پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

آیین احیای شب 21 ماه مبارک رمضان در مدرسه امام رضا(ع)
۱۴۰۲-۰۱-۲۳

هزار ماه بندگی در حسینیه امام رضایی‌ها

امشب مدرسه میزبان مراسم و مهمانان خاصی است. شبی که از هزار ماه بالاتر است و مهمانانش خانواده بزرگ مدارس امام رضا(ع) هستند که برای بهره‌مندی از برکات این شب سرنوشت‌ساز به صحن مدرسه امام رضا(ع) دعوت هستند.  

به گزارش آستان نیوز، شب 21 ماه مبارک رمضان از راه رسید و این بار متوسطه دخترانه دوره اول امام رضا(ع) واحد 6 عهده‌دار اقامه مراسم شب قدر و سوگواری شب شهادت مولای متقیان امام علی(ع) شده است. 
 

حسینیه دانش آموزی
حیاط مدرسه، شبیه حسینیه با فرش مفروش و سیاه‌پوش شده و جمع زیادی از دانش آموزان پایه‌های هفتم، هشتم و نهم بعد از صرف افطاری در حیاط، چشم انتظار از راه رسیدن پدر و مادرشان برای حضور در مراسم احیای شب بیست و یکم هستند. 
عقربه‌های ساعت که حوالی ساعت 21 را نشان می‌دهد، دیگر صحن حسینیه مملو از مهمانان عزاداری است که کتاب فیروزه‌ای رنگ ادعیه شب‌های قدر را از خادمیاران گرفتند و یک گوشه نشستند و زیر لب دعایی زمزمه می‌کنند. 
در کنار تلاش چند روزه کادر مدرسه برای ترتیب دادن شایسته این آیین دینی، نقش پر رنگ خادمیاران نوجوان که دانش آموزان فعال فرهنگی مدارس امام رضا(ع) هستند چشمگیر و ستودنی بود. کاری نبود که گوشه‌ای از آن را یکی از دختران خادمیار نگرفته باشد. باید قبول کرد که اگر نبود همدلی و همراهی‎شان، بار کارهای مراسم بر دوش پرسنل مدرسه، سنگین‌تر می‌شد.
بچه‌ها با همان ظاهر آشنا که با حمایلی سبزرنگ مزین به عنوان مبارک «خادمیاران نوجوان رضوی» روی چادر مشکی، آماده به خدمت ایستادند. از مقابل در با خوشامدگویی حاضران، توزیع کتاب دعا و قرآن، ریختن چای و توزیع پذیرایی تا جمع کردن زباله‌ها... همه را در کمال احترام و خالصانه انجام می‌دهند.    
ذاکر اهل بیت(ع) فرازهای جوشن کبیر را همراه زمزمه دانش آموزان و خانواده‌ها شروع می‌کند: «اللهم انی اسئلک باسمک یا الله یا رحمان یا رحیم... » حالا ذکر دلنشین «سبحانک یا لا اله الا انت الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب» فضای مدرسه را  پر از احساس قرب الهی کرده است. بندگانی که پس از یک روز کار و روزه‌داری، حالا دور هم جمع شدند تا در کنارهم با خدایشان نجواکنند و به درگاه مهربانی و رحمت الهی پناهنده شوند. 
در بین جمعیت، همه سنین از زن و مرد و کودک حضور دارند اما تعدادی از دختران دبستان واحد5 امام رضا(ع) نیز همراه مادر‌شان مهمان این شب احیا هستند که با چادر مشکی جلوتر از بقیه نشستند و کتاب‌های دعا پیش روی‌شان باز است و فرازها را یک‌به‌یک همراه ذاکر اهل بیت(ع) خط می‌برند. 
 

 مقدرات امشب رقم می خورد 

مانند همه مراسم شب زنده‌داری قدر، یک کارشناس مذهبی مسئولیت منبر را قبول کرده و حجت الاسلام والمسلمین محمد هادی هدایت با بیاناتی در رابطه با اهمیت اعمال خیر و شر در درگاه الهی مهمان مراسم است. 
در اولین عبارت خود تاکید کرد: هر ذره کار خیر ما تا ابد ثبت می‌شود و هر ذره کار شر ما نیز همین طور. ما در عالم هر کاری انجام بدهیم باقی می‌ماندو محو و نابود نمی‌شود.‌
وی اضافه کرد: خدای متعال کسی را عذاب نمی‌کند بلکه اثر عمل خود ما، عذاب‌آور است.‌ خانمی که حجاب ندارد، هم خود و هم جوانان را به وادی گناه می‌اندازد و سپس همسایگان، دوستان و اقوام خود را در این گناه عمومی شریک می‌سازد. 
گناهان ما در حقیقت عالم باقی می ماند و نیز اعمال خیراعمال ما. نتایج دنیوی اعمال ما در شب قدر ظاهر می‌شود و توسط فرشتگان، به دست و رؤیت امام زمان(عج) می‎رسد و مجری امر الهی می‌شود و به این ترتیب تمام اتفاقات سال آینده ما رقم می‌خورد.‌
حجت الاسلام هدایت تصریح کرد: در شب های قدر باید با حال خوف و رجا به سوی خدا برگردیم و استغفار کنیم. از پرونده کارهای خیرمان مطمئن نباشیم و با حال استغفار به درگاه خدا پناه ببریم تا حکم خدا تغییر کند.‌ توسل به امام زمان(عج) یکی از راه‌های تغییر تأویلات شب قدر برای یکسال پیش روی ماست.‌
به گفته وی، اگر امام عصر(عج) این شب بیایند و تو و قابلیت وجودی‌ات را در این مجلس ببینند، سرنوشت تو را تغییر می‌دهند.‌ «حر» کسی است که قابلیت وجودی‌اش را نشان داد و به سطحی رسید که امام زمانش او را صبح و شام سلام می‌دهد.‌
دیگر راه، دعا کردن است.‌ امید است با دست یازیدن به این کلیدها، درِ مشکلات دنیوی و به خصوص اخروی همه ما گشوده شود. 
 

مناجات نیمه شب با علی(ع) 
شب، شب شهادت امام المتقین حضرت علی ابن ابی طالب(ع) است و نوبت به مدیحه سرایی ذاکر اهل بیت (ع) رسید. مداح نیز سراغ امام زمان را گرفت و پیش از هر مدح و ثنایی گفت: خواهران و برادران گرامی! امشب دعوت امام رضا(ع) شدی که روی فرش عزای پدر امت اسلام زانوی ادب بزنی پس قدر لحظات سرنوشت‎‌ساز امشب را بدان. 
بعد خطاب به ولی عصر(عج) پرسید: آقا جان! امشب شما کجایی، کجا قرآن سر می‌گذاری، یا بن الحسن(ع) اگر امشب کنار شش گوشه امام حسینی، یاد ما هم باش... 
باز رو به جمع عزادارن گفت: من و شما هم می‌توانیم امشب از ایشان دعوت کنیم که قدم سر چشم ما و مجلس شب قدرمان بگذارند. 
بیا ای آفتاب عالم آرا ... که این آدینه هنگام طلوع است ... چند دقیقه از ذکر مصیبت نگذشته، شانه پدران از سنگینی مصیبت می‌لرزد و چادر، پوشش چهره اشکبار مادران شده.‌
او در ادامه، سری به کوفه زد و از حال دلدادگان این طور خبر داد: امشب در خانه مولا امیرمؤمنان چه خبر است؟ آقا با فرق شکافته در بستر افتاده و تعدادی از یتیم‌بچه‌های کوفه با کاسه شیری درِ خانه علی(ع) صف کشیدند تا شاید مرهمی بر درد پدر کوفه باشند اما دریغ و افسوس که دیر آمدند.
تا اجابت بشود توبه نیمه شب من ... در مناجات سحرگاه علی(ع) آمده‌ام

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی