پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

 در گفت‌وگو با مدیرعامل انتشارات آستان قدس رضوی مطرح شد؛
۱۴۰۲-۰۱-۱۶

به‌نشر ، امروز به عنوان یک ناشر فعال در حوزه ادبیات دینی شناخته می‌شود 

انتشارات به‌نشر امروز به عنوان یکی از  فعال ترین ناشران حرفه ای کشور با رویکردی نوین و انتشار کتب معرفتی، رمان‌ و داستان‌های مذهبی در قالب نو و جوان پسند زیر سایه و اعتبار  حضرت رضا(ع) فعالیت می‌کند. در حال حاضر این انتشارات با دارابودن چرخه ای کامل در زمینه تولید و توزیع کتاب ، ناشری اثر گذار و فعال نشر شناخته می‌شود که مسیر رو به پیشرفتی را در حوزه چاپ و نشر در کشور طی می‌کند.

حسین سعیدی، مدیرعامل انتشارات به‌نشر در گفت و گو با شمس تی وی (رسانه اینترنتی آستان قدس رضوی) درباره فعالیت ها، رویکردها و عملکرد به نشر توضیحات جامعی را ارائه کرده است که با هم مرور می کنیم.

جناب آقای سعیدی، تاریخچه فعالیت به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) در حوزه تولید و نشر کتاب به چه سالی بر می‌گردد؟

 شکل گیری انتشارات به‌نشر به رویکردهای فرهنگی کلان آستان قدس رضوی بر می‌گردد.  از آنجایی که مهم ترین ابزاری که می تواند در خدمت مأموریت‌های فرهنگی باشد، کتاب است، در ۳۶ سال قبل تولیت وقت آستان قدس رضوی بر اساس این ماموریت تاسیس انتشارات آستان قدس رضوی را در تهران پایه گذاری کرد و مرحوم دکتر سعیدی رضوانی متولی این کار شد . طی بیش از سه دهه فعالیت، ۲۸۰۰ عنوان کتاب در به‌نشر با شمارگانی بیش از ۳۳ میلیون نسخه کتاب منتشر شده که این موضوع بیانگر این امر است که آستان قدس رضوی در ادوار مختلف توجهی ویژه به توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه داشته است. در سال‌های اخیر نیز حسب تاکیدات تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر محور بودن کتاب و کتابخوانی در فعالیت های فرهنگی برنامه‌های مختلفی تدبیر و اجرا شده است.
 

در سال های اخیر، به نشر چه اهدافی را اولویت فعالیت های خود قرار داده  است؟
 
 به‌نشر( انتشارات آستان قدس رضوی) به دنبال ارائه معارف اسلامی و آموزه‌های زندگانی اهل بیت عصمت و طهارت به ویژه حضرت رضا(ع) در قالب‌های متنوع و جذاب و برای همه گروه‌های سنی است. ما باور داریم که بهترین و ماندگارترین ابزار برای اشاعه معارف اسلامی، کتاب است. بر این مبنا به دنبال این هستیم که مخاطبان خود را در جهان اسلام شناسایی کنیم و برای گروه‌های مختلف سنی از کودک، نوجوان، بزرگسال و سبد خانواده رضوی آثار مختلفی را در حوزه معارف دینی در قالب‌های نشر مکتوب، الکترونیک متنی و صوتی تولید و منتشر کنیم. تاکنون اتفاقات خوبی در این حوزه رقم خورده که توجه مخاطبان حوزه ادبیات دینی را به خود جلب کرده است.
 

با توجه به اینکه نسل جوان امروزی از آثاری در حوزه رمان و داستان بسیار استقبال می‌کنند، آیا به‌نشر توانسته در این حوزه این قشر از مخاطبان را با خود همراه کند؟ 

 درگذشته به‌نشر آثاری را  در دسته‌های موضوعی بسیار متنوع و غیر تخصصی منتشر می‌کرد؛ اما در دوره جدید از سال ۱۳۹۶، بر حسب تاکیدات تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر تولید آثاری در قالب‌های معرفتی جوان پسند، به تولید رمان وداستان در حوزه‌های معارفی ودینی روی آوردیم که دراین زمینه ضمن ایجاد محدودیت‌های موضوعی، با همکاری ۱۰۵ نویسنده برتر حوزه ادبیات دینی آثار مختلفی در قالب رمان و داستان در موضوعات معارف دینی، آموزه‌های زندگی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) تولید و منتشر شد‌. که نتیجه این تلاش، تولید و انتشار بیش از ۲۰۰ عنوان رمان و داستان مذهبی است که بخشی از این آثار در جشنواره‌های مختلف حائز رتبه‌های برتر شده‌اند و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته‌اند.
 استقبال خوب مخاطبان از رمان ها و داستان‌های منتشر شده و کسب جوایز آثار در جشنواره‌های مختلف نشان می‌دهد به هر میزان که به موضوعات معارفی در قالب‌های نو و جوان پسند پرداخته شود، مخاطبان نیز از آن  بیشتر استقبال می‌کنند. مجموع این عوامل سبب شده در حال حاضر انتشارات به‌نشر به یکی از مراکز فعال و تاثیرگذار در حوزه نشر آثار ادبیات دینی شناخته شود به طوری که نویسندگان فعال حوزه ادبیات دینی حداقل یک اثر در به‌نشر منتشر کرده‌اند.
 

انتشارات به‌نشر در گذر از سال ۱۴۰۱، چه دستاوردهایی در حوزه چاپ و نشر داشته است؟ 

در سال ۱۴۰۱ ، ۴۲۵ عنوان کتاب درموضوعاتی همچون معارف اسلامی و سبک زندگی ایرانی- اسلامی، گفتمان انقلاب اسلامی و ارزش‌های نظام ولایی و متون دینی (قرآن و ادعیه) تولید شده است که از این تعداد کتاب منتشر شده، ۹۹ عنوان کتاب چاپ اول است که با شمارگان 250 هزار نسخه روانه بازار کتاب شده است. هم چنین در سال 1401، تعداد 333 اثر در تیراژ 770 هزار نسخه تجدید چاپ شده است که تجدید چاپ آثار در نوبت‌های متعدد حاکی از استقبال خوب مخاطبان است. عدد 425 عنوان کتاب یعنی ما روزانه بیش از یک کتاب منتشر کرده‌ایم.
 به‌نشر، در سال 1401 به دلیل تنوع کتاب‌های کودک و بزرگسال، توجه به کیفیت چاپ آثار، توجه به سلیقه‌ها، نیازها و مشکلات روز مخاطب، ترویج ارزش‌های انسانی اخلاقی و کتاب سازی مناسب، موفق شده است عنوان ناشر برگزیده هجدهمین جایزه کتاب سال خراسان رضوی در بخش کودک و نوجوان کتاب‌های «پروانه» و ناشر شایسته تقدیر در بیستمین دوره جشنواره قلم زرین را به خود اختصاص دهد.
هم چنین انتشارات به‌نشر در بیستمین جشنواره کتاب و رسانه، یکی از رویدادهای مهم فرهنگی کشور «ناشر فعال در استفاده از رسانه‌ها» معرفی شد و جایزه ویژه این بخش را دریافت کرد و رتبه اول بخش مولتی مدیا در جشنواره روابط عمومی‌های آستان قدس رضوی را نیز کسب کرده است.  چند اثر از جمله «عقیله»، «من و آقای همسایه»، مجموعه10 جلدی«فرهنگ وقف»، «موقف»، «اعترافات غلامان»، «راز آن بوي شگفت»، «صبح روز عيد» و «ماه غريب من» و «بازیگر پنجم» در جشنواره‌ها و محافل علمی و ادبی کشور همچون؛ جشنواره ادبی جلال آل احمد، جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، قلم زرین، نشان شیرازه، جشنواره رشد و انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی برگزیده شده‌اند.
هم چنین با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و ترویج آثار خوب ، به‌نشر۶ پویش مطالعاتی در گستره ملی از جمله «آبی‌ها»، «سیره پیامبر به روایت امام رضا(ع)»، «از حسین(ع) بخوانیم»، «ریحانه 4»، «مرا با خودت ببر» و «ماجرای دشت مرموز» را برگزار کرده که در حال حاضر، دو«پویش مرا با خودت ببر» ویژه مخاطب بزرگسال و «ماجرای دشت مرموز» ویژه مخاطب کودک و نوجوان به صورت همزمان برگزار می‌شود.
 

با توجه به استقبال خوب مخاطبان از آثار به‌نشر، میزان عرضه کتاب در فروشگاه‌های این انتشارات در سال ۱۴۰۱ چگونه بوده است؟

به‌نشر با دارا بودن ۳۷ فروشگاه کتاب در نقاط مختلف مشهد و حریم حرم مطهر رضوی و سطح کشور و فروش آثار خود و آثار سایر ناشران در این فروشگاه‌ها، کامل‌ترین چرخه تولید‌ و توزیع نشر کتاب را داراست. لازم به ذکر است فروشگاه‌های کتاب به‌نشر در اطراف حرم مطهر رضوی به صورت شبانه‌روزی با ارائه آثار معارفی و دینی به مخاطبان فعالیت می‌کنند که در سطح کشور منحصر به فرد است.
 در نتیجه تلاش‌های واحد بازرگانی به‌نشر، سال ۱۴۰۱ ، بیش از  ۴ میلیون نسخه کتاب و کالای فرهنگی در فروشگاه‌های به‌نشر به فروش رسیده است. هم چنین در این سال برای کارکنان، خدام و خانواده آستان قدس رضوی محصولات متنوع فرهنگی تولید شده و درمناسبت‌های مختلف طول سال در اختیار آنان قرار گرفته است. انتشارات به‌نشر در این سال با عرضه کتاب‌های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در فروشگاه‌های کتاب خود به عنوان مرجعی برای ناشران فرهنگی انقلاب اسلامی در سطح کشور نیز شناخته می‌شود.
 

به‌نشر در سال ۱۴۰۱ در راستای توسعه فروشگاه‌ها در سطح کشور چه اقدامی انجام داده است؟ 

در سال ۱۴۰۱، با توجه به تاکیدات تولیت آستان قدس رضوی، دو فروشگاه‌ با برند کتاب رضوی در مشهد ورودی باب الجواد حرم مطهر امام رضا (ع) و شهر قم افتتاح شد که با استقبال خوب مخاطبان همراه بود. هم چنین به‌نشر در نظر دارد فروشگاه‌های کتاب به‌نشر را با چیدمانی جدید و ظاهری زیبا بازسازی کند که در این زمینه در سال ۱۴۰۲ دو فروشگاه این انتشارات در خیابان طبرسی و امامت مشهد بازسازی خواهند شد.
 

به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) در سال ۱۴۰۲ ، چه اهدافی را در اولویت فعالیت خود قرار داده است؟

در سال جاری، به لطف خدا و عنایت امام رئوف، ۱۰ رمان حوزه بزرگسال با موضوع زندگی و آموزه‌های دینی ائمه معصومین (ع) رونمایی خواهد شد که این اتفاق بسیار مهمی است؛ چرا که این آثار با دقت، ظرافت و وسواس نگارش شده‌اند. مجموعه چهل جلدی کودکانه با موضوع معارف رضوی، سبک زندگی امام رضا(ع) و فلسفه زیارت و حرم شناسی با هدف آشنایی کودکان با ابعاد کامل زندگی این امام همام  تولید و رونمایی خواهد شد که تاکنون برخی از جلدهای این مجموعه منتشر و انتشار سایر جلدها نیز ادامه دارد. به‌نشر در سال جدید سعی دارد در حوزه نشر الکترونیک و دیجیتال اقدامات موثری را انجام دهد. در حال حاضر همزمان با انتشار نسخه مکتوب آثار نسخه الکترونیکی کتاب‌ها در فضای مجازی منتشر می‌شود که موجب اقبال خانواده‌ها و به خصوص نوجوانان و جوانان شده است.
 انتشارات آستان قدس رضوی در سال ۱۴۰۱ با وجود همه سختی‌ها تورم ، نبود و گرانی کاغذ، انتشاراتی سرپا بوده است که بدون ضرر و حتی سود آوری به صورت خودگردان و بدون کمک از آستان قدس رضوی به فعالیت خود ادامه داده است و امیدواریم مسیر پیشرفت این انتشارات با کیفیت بیشتر آثار تولیدی با عنایت حضرت رضا (ع) ادامه داشته باشد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

عملیات «وعده صادق» دیوار رعب از رژیم صهیونیستی را فروریخت/شهرداری‌ها تسهیلگر اعزام کاروان‎های زیارت اولی باشند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: عملیات «وعده صادق» دیوار رعب رژیم صهیونیستی را فروریخت و شکست.

تلویزیون اینترنتی