دانشگاه علوم اسلامی رضوی در سال 1363 همزمان با تشكيل اولين كنگره جهاني حضرت رضا(ع) با هدف وحدت حوزه و دانشگاه و تربيت فقيه اسلامشناسي، محقق و استاد در رشتههاي مختلف اسلامي، تربيت حقوقدان، قاضي و كارشناس حقوقي، تربيت عالم ديني و مبلغ اسلام و گسترش فرهنگ اسلامي و معارف اهل بيت (ع) در داخل و خارج از كشور و تربيت نيروي انساني كارآمد براي مراكز علمي و پژوهشي كشور تاسیس شد.
دستاوردهای علمی و پژوهشی 27 سال فعالیت دانشگاه علوم اسلامی رضوی / 5 برنامه راهبردی دانشگاه برای 1402
در حاشیه نمایشگاه رواق خدمت(دستاوردهای آستان قدس رضوی) در استودیوی شمس تیوی، گفتوگویی با حجتالاسلام والمسلمین محسن جهانگیری، رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی داشتیم تا با فعالیتهای این مجموعه در سالی که گذشت بیشتر آشنا شویم.
جناب آقای دکتر جهانگیری لطفا در ابتدا به تاریخچه این دانشگاه اشاره بفرمایید.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي، در اواخر سال 1358 دو مدرسه قدیمی ميرزا جعفر و خيرات خان مرمت و بازسازي شد و در سال 1363 با ايجاد ساختماني جديد بين اين دو مدرسه، مجموعهاي عظيم به وسعت 22 هزار مترمربع به نام دانشگاه علوم اسلامي رضوي ايجاد شد.
این دانشگاه در سال 1374 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و به لحاظ ترکیب دانشجویی و تلفیق درس ها از امتیازات ویژهای برخوردار شد. آزمون اختصاصی ورودی این دانشگاه نیز از سال 1375 در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و در همین راستا آزمونها در سه مرحله کتبی زیر نظر سازمان سنجش، مصاحبه علمی و تحقیقات محلی انجام میشود و دانشجویان میتوانند در سه مقطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري در این دانشگاه مشغول به تحصیل شوند.
وجه تمایز این دانشگاه با سایر دانشگاهها و حوزه علمیه در چیست؟
این دانشگاه یک دانشگاه حوزوی است و تمامی دروس که در حوزههای علمیه تدریس میشود از صفر تا صد باید رعایت شود و از دروس ابتدایی و مقدماتی تا درس خارج در سه مقطع در این دانشگاه ارائه میشود. علاوه بر آن مطابق با برنامههای وزارت علوم، رشتههای 5 گانه در مقطع کارشناسی، 13 گانه در مقطع کارشناسی ارشد و 6 گانه در مقطع دکتری تدریس میشود.
آیا این دانشگاه فقط ویژه برادران است؟
خیر در اسفندماه سال 97 پردیس خواهران دانشگاه علوم اسلامی رضوی افتتاح شد و بانوانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد یا سطح ۳ حوزه هستند در سه رشته، حقوق، علوم قرآن و حدیث، فلسفه و کلام در این دانشگاه پذیرش میشوند.
چند استاد و دانشجو در این دانشگاه مشغول به تدریس و تحصیل هستند؟
در این دانشگاه از محضر بیش از 150 استاد استفاده میکنیم که 46 نفر از آنان عضو هیئت علمی هستند و سایر اساتید از حوزه علمیه مشهد، دانشگاه مشهد و تهران و حوزه علمیه قم دعوت شدهاند که تمام دروس حوزوی و دانشگاهی مطابق با استانداردها تدریس میشود. همچنین هزار و 100 دانشجو در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه به تحصیل مشغولند. 700 دانشجو در مقطع کارشناسی که عمده دانشجویان را تشکیل میدهند، 280 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و 120 دانشجو نیز در مقطع دکتری مشغول تحصیل هستند. عمده تلاش ما در سال گذشته و سال جاری تقویت مقاطع تکمیلی و کم کردن بار دانشگاه در مقطع کارشناسی است.
جناب آقای دکتر، در این قسمت علاقه مندیم از دستاوردهای دانشگاه نیز برایمان بگویید.
این دانشگاه از بخش قوی پژوهشی برخوردار است و در حال حاضر مجوز 10 نشریه علمی را در دانشگاه داریم که تعداد 4 نشریه ،علمی، پژوهشی و 6 نشریه نیز علمی، ترویجی است. بیش از 105 طرح پژوهشی ملی در این دانشگاه رقم خورده است و 140 کتاب با عنوان چاپ نخست و همچنین 1734 مقاله علمی، 730 پایان نامه دکتری و 43 کرسی علمی، ترویجی در دانشگاه برگزار شده است. خوشبختانه 70 عنوان از منشورات پژوهشی دانشگاه در جشنوارههای علمی و پژوهشی حائز رتبه شده و بیش از 100 مقام کسب کردهاند.
از جمله برجستهترین آثار تولید شده در سالیان اخیر میتوان به عناوینی همچون «فقیهان امامی و عرصه های ولایت فقیه» در دو جلد «فقه الجواهر» در 6 مجلد، «بررسی تحلیل روایات تفسیری امام رضا(ع)» در 8 مجلد و.... اشاره کرد.
جناب دکتر جهانگیری تاکنون چه تعداد دانشجو از این دانشگاه فارغالتحصیل شدهاند و ویژگی این فارغالتحصیلان چیست؟
تاکنون 1948 نفر از این دانشگاه فارغ التحصیل شدهاند که از این تعداد400 نفر استاد حوزه علمیه و 300 نفر استاد رسمی دانشگاه ها هستند. ویژگی فارغالتحصیلان این دانشگاه این است که روحانی و مسلط به یک یا دو زبان خارجی هستند و دستاوردهای خوبی را از حیث پژوهشی و فرهنگی داشتهاند.
لطفا به برنامههای سال جاری نیز اشاره بفرمایید.
مهمترین برنامههای سال جاری در قالب 5 برنامه راهبردی تنطیم شده و برای هر برنامه راهکارهای عملیاتی در نظر گرفته شده است که ارتقا مستمر کیفیت و اثر بخشی فعالیتهای آموزشی، تقویت رویکردهای پژوهشی در نظام آموزشی، توسعه ارتباطات داخلی و خارجی دانشگاه، تقویت معرفت دینی، بصیرت انقلابی، سلوک عبادی و اخلاقی و تقویت منابع درآمدی دانشگاه از جمله این برنامههاست.