پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

روایتی از بازدید تولیت آستان قدس رضوی از مؤسسه توانبخشی «همدم»
۱۴۰۲-۰۱-۱۹

مهرورزی با فرزندان «همدم» 

 روزها، روزهای ماه خداست و چه کاری بهتر از سرکشی و مهرورزی به کودکان بی سرپرست مراکز بهزیستی. همین بهانه و دغدغه‌مندی، فرصت یک بازدید دیگر از بازدیدهای حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی را از یک مرکز بهزیستی مهیا کرد. 

به گزارش آستان نیوز، بازدیدی که این بار مقارن با ایام ولادت با سعادت کریم اهل بیت(ع) امام حسن مجتبی(ع) در مؤسسه خیریه توانبخشی دختران بی‌سرپرست و کم توان ذهنی همدم فتح المبین انجام شد و جای‌جای آن رنگ و بوی حرم و کرامت امام رئوف داشت و دل‌ها را هوایی صحن و سرای باصفای امام انیس النفوس می‎کرد. 

 

این بار میزبانیم
از عکس‌های یادگاری پر تعدادی که روی دیوارهای مؤسسه به چشم می‌آید، معلوم است که ساکنان همدم مهمانان سرشناس بسیاری از بین هنرمندان، چهرهای فرهنگی و مسئولان داشتند، ولی صورت‌های متبسم دخترها، از شورواشتیاق قلبی آنها برای این مهمانی حکایت دارد.
از مرضیه کاکایی، یکی از سرپرست‌ها مجموعه درباره حال و هوای بچه‌ها بعد از شنیدن خبر حضور تولیت آستان قدس رضوی در این مؤسسه جویا شدم، گفت: با وجود همه محدودیت‌ها، هر چند وقت یکبار تعدادی از دخترها با دعوت و میزبانی آستان قدس رضوی با تهیه وسایل حمل و نقل و پذیرایی، برای زیارت حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند. به همین خاطر با شنیدن خبر، فکر کردند قرار است دوباره به حرم بروند و گفتند: «دوباره دعوت شدیم حرم؟» و در جواب‎شان گفتم: «همیشه شما می‌روید پیش امام رضا(ع)، این بار نمایندگان آقا می‌آیند دیدن‌ شما»

 

شنیدن «ندای همدم»  
«ندا» با شوق‌وهیجانی که از چهره‌اش پیداست، روی ویلچر همراه دسته گلی که به دستان هنرمند خود ساخته، مقابل درب ورودی خانه چشم انتظار مهمانان نشسته. با رسیدن تولیت آستان قدس رضوی و جمع همراهان، چند جمله به نشانه خوشامدگویی گفت: «از طرف همه خادمین و 400 خواهرم در مؤسسه همدم به شما خوشامد می‌گویم. از خدا و شما مهمانان عزیز برای حضورتان شکرگزارم. باز هم به همدم بیایید و با برکت حضورتان ما را خوشحال کنید» حجت الاسلام والمسلمین مروی نیز او و دوستان همراهش را با چند کلمه محبت آمیز و تقدیم انگشتر متبرک مورد مهر و تفقد قرار دادند. 
از بین اعضای خانواده بزرگ همدم، دکتر زهرا حجت، مدیر عامل مؤسسه به نمایندگی از سایرین، ابتدا ورود مهمانان را ارج نهاد و گفت: توفیق یار ما بود که در چنین روزهای پر خیر و برکتی از ماه مبارک رمضان، پذیرای نمایندگان امام هشتم(ع) هستیم. قدم بر چشم ما گذاشتید. 
او ادامه داد: این مؤسسه از سال 1383 به صورت هیئت امنایی مدیریت می‌شود و در پنج زیر مجموعه سرای مهر، تربیت پذیر، آموزش پذیر، خانه پناهگاهی کوچک و خوابگاه دانش آموزی به 400 مددجوی بی‌سرپرست، بد سرپرست و کم توان ذهنی توسط 130 نیروی متخصص ارائه خدمت می‌شود. دخترها همگی مستعد و توانمند هستند و ما به خود اجازه نمی‌دهیم که از نداشته‌های آنها جهت تأمین هزینه‌ها اقدام کنیم. بلکه با حرفه‌آموزی‌ به بچه‌ها، حالا در شمار مجموعه‌های موفق کشور هستیم و از همین طریق امورات مؤسسه سروسامان گرفته است. 
سپس یکی از دختر بچه‎ها ابراز تمایل می‌کند که صلوات خاصه حضرت رضا(ع) را قرائت کند. زمزمه فرازهای سلام به سبک‌وسیاق مرحوم انصاریان، دل‌ها را مشتاق زیارت حرم امام هشتم می‌کند. حجت الاسلام والمسلمین مروی پس از شنیدن صلوات، با یک جعبه حاوی انگشتر متبرک از او تقدیر نمود. 

 

برایم دعا کن
دقایقی از این دیدار نیز مثل همه برنامه‎های پیش از این، نوبت به بازدید بخش‌های مختلف مرکز رسید. در اولین مجموعه، تولیت آستان قدس رضوی به عیادت کودکان کم توان ذهنی رفتند و به تک‌تک تخت‌های بچه‌ها سر می‌زدند و با سلام و احوال پرسی موجب شادی و رضایت‌شان می‌شدند. فرشته‌های کوچکی که با لبخند، محبت مهمانان را جواب می‌دادند.
روی آخرین تخت، کودکی ناتوان جسمی نشسته، خانم دکتر توضیح داد: این دختر ما، همه را دعا می‌کند و دعاهایش مستجاب می‌شود. سپس دکتر حجت خطاب به او گفت: «از حرم امام رضا(ع) آمدند» با شنیدن این حرف، دستانش را رو به آسمان بلند کرد و چیزی زیر لب زمزمه کرد. حجت الاسلام والمسلمین مروی هم گفت: حتما برایم دعا کنی. 

 

سلام ما را برسان
بخش دیگری از این بازدید به حضور در کارگاه گلیم بافی گذشت. قاب‎هایی از مدارک فنی و حرفه‌ای بروی دیوار خودنمایی می‎کنند که در کنار انبوهی از آثار زیبای گلیم و گبه، نشان دهنده توان و مهارت بچه‎ها بود. به محض ورود جمع مهمانان، دخترها از پای دار بلند شدند و با صلواتی دلنشین به پیشوازشان رفتند.
حجت الاسلام والمسلمین مروی بلافاصله کنار یک دارگلیم بافی رفتند و پس از احوال پرسی از دخترها، پرسیدند: خسته نباشی دخترم. چه کار می‌کنید؟ او در جواب گفت:«گلیم می‌بافم...» 
مدیر موسسه توضیح میدهد: این دخترهای ما، وقتی وارد مؤسسه شدند، به سختی رنگ‌ها را هم تشخیص می‌دادند ولی پس از طی دوره‌های توانمندسازی، حالا چنین آثار هنرمندانه‌ای را تولید و به فروش می‌رسانند. تا امروز 17 نفر از این بچه‌ها به سطحی از توانایی و مهارت رسیدند که ترخیص شدند و جذب کارگاه‌های تولیدی بیرون شدند.  
مقابل دار گلیم بافی دیگری، صفیه که دارای رتبه اول در مسابقات گلیم بافی شده است خطاب به تولیت گفت: «حاج اقا ما دل‌مون زیارت می‌خواد» ایشان نیز همانجا، دستور پیگیری و تأمین وسایل ایاب و ذهاب جهت زیارت  ماهانه بچه ها را دادند تا ارتباط معنوی بچه ها با امام رئوف شان برقرار باشد. دم خروجی کارگاه، یکی از دخترها بلند به حجت الاسلام والمسلمین مروی گفت: «سلام ما را به آقا امام رضا(ع) برسانید.» 

 

برگ سبزی از همدم
جای‌جای این دیدار رنگ و بوی حرم و کرم امام رئوف دارد و دل را هوایی صحن و سرای باصفای امام انیس النفوس می‎کند. محل دیگری از این مؤسسه، ساختمان شهید حمید شاهید نام دارد که زمین آن توسط خانواده این شهید والا مقام وقف مؤسسه شد و حالا مرکز تعداد زیادی از کارگاه‌های آموزشی و تولیدی همدم شده. از بیرون همهمه چکش کارگاه قلم زنی، همه را به خود جلب می‌کند. 
بعد از فرستادن صلواتی، خیلی زود یک قاب قلم کاری مزین به نام مبارک «یا علی بن موسی الرضا(ع)» را به تولیت آستان قدس هدیه کردند که با استقبال و تشکر ایشان روبرو شدند و انگشتری متبرک هدیه گرفتند. ایشان به دخترها رو کرده و گفتند: «ماشاءالله. چه کارهای زیبایی خلق می‌کنید. احسنت» هنوز از درب کارگاه خارج نشده، قاب تابلو دیگری حاوی پیاله‌ای طلایی‌رنگ، شبیه آنها که در سقاخانه اسماعیل طلای حرم بود، هدیه دادند. 
کارگاه گل‌سازی، با سبدهای گل و گلدان پوشیده شده بود. تولیت آستان قدس رضوی با پیوستن به جمع دختر بچه‌های هنرمند این بخش، گفت: «هنر از دستان شما می‌ریزد. احسنت» در جریان احوال پرسی ایشان با بچه‌ها، یکی از دخترها درخواستی را مطرح کرد که به دل ایشان و حاضران نشست: «حاج آقا از گل های ما برای حرم می‌خرید؟» و با پاسخ مثبت ایشان روبرو شد. حجت الاسلام والمسلمین مروی تاکید کرد: «بله. چرا نمی‌خریم. برای حرم هم گل می‌خریم».
در انتهای این دید و بازدید نیز عکسی به یادگار گرفتند و بسته‌های تدارک دیده شده هدایای دختران که شامل کفش، پیراهن، روسری و گردنبد متبرک بود، از سوی تولیت آستان قدس رضوی به دست خادمان بارگاه منور رضوی بین 400 مددجوی همدم و کلیه کارکنان و پرسنل این موسسه توزیع شد. همچنین فرزندان و پرسنل این مجموعه بر سر سفره حضرت رضا(ع) متنعم شدند
 

گزارش: سارا صالحی

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی