پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۱-۲۳

حال و هوای حرم مطهر رضوی در شب قدر بیست و یکم ماه رمضان/ همنشینی با قدر

در شب بیست و یکم ماه رمضان، شب شهادت اول مظلوم عالم حضرت امیرالمومنین(ع) و در دومین شب از شب های قدر، شب دعا و مناجات و در شبی که دیگر صدای مناجات علی(ع) از نخلستان های کوفه به گوش نمی رسد، ارادت مندان خاندان عصمت و طهارت(ع) صحن و سرای ثامن الائمه(ع) را ملجاء و ماوای خود قرار دادند و دست های خالی خود را به سوی آسمان بلند کردند و به امید جلب رحمت الهی ندای «یارب، یارب» سر دادند و برای نجات از آتش قهر الهی ندای «خَلِّصْنا مِنَ النّار یا رَبْ» سر دادند.

به گزارش آستان نیوز، مراسم احیای شب بیست و یکم ماه رمضان در حرم مطهر رضوی با حضور خیل عظیم زائران و مجاوران با محوریت صحن پیامبر اعظم(ص) با تلاوت آیاتی از کلام وحی با نوای قاری و موذن حرم مطهر رضوی؛ جلیل اشرفی آغاز شد و با  قرائت دعای پرفیض جوشن کبیر توسط حجت‌الاسلام اسلامی فر و مهدی سروری ادامه پیدا کرد. 
 

پنج شرط ستار بودن پروردگار
در این مراسم همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی به تبیین صفت «سَتّاریّت» بند بیست و دوم جوشن کبیر «یا من اظهر الجمیل و ستر القبیح» پرداخت و گفت: کلمه کلیدی این بند «سَتَرَ القَبیح» است. خداوند ستار یعنی پوشاننده است. 
وی تصریح کرد: ستر خدا دو نوع است یکی ستر در دنیا و دیگر ستر در آخرت. در روایات داریم وقتی بنده توبه می کند، خداوند هم در این دنیا گناه او را می پوشاند و هم در روز قیامت آبروی او را نمی برد. 
خطیب حرم رضوی در ادامه به پنج عامل که موجب ستاریت خدا نسبت به ما می شود، پرداخت و گفت: اولین عاملی که باعث می شود خدا عیوب ما را بپوشاند این است که  ما نیز نسبت به عیوب دیگران ستار باشیم و عیوب دیگران را بپوشانیم. 
وی اظهار کرد: دومین عاملی که باعث می شود خدا عیوب ما را بپوشاند، حفظ زبان از مسخره کردن و عیب جویی دیگران است. 
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی کنترل خشم و  کثیر الذکر بودن را از دیگر عواملی دانست که انجام آن موجب می شود صفت ستاریت خدا  شامل حال ما شود معرفی کرد و گفت: کسی که این صفات را داشته باشد خداوند عیوب او را در دنیا و آخرت می پوشاند و او را نزد خلق رسوا نمی کند. 
در پایان این مراسم زائران و مجاوران بارگاه رضوی زیر چتر قرآن ندای یارب یارب سردادند و خدا را به ذات اقدس و اولیاء پاکش قسم دادند تا آنها را مورد مغفرت قرار دهد و در این شب نورانی بهترین ها را برای همه آنها و عزیزانشان رقم بزند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی