‌هایی را طرح و اجرایی کند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی