پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

روایتی از کرسی تلاوت قرآن کریم در دبیرستان امام رضا(ع) 
۱۴۰۲-۰۱-۲۲

تلاوت‌های مجلسی در رواق مدرسه

ماه بهار قرآن که می‌رسد، حرم مطهر حضرت رضا(ع) پر می‌شود از عطر تلاوت‌های مجلسی قاریان ملی و بین المللی که هر روز با حضور پر شور زائران و مجاوران در جای‌جای صحن و سرای رضوی برگزار می‌شود. 

به گزارش آستان نیوز، تلاوت‌هایی که به صحن و رواق حرم محدود نشده و این روزهای آسمانی، محافل قرآنی در مدارس امام رضا(ع) نیز با شکوه‌تر از همیشه برپا می‌شود. متوسطه دوره دوم امام رضا(ع) واحد 10 با برگزاری «محفل انس با ملکوت» و دعوت از مهمانان ویژه حال و هوای مدرسه را قرآنی کرد.  
 

مهمانانی از مشهدالرضا(ع) تا مصر

اولین ساعات صبح است و بخشی از دانش آموزان مدرسه پشت به پشت هم، مقابل رحل‌ها صف کشیدند تا امروز نیز شاهد و شنونده یک کرسی تلاوت به‌یادماندنی از قاریان برجسته ملی و بین المللی باشند. پیش از این هم حافظه مدرسه و دانش آموزان، محافل تلاوت بسیاری را با حضور قاریان ممتاز ملی و جهانی به یاد دارد. 
حالا نشستند به انتظار تا مهمانان گرانمایه محفل از راه برسند و با صوت ملکوتی‌شان سرشار از حظ معنوی شوند. اما پیش از رسیدن مهمانان، علی ارجمندی قاری دانش آموز دبیرستان واحد 9 امام رضا(ع) فضای مجلس را با قرائت آیاتی از کلام وحی معطر کرد. 
 

محفلی با عطر حرم
دقایقی بعد، حمید شاکر نژاد استاد مطرح قرائت قرآن کریم، که تنها در محدوده مشهدالرضا(ع) که همه قاریان قرآنی جهان اسلام با نام و تلاوت‌های مجلسی او آشنایی دارند، دیگر قاری این محفل قرآنی شد. استادی که در بستر یک خانواده قرآنی تربیت شده و برادرش، حامد شاکرنژاد نیز از قاریان مطرح بین المللی است. 
در همهمه دانش آموزان و حضار مجلس، استاد شاکرنژاد روی کرسی مخصوص قرائت نشست و پس از صلواتی، شروع به تلاوت آیاتی از سوره مبارکه مریم کرد. مثل بسیاری از قراء ممتاز بین المللی از حفظ می‎خواند و این ویژگی، شنیدن تلاوتش را جذاب‌تر می‎کرد: «وَاذْكُرْ فی الْكِتَابِ مَرْيَمَ ...»
فقط قرائت چند آیه از کلام الله مجید کافی بود که شنوندگان به وجد بیایند و «الله‎الله»گویان او را تشویق به ادامه این قرائت زیبا ترغیب کنند. فرازهای پر کشش تلاوت شاکرنژاد حال و هوای تلاوت‌های مجلسی او در محافل قرآنی حرم مطهر رضوی را به یادمان می‌آورد. شاید چون امروز در رواق دیگری از بارگاه رضوی، در مدرسه امام رضا(ع) تلاوت دارد. 
تشویق‌های پیاپی احسنت و ماشاءاللهِ دانش آموزان نشان از این دارد که تلاوت به دل‌شان نشسته. دور نیست روزهایی که از بین همین حضار نوجوان، یک یا چند نفر به تلاوت علاقه پیدا کنند و مسیر قرآن را پیش بگیرند.
در اواخر تلاوت استاد شاکرنژاد، مهمان قرآنی دیگری وارد مجلس شد. با آن قبا و شال و کلاه سرخ رنگِ معمول قاریان مصری جلب نظر می‌کرد. استاد احمد شحات احمد ماه رمضان امسال مهمان کشورمان و شهر مشهد است و این روزها، محافل زیادی با حضور و تلاوت‌های شورانگیزش پر رونق شده. 
 

یادی از تلاوت‌های باشکوه
او نیز پشت رحل و قرآن جا گرفت و آماده قرائت شد. در ادامه قرائت استاد شاکرنژاد، آیات دیگری از سوره مریم را برای تلاوت امروزش انتخاب کرد. بدون باز کردن قرآن، بسم الله گفت و تلاوتش را آغاز کرد. مجری مراسم می‌گفت: او حافظ کل قرآن کریم است و دو فرزند پسرش نیز از حافظان کشور مصر هستند. 
طوری آیات «وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ مَریَم ...» و سپس اسماعیل و ابراهیم را در اوج شروع می‌کرد که گویی این حضرات را صدا می‌زد. الحان رنگارنگ صوت این استاد قرآنی مستمعان را سر ذوق آورده، گاه با بلند کردن دست و گاه «جمیل جمیل»گویان به استقبال آیات بعدی می‌رفتند.  
دقایقی شنیدن قرائت استاد احمد شحات، شکوه تلاوت‌های قاریان هموطنش به خصوص استاد شحات محمد انور را در حافظه شنیداری حضار زنده می‌کرد. 

 
تقوای الهی پیشه کنید
او در بخش دیگری از این تلاوت مجلسی، سوره طه را از آیه «وَ هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ مُوسَى» پی گرفت. با اینکه حالا ساعتی از شروع محفل گذشته ولی تازه مجلس گرم شنیدن و فیض بردن شده. وقتی با یک نفس چند آیه را قرائت کرد، فکر نمی‌کردی برای این گفت‌وگوی طولانی خدا با حضرت موسی(ع) پایانی باشد. اما بالاخره پس از چند فراز و فرود دلنشین، با قرائت آیه 21 سوره طه، به این تلاوت پر شور خاتمه بخشید. 
پس از فراغت از تلاوت، مجری از او پرسید: شما که صاحب دو پسر نوجوان هستید. توصیه شما برای پسران دانش آموز ما چیه؟ او هم در جواب گفت: «دوری از محرمات، ادای واجبات، ایمان خالص به خداوند متعال و پیشه کردن تقوای الهی» چون وقت نماز رسیده بود، استاد با ذکر صلواتی قرآنی شرکت‌کنندگان محفل را به اقامه نماز دعوت کرد. 
گزارش از سارا صالحی

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی