پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

گذری بر فعالیت‌های مرکز قرآن‌کریم آستان قدس رضوی در شانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت
۱۴۰۲-۰۱-۱۱

خاطره بازی‌های قرآنی کودکانه در جوار حرم مطهر رضوی

غرفه‌های بازی‌های قرآنی مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در شانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد یکی از پربازدیدترین و شلوغ‌ترین غرفه‌هاست که هر روزه جمعی از کودکان و نوجوانان در آن ضمن لذت بردن از فضاهای شاد و مفرح و بازی در کنار هم سن و سالان خود به صورت غیرمستقیم با مفاهیم قرآنی آشنا می‌شوند.

به گزارش آستان‌نیوز، مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در کنار ۱۵۰ تشکل قرآنی خراسان رضوی با برپایی غرفه‌های مختلف از جمله کودک و نوجوان، معارف و پژوهش‌های قرآنی، آوای وحی (نرم‌افزارهای قرآنی)، هنرهای قرآنی، طرح من قرآن را دوست دارم، ضیافت جلسات سنتی قرآن کریم تا ۱۱ فروردین و از ساعت ۱۷ تا ۲۲ در مرکز نمایشگاه‌های دائمی آستان قدس رضوی (ورودی باب‌الجواد(ع)، پارکینگ شماره 1) میزبان حضور علاقه‌مندان به قرآن و کودکان و نوجوانان است.
غرفه‌های بازی‌های قرآنی مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی یکی از شلوغ‌ترین غرفه‌هاست که هر روز جمعی از کودکان و نوجوانان در آن ضمن لذت بردن از فضاهای شاد و مفرح و بازی در کنار هم سن و سالان خود به صورت غیرمستقیم با مفاهیم قرآنی آشنا می‌شوند.  
 

پروانه‌های کوچک مهمان جشن فرشته‌ها

در غرفه کودک و نوجوان، جشن عبادت ویژه کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود. درقالب این برنامه، دختران و پسران ورود به ماه مبارک رمضان و ضیافت الهی را جشن می‌گیرند کودکان در این مراسم با برخی از مسائل سن بلوغ و آیین‌های عبادی آشنا شده و همراه با آموزش‌های مربیان قرآنی، لحظات خوش بندگی را کنار بارگاه امام رضا(ع) تجربه می‌کنند  و در سایه‌سار قرآن و خواندن نماز و دعا آماده ارتباط با خداوند می‌شوند. 
 

حضور هزار میهمان در هر روز

مدیرمرکز قرآن‌کریم آستان قدس رضوی با اشاره به حضور روزانه بیش از هزار نفر در غرفه‌های این مرکز می‌گويد: «غرفه معارف ‌و پژوهش‌های ‌قرآنی» درنمایشگاه‌های دائمی آستان‌ قدس ‌رضوی، ضمن معرفی و ایجاد فضایی برای مطالعه کتاب‌های علوم قرآنی و تعلیم و تربیت اسلامی، به زائران این فرصت را می‌دهد تا با مراجعه به این غرفه از مشاوره دینی حوزه خانواده و تربیت فرزند صالح و متعهد به شئونات اسلامی و دینی ویژه عفاف و حجاب، چگونگی انس با قرآن و الگو گیری از سیره ائمه معصومین(ع)، پاسخ به شبهات دینی از خلال تفسیر و تدبر در قرآن کریم بهره‌مند شده و پیام‌های‌قرآنی را به‌گونه‌ای دقیق‌تر و زیباتر در زندگی خود به‌کار ببرند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمسعود میریان ادامه می‌دهد: معرفی محصولات مکتوب قرآنی همراه با مشاوره‌های قرآنی، دریافت رایگان نغمات قرآنی، ثبت‌نام در دوره‌های من قرآن را دوست دارم و نیز ایجاد محیطی دوستانه و خانوادگی با ارائه بازی‌های قرآنی و مفاهیم دینی ویژه کودکان ونوجوانان از دیگر فعالیت‌های ارائه شده دراین نمایشگاه با محوریت خانواده و همدلی در سایه قرآن‌کریم است.
 وی ادامه می‌دهد: دربخش هنرهای قرآنی استادان برجسته خطاطی از جمله استاد حسن‌زاده حضور دارند و آیاتی از قرآن کریم را برای زائران بارگاه حضرت رضا(ع) خطاطی می‌کنند و به آنان هدیه می‌دهند.
مریم بداغ‌ آبادی کارشناس مسئول مهد الرضا(ع) مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی نیز می‌گوید: غرفه کودک و نوجوان این نمایشگاه با گردهمایی کودکان و نوجوانان در کنار خانواده‌هایشان، فضایی شاد و جذاب را برای تلاوت قرآن كريم، آشنايی با ائمه معصومين(ع)، یادگیری مؤثرتر آداب و مفاهیم زیارت و آیات و روایات کاربردی به روش قصه و بازی فراهم کرده است.
وی ادامه می‌دهد: درغرفه کودک، ۱۷ بازی قرآنی طراحی شده و بازی‌هایی همچون نمایش سایه‌ها با محتوای قصه‌های قرآنی، پیک نماز و زیارت، قاری شو، حافظان کوچک رضوی، نقاشی دیواری من، اسم من در قرآن با موضوع آشنایی با حیوانات، میوه‌ها، اشیاء و اعضای بدن در قرآن، چه حرف‌های قشنگی، خانه‌امن، نگاره‌ها، اوریگامی و کاردستی، نقاشی با اشکال هندسی و برگزاری جشن فرشته‌ها همراه با جوایز متبرّک برای زائران بارگاه نورانی علی بن موسی الرّضا(ع) حال و هوای قرآنی را رقم می‌زند.
 بداغ‌آبادی تصریح می‌کند: در تمامی این بازی‌ها سعی شده مفاهیم دینی و قرآنی به صورت غیرمستقیم در قالب بازی، نمایش و سرگرمی به کودکان آموزش داده شود؛ به طور مثال در بازی خانه امن، کودکان با سازه‌های چوبی، خانه و مسجد می‌سازند و در بازی قاری شو، برخی کودکان سوره‌هایی از قرآن را تلاوت می‌کنند. برای کودکانی که تلاوت خوبی داشته باشند از سوی مرکز قرآن‌ کریم آستان قدس رضوی، کلاس‌های صوت و لحن برگزار می‌شود.
 

ضیافتی قرآن در جوار حرم مطهر رضوی

مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در راستای گسترش کلام وحی، ترویج فرهنگ قرآنی و آموزش و فراگیری قرآن برای کودکان و نوجوانان در نمایشگاه قرآن و عترت مشهد ضیافتی قرآنی را برپا کرده و همه روزه جمعی از کودکان و نوجوانان با حضور استادان حفظ و قرائت قرآن محافل قرآنی را برگزار و کودکان و نوجوانان با شوق فراوان آیاتی از قرآن را در کنار خانواده تلاوت می کنند و ضمن ترغیب به یادگیری و صحیح خوانی تلاوت قرآن فرصت کسب استعدادهای قرآنی برای آنان ایجاد می‌شود. هم چنین مشاوره‌های لازم برای ادامه مسیر به خانواده‌ها ارائه داده می‌شود.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی