پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۱-۱۷

پیشنهادهای خواندنی به‌نشر با موضوع ماه مبارک رمضان 

درباره فضیلت‌های ماه مبارک رمضان و کرامت عبادت در لحظه لحظه این ماه که بنا به فرموده پیامبر گرامی اسلام(ص) روزهایش هایش بهترین روزها، شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعات است، آثار و تألیف‌های بسیاری نگاشته شده است که انتشارات آستان قدس رضوی(به‌نشر) همزمان با ماه مبارک رمضان، مجموعه‌ای از کتاب‌های موضوعی مرتبط با ماه مبارک رمضان را ویژه گروه سنی کودک، نوجوان و بزرگسال به علاقه‌مندان پیشنهاد و معرفی می‌کند.

به گزارش آستان نیوز، این آثار با موضوعات دعا و نیایش، احکام، خودشناسی، مناجات با خداوند متعال، روزه، نماز، ماه مبارک رمضان و اعمال و اذکار این ماه و سیره امام علی(ع) توسط به‌نشر طی سال‌های اخیر منتشر شده است که علاقه‌مندان با خواندن کتاب‌های این بسته مطالعاتی می‌توانند در ایام ماه رمضان از برکات این ماه مبارک بیشتر بهره ببرند.
 

 نوجوانان و «پنجره ای رو به خدا» 

مجموعه ۵ جلدی «پنجره‌ای رو به خدا» به نویسندگی ابراهیم اصلانی سعی کرده است تا با بیان نکات روان‌شناختی و تربیتی فرایض دینی به بخشی از سوالات نوجوانان در مسائل مهم اعتقادی دینی پاسخ دهد.
«من و قرآن»، «من و نماز»، «من و دعا»، «من و روزه» و «من و اعمالم» کتاب‌های این مجموعه را تشکیل می‌دهند.
محور بحث کتاب «من و قرآن» ضرورت انس با قرآن و استفاده از آن به عنوان موهبتی برای هدایت و رستگاری است. نویسنده در این اثر برای ملموس کردن مفاهیم و مباحث قرآنی از ترجمه کاظم پورجوادی بهره گرفته است.

کتاب «من و نماز» با بیان40 نکته روانشناختی و تربیتی درباره نماز و مبانی آن به زبان ساده تلاش می‌کند به تحلیل چیستی و چرایی نماز که یکی از مهم‌ترین اعمال و مسائل جدی و مهم زندگی هر فرد مسلمانی است، بپردازد.
«من و دعا»، کتابی درباره دعا و نگاه منطقی به آثار آن در زندگی است. در این اثر، نوجوانان و جوانان در 64صفحه با مباحث شیرین درباره دعا آشنا می‌شوند.
کتاب «من و روزه» با اشاره به مبحث روزه و آثار آن در ابعاد گوناگون زندگی انسان سعی می‌کند، در قالب متن‌های کوتاه به موضوعاتی مثل؛ ایام مهرورزی و دوستی فرا رسیده است، هویت جمعی نمود می‌یابد، پاسخ به ندای الهی، صفای رنج را تجربه می‌کنم، اعمالم را محک می‌زنم، صبر و حوصله را می‌آموزم و... جوانان و نوجوانان را با یکی از اعمال و عبادت‌های ویژه دین اسلام «روزه» آشنا کند.
 کتاب «من و اعمالم» با اشاره به اهمیت و ضرورت مراقبت از اعمال و بیان آثار آن در ابعاد مختلف زندگی انسان، با توجه به آیات قرآنی تلاش دارد، نوجوانان و جوانان را با آشکارترین نشانه تقوا و بزرگترین عبادت که همان «عمل صالح» است، آشنا سازد. 
 

قصه‌های احکام برای کودکان

مجموعه «قصه‌های احکام برای کودکان» سعی دارد احکام عملی دین را با زبانی ساده و با چاشنی داستان برای کودکان دبستانی بیان کند تا کودک حین خوانش یک داستان، احکام و معارف دینی را ساده‌تر، عمیق‌تر و بهتر بیاموزد. نویسنده کتاب؛ حجت‌الاسلام مرتضی دانشمند برای نخستین بار در این آثار، احکام دینی را به شکل داستان‌واره برای کودک بیان کرد که مورد استقبال والدین، مروجان و مربیان آموزش دین قرار گرفت.
«به باغ نماز خوش آمدید» راوی قصه پسری به نام رضا است که به درخواست امام جماعت، برای نمازگزاران حاضر در مسجد امام حسین(ع) مفهوم «تکبیره‌الاحرام» و این‌که در کدام بخش نماز و چگونه گفته می‌شود را توضیح می‌دهد. سه داستان دیگر این کتاب احکام مربوط به «تسبیحات اربعه، سجده، سلام» است که در محیط مدرسه و مراودات بین معلم و دانش آموزان بیان می‌شود.
 در کتاب «نمازهای کلاغی» کودکان گروه سنی ب در قالب ۵ داستان با مبطلات و مکروهات نماز آشنا می‌شوند.
موضوع داستان نخست «روزی که ماه دلش گرفت» آشنایی کودکان با مفهوم «شاخص» است. کودک در این کتاب می‌آموزند چگونه بدون ساعت می‌توان وقت نماز ظهر را فهمید. داستان ضرورت و آموزش خواندن نماز آیات، یکی از خواندنی‌ترین قصه‌های این کتاب است. دو داستان دیگر درباره صلوات در نماز و چگونه در همه حال نمازخواندن است.
«جایزه پدر بزرگ» مجموعه ۷ داستان است که کودکان را با شرایط وضوی صحیح، انواع مطهرات، نجاست و چگونگی رفع آن آشنا می‌کند.
 

«ملاقات با شیر» در ۴ داستان مختلف کودکان را با مفهوم تقلید و مراجع تقلید، شرایط و چگونگی تیمم و غسل آشنا می‌کند. وجه تمایز بین حیوان و انسان و شرایط تکلیف موضوع داستانی است که کودک در اولین داستان کتاب می‌خواند.
«از طلا به طوطی» ۷ داستان آموزنده دارد. قصه‌هایی در اهمیت و لزوم تشخیص غذای حرام و حلال، مکروهات و مصادیق آن و توجه به حجاب که همگی در محیط مدرسه و ارتباط معلم و دانش‌آموز روایت می‌شود.
 

علی بیدار است

کتاب «علی بیدار است» نوشته سید محمّد سادات اخوی، داستانی از زندگی حضرت علی (ع) براساس شأن نزول آیه‌‌های مختلف قرآن و همچنین داستان‌هایی با روایت دلچسب و قصه پاکسازی خانه خدا از بُت‌ها می‌باشد که از زبان حضرت بیان شده است. این کتاب قصۀ هجرت علی (ع) به مدینه از زبان نخل و بیان واقعه غدیر از زبان یک فرشته نقل می‌کند و کتابی ارزشمند برای دوستداران آن امام عزیز محسوب می‌شود.
«روز تلخ؛ شب شیرین» از مجموعه پنج جلدی «هشت قصه از زندگی معصومین» از آثار جدید انتشارات به‌نشر در حوزه ادبیات دینی به قلم مسلم ناصری است که هشت قصه از زندگی امیرالمومنین(ع) را برای کودکان و نوجوانان روایت می‌کند.
 

 نیایش‌ها و ستایش‌های نهج البلاغه

«دعا و نیاش در کلام مولا امیرالمومنین(ع)» و «حمد و ثنا در کلام مولا امیرالمومنین(ع)» از جمله آثار مجموعه «نیایش‌ها و ستایش‌های نهج البلاغه» است که توسط اعضای گروه تحقیق و پژوهش بنیاد نهج البلاغه، پیام صدریه و مرتضی سلمان نژاد تهیه شده است.
یاد خدا در نهج البلاغه در جلوه‌های متنوع و گوناگونی چون توصیف و وصف، توحید و یکتایی، تسبیح و تحمید، دعا، مناجات و نیایش و... متجلی شده است. در این کتاب‌ها، مولفان به دلیل عدم فزونی حجم کتاب و پرهیز از اطناب تنها به مباحث حمد وثنا، تسبیح، تحمید مناجات و دعا، نفرین و شکایت در کلام امام علی(ع) از متن نهج البلاغه پرداخته‌اند و سعی کرده‌اند دریافت‌هایی برای زندگی امروز از کلام مولای متقیان برای جویندگان معارف والای علوی ارائه کنند.  
در این آثار که مروری بر نیایش‌های امام علی(ع) است، نمونه‌هایی از مفاهیمی والا در تسبیح و تحمید و دعا بیان شده است که بیانگر کلام فاخر و ارزشمند مولا امیرالمومنین(ع) در اوج معارف الهی است و در هر فصل، مبتنی بر میزان کاربرد یا تنوع هرکدام از آن مفاهیم بلند مرتبه، دلالت‌های برگرفته از کلام امام(ع) در نهج البلاغه، در حد نیاز مخاطب برای بهره‌گیری مخاطبان از دعا در مناجات با خداوند ذیل هر صفحه آمده است.

 
روزه کله گنجشکی

کتاب «روزه کله گنجشکی» نوشته فاطمه مشهدی رستم با تصویرگری بنفشه عرفانیان شامل داستانی واقعی است و راوی، خاطره‌ای از دوران کودکی‌اش را در آن مرور می‌کند. قصه درباره دخترکی به نام «لیلی» است که خیلی دلش می‌خواهد مثل بزرگترها روزه بگیرد. اما چون کوچک است پدرش درباره روزه کله گنجشکی با او صحبت می‌کند.

ادعیه و اعمال ماه مبارک رمضان
کتاب «ادعیه و اعمال ماه مبارک رمضان» برگرفته از کتاب مفاتیح الجنان حاج شیخ عباس قمی، آداب چگونگی رهایی از حصار تن، تعلقات و رنگ‌های دنیایی را برای تمامی مومنان و کسانی که دوست دارند، خانه دل خود را با مناجات‌های روح‌افزای ماه مبارک رمضان نورانی کنند، بیان می‌کند. آنچه در این مجموعه آمده است، شامل مقام و منزلت ماه بهار قرآن، سوره‌های قرآنی قدر، عنکبوت، روم و دخان، اعمال مشترک و مخصوص ماه مبارک رمضان، اعمال شب‌های قدر، اعمال دهه آخر ماه مبارک رمضان و اعمال شب و روز عید سعید فطر که در راستای گسترش خدمات رسانی به زائران بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج  از سوی به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) در قالب منتخب «ادعیه و اعمال ماه مبارک رمضان» منتشر شده است.
ادعیه «جوشن کبیر»، «ابوحمزه ثمالی»، «جوشن کبیر به انضمام سوره‌های عنکبوت، روم و دخان» از دیگر آثار  منتشر شده به‌نشر است که به مناسبت ماه رمضان به خوانندگان پیشنهاد می‌شود.
علاقه‌مندان به تهیه این مجموعه کتاب‌ها و همچنین مشاهده و تهیه سایر محصولات انتشارات آستان قدس رضوی می‌توانند به نشانی اینترنتی www.behnashr.com و یا فروشگاه‌های سطح شهر مشهد و نمایندگی‌های سراسر کشور مراجعه کرده و یا از طریق سامانه پیامکی به شماره 30003209 با این انتشارات تماس برقرار کنند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

عملیات «وعده صادق» دیوار رعب از رژیم صهیونیستی را فروریخت/شهرداری‌ها تسهیلگر اعزام کاروان‎های زیارت اولی باشند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: عملیات «وعده صادق» دیوار رعب رژیم صهیونیستی را فروریخت و شکست.

تلویزیون اینترنتی