پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۱-۱۲-۲۹

همکاری آستان قدس‌ و وزارت راه‌ و شهرسازی برای توسعه خدمات فنی ‌و مهندسی در حرم مطهر رضوی

سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی و مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، تفاهم‌نامه‌ای را امضاء کردند که به موجب آن، همکاری‌های دو جانبه برای توسعه خدمات فنی ‌و مهندسی در اماکن متبرکه رضوی تقویت خواهد شد.

به گزارش آستان‌نیوز، طبق این تفاهم‌نامه که با حضور خلیل کاظمی رئیس سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی و محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی به امضاء رسید، متخصصان این مرکز تحقیقاتی، خادمیاران رضوی در عرصه خدمات فنی ‌و مهندسی خواهند بود و دانش و تجربه بود را برای تامین نیازهای تخصصی در حرم مطهر، در اختیار خواهند گذاشت.

 

خدمات فنی، علمی و پژوهشی

رئیس سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی در گفت و گو با آستان نیوز درباره این باره اظهار کرد: این تفاهم نامه در قالب ارائه خدمات فنی و مهندسی، علمی، پژوهشی، آموزشی و مشاوره ای است و مرکز تحقیقات وزارتخانه، در تدوین استانداردها و نظام فنی، ما را در سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر یاری خواهند کرد.

 

اتخاذ راهکاری علمی برای نگهداری از گنجینه گرانبهای اماکن متبرکه

خلیل کاظمی در خصوص اهمیت و ضرورت امضای این تفاهم نامه گفت: مهم ترین دلیل امضای این تفاهم نامه این است که ما از نظر معماری و بنا، وارث اماکن متبرکه رضوی به عنوان یک مجموعه گرانبها هستیم و حفظ و نگهداری بهینه از این مجموعه وظیفه ما است، بنابراین لازم است در قالب پایش و برنامه ریزی برای نگهداری بهتر، تمهیدات لازم را با توجه به آخرین روش های نگهداری به کار بگیریم.

 

تدوین استانداردهای جدید مهندسی برای حرم مطهر

وی ادامه داد: در امضای این تفاهم نامه، مستندسازی و تدوین استانداردها برای حرم مطهر رضوی را هم مد نظر قرار داده ایم و تدوین نظام فنی و اجرایی برای بارگاه منور رضوی هم جزو درخواست های ما بوده و در کنار آن، انجام مطالعات مربوط به ریزپهنه بندی لرزه ای، ژئوتکنیک، شناسایی مصالح خاکی، سنگی و مشاوره در زمینه انتخاب مصالح نیز در ذیل ارائه نظام فنی و اجرایی مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته کاظمی، مطالعه، ارزیابی و اصلاح نظام سازه ای در حرم رضوی، زیرگذر، کف صحن ها و ... نیز در این تفاهم نامه مورد اشاره قرار گرفته است.

 

توجه به بهینه‌سازی انرژی

رئیس سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی افزود: در موضوع سیستم‌ صوت حرم رضوی در رواق ها و شبستان ها نیز، دقت در انتخاب نوع صوت با توجه به وضعیت معماری داخل حرم رضوی، از اولویت ها و برنامه های مشترک ما خواهد بود، ضمن اینکه بهینه کردن مصرف انرژی با بهترین روش و ... نیز مد نظر است.

 

پایش تأسیسات مکانیکی و خدمات مشاوره ایمنی

کاظمی ادامه داد: تأمین نظم حرارتی ساختمان ها و ابنیه زیارتی حرم، ارزیابی و پایش و ارتقای تأسیسات مکانیکی و الکترونیکی نیز یکی دیگر از بندهای این تفاهم نامه است، همچنین موضوع ارتقای تاب آوری و ارائه خدمات مشاوره ایمنی و مدل‌سازی حوادث در حرم رضوی هم بطور جامع در این تفاهم نامه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.  وی افزود: نیاز به نصب پایش مانتیورینگ و دستگاه های شتاب نگار نسل جدید را هم مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد و در نهایت اینکه آموزش همکاران ما در حوزه های مختلف توسط مرکز تحقیقات در این تفاهم نامه مد نظر است.

کاظمی تصریح کرد: در مجموع باید گفت هدف و دستاورد مهم این تفاهم‌نامه این است که اطمینان خاطر ما برای حفظ و نگهداری از حرم مطهر با بهره‌گیری از بهترین و علمی‌ترین روش‌ها افزایش می‌یابد و می‌توانیم با دست پُر و ضریب اطمینان بالاتر، پروژه‌ها و فعالیت‌های حوزه ساخت، نگهداری، پایش و تعمیر در اماکن متبرکه را دنبال کنیم.

 

افتخار خدمت به بارگاه رضوی

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز با ابراز خرسندی از آغاز این همکاری متقابل گفت: این افتخار نصیب ما شد تا بتوانیم با فرایندهای تحقیقاتی، موضوعات مد نظر در تفاهم‌نامه را بررسی و راهکارهای اجرایی مناسب برای آنها ارائه بدهیم و امیدواریم بتوانیم خادمان شایسته‌ای برای این بارگاه منور باشیم‌.

 

وزارت راه، معین خدمات فنی‌ و مهندسی حرم مطهر

محمدمهدی حیدری افزود: با عملیاتی شدن این قرارداد، وزارت راه و شهرسازی به عنوان معین بارگاه منور رضوی در زمینه خدمات فنی و مهندسی خواهد شد، مدت زمان این همکاری نیز سه سال پیش بینی شده است اما با افتخار آماده تداوم این همکاری تا هر زمان که آستان قدس رضوی مایل باشد هستیم.

حیدری اظهار کرد: تفاهم نامه مذکور در زمینه خدمات فنی در زمینه های مختلف همانند ساخت و ابنیه فنی، آکوستیک، حریق، پایش سلامت سازه ها، انرژی و سایر موضوعات فنی و تخصصی در بارگاه منور رضوی است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

اساتید با دانشجویان صرف نظر از هر ظاهر و نظری ارتباط مؤثر برقرار کنند/ آمادگی حرم مطهر رضوی برای میزبانی از کنفرانس های علمی
تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به نقش مهم اساتید دانشگاه در تربیت آینده سازان کشور، آن‌ها را از مهمترین و اصلی‌ترین…

تلویزیون اینترنتی