پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

حال‌وهوای محافل قرآنی با حضور دانش آموزان مدارس امام رضا(ع) در حرم مطهر رضوی
۱۴۰۲-۰۱-۱۷

کسب نور در محضر خورشید

این روزهای ماه مهمانی خدا که بهار تلاوت و انس با قرآن کریم است، حرم مطهر رضوی میزبان محفل تلاوت آیات کلام وحی با حضور دختران دانش آموز مدارس امام رضا(ع) است.   

به گزارش آستان نیوز، محافل «تلاوت نور» در روزهای ماه مبارک رمضان، فرصت معاشرت و آشنایی بیشتر نوجوانان دانش آموز را با معارف بلند آیات قرآن كريم فراهم کرده است. این ویژه برنامه به همت بنیاد فرهنگی رضوی و با مشارکت اداره علوم قرآنی حرم مطهر رضوی ویژه دختران دانش آموز در محل آرامگاه شيخ طبرسی و برای پسرها در ايوان مقصوره مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود. 
 

برکات محفل و منبر قرآنی
از بیرون آرامگاه شيخ طبرسی صوت دلنشین قاری، گوش‌ها را تیز شنیدن می‌کند. صدایی رسا و گیرا از سهیل مقدس قاری جوان حرم مطهر رضوی که در حال قرائت آیاتی از سوره اسراء است. مستمعان اولین روز محفل نیز دختران دانش آموز متوسطه امام رضا(ع) واحد یک هستند که در صفوف به هم پیوسته قرآن نشستند و گوش دل به کلام الهی سپردند.   
کرسی تلاوت که به پایان رسید، نوبت به منبر قرآنی حجت الاسلام محمدرضا مهریزیان از مدرسان اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی رسید که با طرح موضوعات مرتبط با دوره نوجوانی از دل آیات قرآن، حواس بچه‌ها را جلب سخنان خود کرد. 
او به سراغ ماجرای آیات ۲۳ تا ۲۵ سوره مبارکه قصص رفت و پس از قرائت هر آیه، سوالی مطرح کرد و وعده هدایایی متبرک به دانش آموزان داد که خود دلیل دیگری برای جلب توجه مخاطبان به منبرش شد.  
حجت الاسلام مهریزیان با بیانی ساده، صمیمی و جذاب، ماجرای آشنایی حضرت موسی با دختران شعیب نبی را تعریف کرد و نرم و غیر مستقیم موضوع روز عفاف و نجابت دختران و پسران را در اجتماع پیش کشید.
 

شواهدی از تاریخ دین برای زندگی امروز 

ماجرا سال‌ها پیش از پیامبری حضرت موسی اتفاق می‌افتاد که او جوانی مؤمن و نجیب بود و در مسیر سفرش با لیا و قصورا، دختران عفیفه حضرت شعیب روبرو شد که کمی دورتر از چاه آب همراه گله گوسفندان منتظر بودند و به خاطر ازدحام سایر چوپانان جلو نمی‌رفتند که این احوال برای حضرت موسی جای تعجب و پرسش داشت. 
آیاتی که به گفته حاج آقا مهریزیان، به زیبایی به دلایل حضور و فعالیت اجتماعی دختران و مواجهه مؤمنانه آنها با نامحرمان و احقاق حق‌شان در فضای عمومی اشاره دارند. مواجهه‌ای که برکات آن باعث آشنایی، ترویج و حتی اشتغال حضرت موسی شد. 
کیفیت مشارکت و تمایل دانش آموزان به پاسخگویی به سوالات قرآنی مطرح شده و نیز طرح پرسش‌های ذهنی خودشان، نشان از ارتباط گرفتن آنها با بحث داشت. حضور در جامعه تا چه حد و چه کیفیتی باید باشد؟ اینکه یک دختر مؤمنه برای گرفتن حق خود در جامعه و در مواجهه با برخی افراد کم فهم و ظالم تا کجا می‌تواند پیش برود؟   
 

تصویر واضح‌تری از آیات

در خاتمه این محفل، نظر مبینا از دانش آموزان شرکت‌کننده در برنامه را جویا شدم. او که در پایه دهم تجربی دبیرستان امام رضا(ع) واحد یک تحصیل می‌کند، ضمن ابراز خشنودی از موضوعات جالب مطرح شده، ویژگی این محفل را در مقایسه با سایر جلسات قرآنی که تاکنون شرکت کرده بود، توأمان شدن قرائت با بیان معانی و تفسیر آیات دانست که می‌توانست تصویر واضح‌تر در عین حال کامل‌تری از آیات به مخاطبان بدهد. 
 

حافظ ۵ جزء قرآن شدم

دوست و همشاگردی‌اش که خود دستی در قرائت و حفظ قرآنی داشت پرسیدم، برگزاری چنین محافلی در جوار حرم امام هشتم تاثیری در مؤانست نوجوانان دانش آموز با قرآن مجید دارد؟ 
او به نشانه تایید سری تکان داد و گفت: بله. من چند سال پیش با شرکت پیوسته در محافل قرآنی حرم رضوی، کم‌کم به فعالیت در زمینه‌های قرآنی علاقه‌مند شدم و چیزی پس از شرکت در دوره‌های دار القرآن حرم مطهر نگذشت که شروع به حفظ کردم. حالا 5 جزء را حفظم و امیدوارم هر چه زودتر توفیق پیدا کنم، حافظ کل قرآن شوم.    

 
معارف نهفته در بطن آیات

فاطمه سادات هم در شمار حاضران در این مراسم بود؛ معتقد است اطلاع داشتن از قصه‌های شیرین قرآنی و همین طور دانستنی‌هایی نهفته در معانی آیات به تمایل بیشتر نوجوانان به همجواری بیشتر با قرآن کمک می‌کند. او اضافه کرد: مثلا من قبلاً قصه حضرت موسی و دختران شعیب را شنیده بودم ولی این طور که امروز سخنران توضیح دادند از نکات پنهان در پشت آیات چیزی نمی‌دانستم که خیلی خوشم آمد. با اینکه در این جلسه فرصت نشد همه ماجرا را نقل کنند، پیگیر می‌شوم ببینم بقیه ماجرا در آیات سوره قصص چطور بیان شده است.
این  محافل قرآنی هر روز طبق زمان بندی تعیین شده، به نوبت با حضور دانش آموزان یکی از واحدهای آموزشی مدارس دخترانه و پسرانه امام رضا(ع) در بارگاه مطهر حضرت رضا(ع) برپا می‌شود. 
گزارش سارا صالحی

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی