پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

حجت‌الاسلام واسطی در مراسم احیای دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع):
۱۴۰۲-۰۱-۲۱

مهم‌ترین حقیقت شب قدر، اندیشیدن به حضور پرودگار در عالم است

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی از کارشناسان مذهبی با بیان این که اصلی‌ترین حقیقت شب های قدر اندیشیدن به حضور خداوند در عالم است، گفت: هدف از حضور انسان‌ها در عالم، درک عظمت و زیبایی بی نهایت حاصل از حضور پروردگار است.

به گزارش آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی، عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مراسم نخستین شب از لیالی قدر دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) که با حضور عموم اقشار جامعه به ویژه دانشجویان در محوطه واحد خواهران دانشگاه برگزار شد، به تبیین راهبردهای امیر مومنان(ع) برای جوان معاصر پرداخت.
 وی با اشاره به نامه 31 نهج البلاغه که خطاب به امام حسن(ع) و با محوریت تبیین راهبردهای زندگی بیان شده است، تصریح کرد: ارزش شخصیت هر فرد، به میزان ادراک او از این هستی است، عده‌ای از افراد در این دنیا به تعبیر قرآن، منحصرا به دنبال زندگی روزمره و رفع نیازهای اولیه و تمایلات زندگی هستند و مقصود از گرایش به این تمایلات نیز، دستیابی به رفاه، لذت و در نتیجه راحتی و آسایش بیش تر برای آنان است. البته رفع نیازهای ضروری و نخستین زندگی و برخورداری از راحتی و آسایش نیز لازم هستند، اما مقصود حیات فراتر از این نگاه است. 
 

حس مخلوق بودن نقطه اصلی حرکت انسان‌
حجت‌الاسلام والمسلمین واسطی با بیان این که سرشاخه و نقطه اصلی حرکت انسان‌ها، حس مخلوق بودن است، به این معنی که اعتقاد به حضور خالق در زندگی داشته باشیم و این حس حضور را درون وجود خود فعال ببینیم، ابراز کرد: آنگاه که حضور پروردگار را حس کنیم، در خواهیم یافت که حس مخلوق بودن در ذهن و وجود آدمی فعال و زنده است و هر توان موجود در شخصیت آدمی، لحظه به لحظه از یک وجود بی منتها نشات و سرچشمه می گیرد.
وی خاطر نشان کرد: همه ادراک انسان ثمره فهم اول او از هستی است و تمام معارف و باورهای انسان به این باز می‌گردد که محدود، محدود کننده نهایی می‌خواهد و محدود کننده نهایی باید نامحدود و بی منتها باشد‌. در نتیجه ما با یک وجود بی نهایت مواجه هستیم که این مهمترین مفهوم در زندگی بشریت است.
به گفته عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چنانچه می‌خواهیم ادراکمان رشد کند، باید در خصوص این وجود بی نهایت بیاندیشیم؛ زیرا همه ما ظهور و بروزی از آن وجود بی‌نهایت هستیم و افضل اعمال این شب‌ها نیز گفتگوی بامعرفت پیرامون ارتقای ادراک و فهم از پروردگار است.
حجت‌الاسلام والمسلمین واسطی در ادامه با استناد به سخن علامه طباطبایی مبنی بر اینکه «ما ابدیت در پیش داریم و اندیشیدن در این خصوص زندگی انسان را تضمین می کند»، عنوان کرد: همانطور که انسان معتقد، اعتقاد دارد که انسان، آفریده شده از وجود بی نهایت است، به این مهم نیز باور دارد که در ادامه امتداد بی نهایت خواهد داشت. 

وی ادامه داد: همه عالم لحظه به لحظه از عالم ملکوت مخابره می‌شود و در شب‌های پرفضیلت قدر، پهنای امواج معرفت، آنقدر وسیع است که تا عمق عالم نفوذ می‌کند و حس حضور خدا را در قلب انسان قرار می‌دهد.
عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که اصلی‌ترین حقیقت شب‌های قدر فعال شدن حضور خدا و اندیشیدن به حضور اوست، اظهار کرد: فاصله همه انسان‌ها با خداوند صرفا فاصله ادراکی و نه وجودی است و هدف از حضور در عالم، درک قدرت و زیبایی بی نهایت حاصل از حضور پروردگار است.
یادآور می شود؛ مراسم احياي شب هاي قدر 21 و 23 ماه مبارك رمضان همچون سال‌های گذشته در فضاي باز محوطه واحد خواهران دانشگاه بين المللي امام رضا(ع) همراه با قرائت دعاي پرفيض جوشن كبير برگزار مي‌شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی