پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

خطیب حرم مطهر رضوی: 
۱۴۰۲-۰۱-۱۱

خوف و رجا دو بال برای رسیدن به سعادت است

خطیب حرم مطهر رضوی گفت: خوف و رجا دو بال پرواز انسان برای رسیدن به سعادت دنیا و آخرت است. 

به گزارش آستان نیوز، آیت الله محسن کازرونی در ویژه برنامه بیان معارف اهل بیت(ع) که در رواق بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: خداوند هم دارای صفات جمالیه و هم دارای صفات جلالیه است. 
وی تصریح کرد: جمال الهی که مظهر رحمت پروردگار است همه عالم و فراسوی عالم را فراگرفته است ولی در عین حال انسان نباید از صفات جلالیه که مظهر غضب و خشم خداوند است هم غافل شود. 
سخنران حرم مطهر رضوی افزود: انسان مومن یک تعادل معقول بین خوف و رجا  برقرار می کند. 
وی عنوان کرد: خداوند در عین اینکه رحمت واسعه دارد و رحمتش همه عالم را فراگرفته قهار هم هست و باید از گرفتار شدن در آتش قهر و غضب الهی نیز خوف داشته باشیم. 
آیت الله کازرونی ابراز کرد: هرچند خداوند هم دارای رحمت و هم دارای غضب است ولی آنچه از آیات و روایات می فهمیم این است که رحمت خداوند بر غضب او غلبه دارد و رحمت او بیشتر از غضب او است. 
 

تلاش برای جلب رحمت الهی

وی اظهار کرد: انسان باید هر دو جنبه رحمت و غضب الهی را در نظر داشته باشد و برای جلب رحمت الهی تلاش کند و از طرفی هم خوف بی جا از خداوند نداشته باشد و حتی اگر بزرگترین گناهان را هم مرتکب شد، از رحمت خداوند ناامید نشود. 
خطیب حرم رضوی بیان کرد: ناامیدی از رحمت خداوند یکی از بزرگترین گناهان محسوب می شود چرا که وقتی انسان دچار ناامیدی می شود و همه درها را به روی خود بسته می بیند از رحمت خداوند نیز به دور می شود. 
وی در ادامه به برخی از عوامل ایجاد ناامیدی در انسان اشاره و بیان کرد: گاهی شکست های انسان در زندگی باعث نامیدی او می شود. کسی که ایمان راسخ به خداوند دارد هیچگاه در پی شکست ها و ناکامی ها دچار ناامیدی نمی شود و با توکل بر خدا سخت ترین شرایط را هم تحمل می کند و همواره امید به حل مشکلات و بهبودی اوضاع دارد. 
این کارشناس دینی افزود: کسی که ایمان دارد خداوند را یک قدرت و اقتدار بی نهایت در دنیا می داند و هرگز دچار ناامیدی نمی شود چرا که به این گفته خداوند در قرآن کریم که در پی هر سختی آسایش و گشایش است باور دارد. 
وی اضافه کرد: گاهی ناامیدی از رحمت خداوند به عدم استجابت دعاها بر می گردد. کسی که برای دست یابی به خواسته ای در درگاه خداوند دعا کند و این دعای او مستجاب نشود ممکن است دچار ناامیدی از رحمت خداوند شود در صورتی که خداوندی که رحمت دارد، حکمت هم دارد و ممکن است بر اساس حکمت الهی برآورده شدن خواسته آن شخص را به صلاح او نداند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی