پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی:
۱۴۰۲-۰۱-۰۸

زمینه سعادت انسان در ماه مبارک رمضان فراهم است 

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: زمینه سعادت انسان در ماه مبارک رمضان فراهم است و از همین رو باید بهترین بهره را از این ماه ببریم.

به گزارش آستان نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری در سلسله جلسات بیان معارف رمضانی به شان و فضیلت ماه مبارک رمضان در خطبه شعبانیه پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت: رسول خدا(ص) فرمودند: «با نیت صادقه و قلوب پاکیزه از خدا بخواهید توفیق روزه و تلاوت قرآن بدهد و کسی که از غفران و رحمت خداوند محروم شود در این ماه شقی و به دور از سعادت خواهد بود».
وی در این باره توضیح داد: شقاوت یعنی انسان دور از آن سعادتی باشد که خدای متعال برای انسان‌ها رقم زده و سعادت امری جز عبودیت و بندگی خدا نیست، در واقع  انسان خلق شده تا خدا را بشناسد و عبادت او را به پا دارد تا در دنیا و آخرت سعادتمند شود. اگر کسی به این فلسفه دقت نکند و گرفتار شقاوت شود از سعادتی که خدا در دنیا و آخرت برای او رقم زده دور خواهد شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین جهانگیری طبق این خطبه یکی از این راه‌های رسیدن به سعادت را دعا کردن و درخواست از خدا با نیت صادق و قلب پاک دانست و بیان کرد: اگر کسی سعادت می‌خواهد باید از خداوند بخواهد به او توفیق روزه واقعی و تلاوت قرآن عطا کند. 
وی ادامه داد: خداوند متعال تمامی اسباب سعادت و نجات را در ماه رمضان فراهم کرده و زمینه رسیدن به مقام بلند تقوا و استجابت دعا در این ماه آماده است، از این رو باید از این فرصت استفاده کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری بیان داشت: پیامبر گرامی اسلام(ص) در ادامه خطبه شعبانیه فرمودند: در آینده صحنه هایی بعد مرگ خواهیم داشت که قابل مقایسه با دنیا نیست، پس از آن برزخ قیامت برپا می‌شود و بر اساس روایات همه گرفتار هستند مگر اینکه خدای متعال به لطف و فضلش ما را از این برزخ رهایی دهد.
وی افزود: پیامبر(ص) فرمودند: «وقتی روزه می‌گیرید یاد گرسنگی و تشنگی فوق‌العاده قیامت بیفتید که در آنجا جز فضل و عنایت خدا چیزی دست ما را نمی‌گیرد»، اگر در این ساعات و لحظات یک روز را برای خدا روزه گرفتیم و مراقب مفطرات و مبطلات روزه بودیم در قبال این گرسنگی و تشنگی محدود دنیایی، خدا از فضل و کرمش گرسنگی و تشنگی قیامت را از ما دور می‌کند.
رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان داشت: انسان در ماه مبارک رمضان بیشتر حال فقرا را درک می‌کند یعنی گرسنگی و تشنگی در ماه رمضان سبب می شود که به یاد فقرا و مساکین باشیم و به آنها کمک کنیم از این رو پیامبر(ص) در بخشی از این خطبه می‌فرمایند:«صدقه بدهید انفاق کنید و به فقرا و مساکین رسیدگی کنید».
حجت‌الاسلام والمسلمین جهانگیری افزود: هر چند انفاق و صدقه در همه ایام پسندیده است اما بنابر توصیه پیامبر(ص) در این خطبه وظیفه ما روزه‌داران این است که از فقرا و مساکین دستگیری کنیم.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی