پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۱-۱۳

اشتغال پایدار، ارمغان ارتقای بهره‌وری تولید در شرکت صنایع غذایی رضوی

ارتقاء بهره‌وری تولید در شرکت صنایع غذایی رضوی شاید مهم‌ترین نقطه عطف فعالیت‌های این مجموعه در سال 1401 باشد، موضوعی که اشتغال پایدار را هم با خود به همراه داشته است.

به گزارش آستان نیوز، دستیابی به بالاترین میزان تولید طی 10 سال گذشته در کنار توسعه بازارهای هدف صادراتی، تنها بخشی از دستاوردهای این شرکت در سال 1401 به‌شمار می‌رود.
در حاشیه نمایشگاه رواق خدمت در استودیوی شمس تی‌وی، گفت‌وگویی با مهندس مجتبی هادیان مدیرعامل شرکت صنایع غذایی رضوی داشتیم تا با فعالیت‌های این مجموعه در سالی که گذشت بیشتر آشنا شویم.
 

آستان قدس رضوی با چه رویکردی به حوزه صنایع غذایی ورود پیدا کرده است؟
در سال 1346 هجری شمسی خبازخانه‌ای در گوشه‌ای از بیمارستان امام رضا(ع) در مشهد مسئولیت تهیه نان برای کارکنان و بیماران این بیمارستان را بر عهده داشت که به عنوان یک نان مرغوب در آن زمان زبانزد شده بود. در این خبازخانه در کنار تولید نان، کیک و کلوچه هم برای زائران حضرت رضا(ع) تولید و در اطراف حرم مطهر رضوی توزیع می‌شد تا این‌که در سال 1351 شرکتی به ثبت رسید و با واردات دو خط تولید، در نهایت در سال 1361 شرکت نان قدس رضوی با 1200 نفر نیروی مستقیم و 5 هزار نفر نیروی غیرمستقیم کار خود را آغاز کرد.
این شرکت تا سال ۱۳۷۵ به عنوان یکی از پنج تولیدکننده فرآورده‌های نانوایی در کشور و از جمله شرکت‌های پیشرو در زمینه کیک و کلوچه و نان شناخته می‌شد که با شعار سلامت محور در حوزه امنیت غذا فعالیت می‌کرد. ارائه تغذیه رایگان و حتی با قیمت مناسب به دانش آموزان سراسر کشور در کنار ارائه کمک‌های بسیاری به رزمنده‌ها در دوران جنگ تحمیلی، بخشی از فعالیت‌های این مجموعه در راستای مسئولیت‌های اجتماعی به‌شمار می‌رود.

 
این شرکت چند نوع محصول تولید می‌کند؟ در زمینه اشتغالزایی چطور، زمینه ایجاد اشتغال برای چند نفر فراهم شده است؟
شرکت صنایع غذایی رضوی در حال حاضر با داشتن ۱۴ خط تولید، 160 نوع محصول را تولید می‌کند که بیش از ۸۰ محصول به طور مستقیم است و مابقی با برند رضوی در سایر شرکت‌ها تولید می‌شود که از آن به تولید بدون کارخانه یاد می‌شود؛ همین موضوع نشان می‌دهد شرکت صنایع غذایی رضوی به هیچ عنوان به دنبال رقابت با بخش خصوصی نیست و هدف آن بهره‌مندی مردم کشور از برند رضوی است.
در خصوص اشتغالزایی هم در این شرکت بیش از 900 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند. 14 کارشناس صنایع غذایی در تمام خطوط کارخانه، از همان مرحله خرید و انبارداری مواد اولیه تا فرایند تولید و عرضه به مشتری را نظارت می‌کنند، به همین دلیل با افتخار می‌توانیم بگوییم که تمام محصولات رضوی سلامت محور هستند.
اگرچه در تمام دنیا در بسیاری از فعالیت‌های تولیدی صنایع از ربات استفاده می‌شود، اما شرکت صنایع غذایی رضوی در راستای مسئولیت اجتماعی خود و با رویکرد ایجاد اشتغال پایدار، در هر خط تولید بالغ بر 70 نفر را بکار گرفته است، همین امر باعث شده که در سال 1401 بیشترین تولید را در مقایسه با 10 سال اخیر داشته باشیم.
 

در حوزه تولید طی سال گذشته چه رویکردی را دنبال کردید؟
در سال 1401 شرکت صنایع غذایی رضوی ۲۹۰ تا ۳۰۰ روز کاری داشت، طوری که تنها در روزهای خیلی خاص تولیدی صورت نمی‌گرفت، به عنوان مثال در خط تولید دونات و اشترودل که ۲۴ ساعت فعال است، در بیش از ۳۵۰ روز محصول تولید  شده است.
خطی مشی آستان قدس رضوی مبنی بر این‌که شرکت‌ها و موسسات تابعه باید پویاترین، کارآمدترین، هم‌افزاترین و اثر گذارترین باشند، وظیفه سنگین‌تری را برای این‌که بتوانیم در تمام فصول سال تولید داشته باشیم، بر عهده شرکت گذاشته است.
از سال گذشته نان یارانه‌ای اطراف حرم مطهر رضوی توسط کیوسک‌ها نان رضوی تامین می‌شود که در این راستا فرمانداری همکاری خیلی خوبی داشته است. همچنین یک خبازخانه در کنار کارخانه صنایع غذایی رضوی دایر شد که نان را با قیمت دولتی در بسته‌بندی کاملا بهداشتی تهیه عرضه می‌کند. با این‌که قیمت تمام شده نان بیشتر از قیمت عرضه به بازار است اما این اقدام در راستای مسئولیت‌های اجتماعی آستان قدس رضوی صورت گرفته و این یکی از افتخارات ما است.
در گذشته در پیک سفر زائران به مشهد، کمبود نان مشهود بود اما از سال گذشته از طریق ۳۰ کیوسک اطراف حرم مطهر رضوی، نان مورد نیاز زائران و مجاوران تامین شد. با توجه به تعداد بالای کیوسک‌های نان رضوی در سطح شهر مشهد، در تلاش هستیم در سال جاری با همکاری فرمانداری، این کیوسک‌ها را به عنوان ۹۲ عدد نانوایی معرفی کنیم تا نان تازه در صبح، ظهر و عصر با بسته‌بندی بهداشتی به زائران و مجاوران عرضه شود.
 

از دیگر اقدامات مهم این شرکت در حوزه تولید طی سال 1401 بفرمایید.
مهم‌ترین سرمایه این شرکت در آستان قدس رضوی، ملت ایران و ملت‌های مسلمان شیعه کشورهای همسایه هستند که سالانه شاهد حضور بیش از 30 میلیون زائر در مشهد هستیم و همین امر مسئولیت‌های ما را چندین برابر می‌کند.
با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۸ مبنی بر سامان‌دهی و توانمندسازی بنگاه‌های اقتصادی، اشتغالزایی و این‌که الگوی پیشرو در اقتصاد مبتنی بر وقف و نذر است، از طریق همکاری با نهادهای دولتی توانستیم این اهداف را در شرکت صنایع غذایی به منصه ظهور برسانیم. به طور مثال با ادغام شرکت‌های فرآورده‌های غذایی و نان رضوی به منظور تکمیل سبد محصولات، تولیداتی همچون رب، آبمیوه، کمپوت، کنسرو و سس را به سبد شرکت اضافه کردیم.
تولید آزمایشی آرد بدون گلوتن اقدام ارزشمند دیگری است که امیدواریم با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای بیماران سلیاکی به مرحله تولید انبوه برسد.
با توجه به قطع شدن یارانه آرد و آزاد شدن آردهای نیمه یارانه‌ای از سال گذشته، استقبال مردم به سمت نان‌های صنعتی بیشتر شد، از طرفی با توجه به این‌که فلسفه وجودی شرکت صنایع غذایی رضوی، تولید نان بوده، از ابتدای سال 1401 افزایش تولید این محصول در دستور کار قرار گرفت. در حال حاضر نیز روزانه 5 تن انواع نان از قبیل نان سبوس‌دار، جو و کشمشی که همه سلامت محور هستند در مشهد توسط این شرکت تولید و عرضه می‌شود که درصدد هستیم در افق ۱۴۰۳ این رقم را به روزانه ۱۵ تن برسانیم.
 

در حوزه صادرات چه اقداماتی انجام شده است؟
پیش از این تنها دو کشور عراق و افغانستان، بازارهای صادراتی محصولات شرکت را به خود اختصاص می‌دادند، در حالی‌که در سال 1401 توانستیم ۲۰ نوع محصول رضوی را به کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان و عمارات هم صادر کنیم.
علاوه‌براین در سال‌های گذشته محصولات شرکت به کشورهای عراق و افغانستان به صورت ریالی انجام می‌شد اما در سال 1401 این صادرات به صورت دلاری صورت گرفت.
 

شرکت صنایع غذایی رضوی در سال ۱۴۰۲ چه برنامه‌ای را دنبال می‌کند؟
شرکت صنایع غذایی رضوی در راستای تحقق شعار «مهار تورم، رشد تولید»، فرمایشات رهبر معظم انقلاب را سرلوحه کار خود قرار داده است و برای کمک به مهار تورم و رشد تولید، مواد اولیه مصرفی را خود تولید می‌کند. 
سابقه فعالیت 60 ساله این شرکت نشان‌دهنده محوریت علمی برنامه‌های آن است. به عنوان مثال شرکت صنایع غذایی رضوی سه سال پیش در شهرک صنعتی نظرآباد، کارخانه‌ای را خریداری و یک خط تولید تمام اتومات دونات در آن راه‌اندازی کرد، درحالی که در گذشته تولید دونات توسط نیروی انسانی و با دست صورت می‌گرفت. بدین ترتیب از تولید روزانه ۵۰ هزار عدد دونات توسط نیروی انسانی، به تولید روزانه 500 هزار عدد توسط خط اتومات مذکور رسیده‌ایم.
یک خط دیگر هم در تهران در سال 1397 راه‌اندازی شد که به دلیل همزمانی با شیوع کرونا متوقف شد، درصدد هستیم در این واحد نیز طی شش ماه دوم امسال محصولاتی همچون دونات و پیراشکی به مرحله تولید برسند تا در اختیار مصرف‌کنندگان استان تهران و شهرستان‌های اطراف آن قرار گیرد.


 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

عملیات «وعده صادق» دیوار رعب از رژیم صهیونیستی را فروریخت/شهرداری‌ها تسهیلگر اعزام کاروان‎های زیارت اولی باشند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: عملیات «وعده صادق» دیوار رعب رژیم صهیونیستی را فروریخت و شکست.

تلویزیون اینترنتی