پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت صنایع، معادن و عمران رضوی مطرح شد؛
۱۴۰۲-۰۱-۲۴

افزایش تولیدات معدنی با تکیه بر اقدامات دانش بنیان 

سال گذشته دو شرکت و یک موسسه اقتصادی آستان قدس رضوی با رویکرد افزایش بهره‌وری با یکدیگر ادغام شدند تا از طریق این هم‌افزایی و در قالب شرکتی با نام صنایع، معادن و عمران رضوی، طرح‌های مربوط به حوزه‌های تولید، ساختمانی و عمرانی اجرا شود.

به گزارش آستان نیوز، اجرای پروژه‌های عمرانی حرم مطهر رضوی، افزایش بهره‌وری تولید، تولید محصولی جدید در حوزه هبلکس و کمک به ایجاد اشتغال پایدار، تنها بخشی از مهم‌ترین اقدامات این شرکت در سال 1401 است که نوید خبرهای بهتری را در سال جاری می‌دهد.
در گفت‌وگو با مهدی قربانی مدیرعامل شرکت صنایع، معادن و عمران رضوی در حاشیه نمایشگاه رواق خدمت در استودیوی شمس تی‌وی به برخی از فعالیت‌های شاخص این شرکت طی یک سال گذشته پرداخته‌ایم.
 

شرکت صنایع، معادن و عمران رضوی با چه رویکردی تشکیل شده است و ورود آستان قدس رضوی به این حوزه در چه راستایی بوده است؟
این مجموعه حاصل ادغام شرکت‌های بتن و ماشین قدس رضوی، معادن قدس رضوی و همچنین موسسه عمران و توسعه رضوی است که در سال گذشته با رویکرد ممانعت از موازی کاری و جلوگیری از فعالیت به عنوان رقیب بخش خصوصی صورت گرفت. سابقه فعالیت این شرکت‌ها بین 23 تا 27 سال است که تاریخچه تشکیل هر یک نشان می‌دهد برای رفع نیازی در جامعه که بخش خصوصی توان ورود و انجام آن را نداشته، تشکیل شده است.
از همین رو نحوه ورود آستان قدس رضوی به فعالیت‌های اقتصادی و شکل‌گیری هر مجموعه، بنا به اقتضای شرایط و نیازهای هر زمان و با هدف کمک به اقتصاد کشور بوده است؛ به عنوان مثال به دنبال زلزله‌های جنوب خراسان و مشکلات ناشی از آن، مجموعه‌ای در آستان قدس رضوی با نگاه کمک به مناطق زلزله زده و کمتر توسعه یافته تشکیل شد، یا به منظور اجرای پروژه‌های موردنیاز حرم مطهر رضوی شرکتی تاسیس شد تا بتواند خدمات مناسبی را به حرم مطهر در حوزه ساخت‌وسازها به ویژه در زمانی که خدماتی از این دست در مشهد محدود بود، ارائه دهد.
موسسه عمران و توسعه رضوی دیگر مجموعه ادغام شده است که به عنوان مثال تاکنون 23 مجتمع بین راهی را در نقاط مختلف کشور احداث کرده، مجتمع‌هایی که از لحاظ مساحت و تعداد در کشور همتایی ندارد. از همین رو تمام فعالیت‌ها و حتی ادغام سه مجموعه مذکور در شرکت صنایع، معادن و عمران رضوی بر مبنای عدم رقابت با بخش خصوصی انجام شده است.
 

این شرکت درحال حاضر در چه حوزه‌هایی فعالیت‌هایی می‌کند؟
شرکت صنایع، معادن و عمران رضوی در چندین حوزه فعالیت می‌کند که بازرگانی یکی از آن‌ها است. در واقع علاوه‌بر تامین نیازهای آستان قدس رضوی در زمینه برخی محصولات بازرگانی و تولیدی مرتبط با مصالح ساختمانی، در شرایطی هم به تنظیم بازار کمک می‌شود. هبلکس یا بتن سبک ساختمانی، محصول خاص و دانش‌بنیانی است که برای نخستین بار در کشور توسط آستان قدس رضوی تولید و عرضه شد.
ساخت‌وسازها و پروژه‌های عمرانی در حرم مطهر رضوی، دیگر حوزه کاری این شرکت به شمار‌ می‌رود و به‌عنوان بازوی اجرایی سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی، بیشترین نقش را در کنار این سازمان ایفا می‌کند. شرکت صنایع، معادن و عمران رضوی در حوزه معدن نیز تعدادی معادن سنگی و گرانیتی در جنوب خراسان و اطراف مشهد دارد که یکی از مجموعه‌های تولیدی شرکت در منطقه محروم نهبندان، بعد از حدود ۸ سال وقفه همزمان با عید فطر راه‌اندازی خواهد شد. با راه‌اندازی واحد سنگ‌بری نهبندان، به تولید سنگ و چرخه تولید در حوزه معدنی کمک قابل توجهی خواهد شد.
در واقع به دلیل گستردگی فعالیت‌های شرکت صنایع، معادن و عمران رضوی از طراحی و تولید مصالح تا ساخت‌وساز در حوزه ابنیه و بناهای ساختمانی و حتی راه‌سازی و عمرانی، این مجموعه در بیشتر بخش‌های صنعت ساختمان حرفی برای گفتن دارد و به مجموعه‌های دولتی، شهرداری‌ها و... خدمات ارائه می‌کند.
 

در حال حاضر چند کارخانه هبلکس ذیل این شرکت فعالیت می‌کنند؟
این شرکت دو کارخانه تولید هبلکس رضوی در شهرستان‌های مشهد و بیرجند دارد که برنامه‌ریزی شده این دو مجموعه به واسطه تولید بالاتر از ظرفیت اسمی در سال گذشته، از نظر علمی بروزرسانی شوند و با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا، دیگر وابستگی به مواد اولیه از خارج از کشور نداشته باشند. در گذشته بخشی از مواد اولیه این کارخانه‌ها از خارج کشور تامین می‌شد که در حال حاضر علاوه‌بر تامین مواد اولیه از داخل، تمام کارها حتی نگهداری خطوط صنعتی و بروزرسانی ماشین‌آلات، توسط نیروهای داخل انجام می‌شود.
هرچند در این سال‌ها تولیدکننده‌های دیگری در کشور شکل گرفتند اما آستان قدس رضوی، به عنوان یک مرجع در این حوزه به حساب می‌آید. جالب است بدانید هبلکس، نام تجاری محصولی است که آستان قدس رضوی روی بلوک‌های ACC گذاشته است و این نام به حدی معروف شده که همه به عنوان هبلکس می‌شناسند.
 

اقدامات شاخص این شرکت در سال ۱۴۰۱ چه مواردی بوده است؟
یکی از مهم‌ترین اقدامات سال گذشته، ادغام سه واحد در شرکت صنایع، معادن و عمران رضوی بود که با کمترین خدشه به فعالیت‌های جاری و بدون آسیب به نیروی انسانی شرکت صورت گرفت، به گونه‌ای که در حال حاضر ۶۵۰ نفر به طور مستقیم در این شرکت مشغول به کار هستند.
ایجاد بخش تحقیق و توسعه، اقدام شاخص دیگری بود که با تعریف پروژه‌های فناورانه آغاز شد، در این راستا یک رویداد عمرانی با کمک دانشگاه امام رضا(ع) و شرکت صنایع پیشرفته رضوی برگزار شد و تعدادی از ایده‌های مطرح شده در دستور کار قرار گرفته است.
در حوزه عمرانی هم طی سال ۱۴۰۱ پروژه‌هایی در حرم مطهر رضوی، شهرداری و... انجام شد. ساخت سردر رواق دارالحجه در دو ورودی، تعویض سنگ‌فرش‌ها و تغییر ساختار و شکل سقاخانه صحن انقلاب، بخشی از پروژه‌های مربوط به حرم حضرت رضا(ع) است. علاوه‌براین، در صحن رضوان طرحی در حال انجام است که به زودی به پایان می‌رسد. در خارج از حرم مطهر رضوی اقداماتی در حوزه ساخت‌وساز مجتمع‌های بین راهی انجام شده است که پیش‌بینی می‌شود تا یک ماه آینده یک مجتمع دیگر در مرز استان‌های گلستان و مازندران به 23 مجتمع فعلی ساخته شده توسط شرکت اضافه شود. ضمن این‌که پس از بهره‌برداری از این مجتمع، ساخت مجتمع بین راهی در ابرکوه یزد در اولویت قرار خواهد گرفت.
در بحث تولید قطعات بتنی هم طرح‌هایی در سال گذشته تعریف و پیشرفت‌های خوبی حاصل شد. تولید محصول جدید بتن مسلح یکی از دستاوردهای شرکت صنایع، معادن و عمران رضوی در بخش تولید به‌شمار می‌رود. 
حوزه محصولات سنگی و معدنی، بخشی دیگر از فعالیت‌های شرکت است که در این راستا می‌توان به پروژه‌های فرآوری تعدادی از فلزات معدنی، برش‌های خاص در حوزه سنگ‌های معدنی با اندازه‌های مختلف و... اشاره کرد. یکی از مرغوب‌ترین گرانیت‌های کشور در نهبندان تولید می‌شود اما متاسفانه به دلیل کمبود امکانات، بیشتر سنگ‌های بزرگی که در این منطقه برش می‌خورد به سایر نقاط کشور منتقل می‌شود. آستان قدس رضوی در این منطقه از خراسان جنوبی یک مجموعه بزرگ اما غیرفعال دارد که اقدامات مربوط به بازگشایی آن در حال انجام است. با راه‌اندازی این مجموعه علاوه‌بر اشتغال‌آفرینی مناسب و کمک به محرومیت‌زدایی از منطقه نهبندان، به صنعت کشور هم کمک خواهد شد. این شرکت در حوزه معدن یک کارخانه سنگ‌بری دیگر هم در مشهد دارد که در حال حاضر غیر فعال است و بازگشایی آن امسال در دستور کار قرار دارد.
 

در حوزه بازارها چطور؟
این شرکت، کارگزاری ۱۷ بازار آستان قدس رضوی در سطح شهر مشهد را بر عهده دارد. اگرچه سرقفلی مغازه‌ها واگذار شده اما آستان قدس رضوی ارائه خدمات خود را همچنان ادامه می‌دهد. در سال‌های اخیر به دلیل بالا آمدن سطح آب‌های سطحی و فاضلاب‌ها در شهر، فاضلاب به مشکلی برای بازارها تبدیل شده است. بدین منظور از سال گذشته طرحی را برای اجرای تصفیه‌خانه محلی در بازارها به ویژه بازارهای قدیمی با کمک بخش خصوصی آغاز کردیم که امیدواریم امسال به نتیجه برسد. در صورت بهره‌برداری از این طرح، فاضلاب در محل تصفیه می‌شود و آب تصفیه شده برای مصرف در سرویس بهداشتی، شست‌وشو و آبیاری درختان استفاده خواهد شد.
از طرفی با توجه به قدیمی بودن بازارها، تلاش شده تا بروزرسانی شومد. به عنوان مثال بازار رضا حدود ۵۰ سال قدمت دارد، از همین رو نصب آسانسور و پله برقی در بازار و نماسازی آن، نشان‌دهنده حمایت آستان قدس رضوی از فرهنگ زیارت، اشتغالزایی و ایجاد رونق در این بازارها با منفعت بسیار پایین است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی