پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

گزارشی از مراسم جشن تکلیف دختران در حرم مطهر به میزبانی بنیاد فرهنگی رضوی
۱۴۰۲-۰۱-۱۰

جشن عبادت «بر بال فرشته‌ها»

زائران 9 ساله روزه اولی هستند که بعد از افطار، دسته دسته با چادرهای سفید گلدار همراه پدر و مادر وارد حرم مطهر رضوی می‌شوند تا در مراسمی به نام «بر بال فرشته‌ها» شرکت کنند و اولین سال عبادت خود را در جوار امام مهربانی‌ها جشن بگیرند. 

به گزارش آستان نیوز، طرحی که برای دومین سال پیاپی به همت بنیاد فرهنگی رضوی در ایام نوروز به اجرا درآمده است و امسال به جز دختران تازه مکلف استان‌های مختلف کشورمان، میزبان دخترانی از افغانستان و پاکستان و عراق تا آذربایجان و هندوستان است.  
 

بهترین لباس مقابل معبود
آرزو رجایی، اهل نجف آباد اصفهان است و این اولین باری است که به مشهد الرضا(ع) مشرف می‌شود. از همه زودتر آماده شده و اول صف منتظر نشسته تا جشن شروع شود. از آن دخترهای شیرین زبان و پر جنب و جوش است و کمی هم با لهجه حرف می‌زند. از او دلیل چادر پوشیدن موقع نماز خواندن را پرسیدم؟، گفت: خدا دوست داره ما با بهترین لباس بریم باهاش حرف بزنیم. چادر سفید، زیباترین لباس ماست که برای نماز خوندن می‌پوشیم. تازه ما با چادر، حجاب مون هم کامل‌تر میشه. این طوری خدا به ما نزدیک‌تر میشه.  
کنارش، دختری از مراغه نشسته که تا به او نگاه کردم، همه مشخصاتش را معرفی کرد: اسمم «تبسم» است. از مراغه به مشهد اومدیم. من سومین، نه چهارمین بارمه که همراه مادرم به مشهد میام. شهر ما خیلی قشنگه، گردنه حیران از جاهای دیدنیه. ولی مشهد رو بیشتر دوست دارم. برای همین از مامان خواستم که توی جشن عبادت حرم امام رضا(ع) شرکت کنیم. خیلی خوشحالم  که عید اومدیم. از امام رضا(ع) هم خواستم که دیگه شیطون نتونه گولم بزنه. 
 

دو آرزویم از امام رضا(ع) 
«سما» هم از شهر کرج مهمان این جشن عبادت شده. از او پرسیدم، « مکلف شدن یعنی چه؟» گفت: یعنی اطاعت از دستورهای خدا. بعد خواستم خدا را برایم تعریف کند، در جوابم گفت: خدا خیلی بزرگه. نمیشه تعریفش کرد. ولی خیلی مهربونه. چون امامانی مثل امام زمان(عج) رو برای ما فرستاده! توی جشن تکلیفم از امام رضا(ع) فقط دو تا آرزو دارم: یکی اینکه امام زمان(عج) هر چه زودتر ظهور کنه و دوم اینکه امسال با پدر و مادرم بریم کربلا. 
 

نشانی از مهر
یاسمین زهرا هم از دختران 9 ساله مشهدی است که به جشن «بر بال فرشته‌ها» آمده. از علاقه‌اش به امام رضا(ع) می‌گوید و بعد به سراغ جشن تکلیفش می‌رود. پرسیدم «چرا دوست داشتی، جشنت رو توی حرم بگیری؟» پاسخ داد: من امام رضا(ع) را خیلی دوست دارم. هفته پیش که برای زیارت اومدیم، یک گل صورتی از روی ضریح افتاد توی دستام. از اون روز توی گلدون گذاشتمش که تازه بمونه. خوشحالم امروز دوباره اومدم پیش امام رضا(ع) که اینجا به تکلیف برسم و اولین روزه و نماز رو انجام بدم.  
 

نماز شیرین و تلخ!
وقتی از «هیلدا» اهل بابل مازندران هم سوال کردم، «نماز چه فایده ای دارد؟» با بیان و مثال شیرینش ما را به وجد آورد: نماز راه حرف زدن ما با خداست. مثل وقتی به دوستمون تلفن می‌کنیم و هر دو طرف از  این تماس خوشحال می‌شیم. چرا باید نماز اول وقت بخوانیم؟ از او در ادامه پرسیدم، «هیلدا؛ چرا باید نماز اول وقت بخونیم؟» باز هم مثالی زد و گفت: مامانم بهم گفته: نماز مثل لیمو شیرینه. اگه زود بخوریش، شیرینه ولی اگه ازش بگذره تلخ و بدرد نخور میشه. نمازم همین طوره!
از او پرسیدم، حضورت در این جشن رو توصیف کن و در جواب گفت: با خوندن نماز توی حرم و باز کردن اولین روزه ام، احساس سبکی می‌کنم. فکر می‌کنم که خیلی به خدا نزدیک‌تر شدم. با حضور در این جشن هم حس بزرگتر شدن دارم. 
جشن «بر بال فرشته‌ها» از بخش‌های مختلفی برای حضور دختران تازه مکلف تشکیل شده که اجرای نمایش عروسکی حاج آقا مهدوی همراه با هدهد خوش خبر، اجرای مسابقه احکام، زمزمه دسته جمعی سرود «سلام فرمانده» و بالاخره عکس یادگاری با سفره نوروزی، از جمله عناوین این برنامه هستند و همزمان برای والدین آن ها نیز یک کارگاه مشاوره خانوادگی و فرزندپروری برگزار می‌شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی