پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

حجت‌الاسلام واسطی در مراسم احیای دانشگاه امام رضا:
۱۴۰۲-۰۱-۲۵

كسب رضاي خداوند متعال در پرتو حق محوري است

عضو هيات علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي با بيان اين كه مي بايست ذكر و توجه به خدا را در قلب و دل جاري كنيم، گفت: كسب رضاي خداوند متعال در پرتو حق بيني و حق محوري است.  

به گزارش آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمين عبدالحميد واسطي، در مراسم احیاء که در واحد خواهران دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) برگزار شد، به تبيين راهبردهاي الگوي جوان معاصر پرداخت و ضمن قرائت بخش‌هايي از نامه 31 نهج البلاغه عنوان كرد: از توصيه‌هاي موكد حضرت امير المومنين(ع) به نسل جوان معاصر، تمركز بر يك هدف، پرهيز از تشويش و شاخه شاخه شدن در اهداف زندگي است چراكه موجب تضييع عمر مي شود. 
عضو هيات علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي ضمن اشاره به بخش «وَ رَمِيَّةِ الْمَصَائِبِ» از سي و يكمين نامه نهج البلاغه، با بيان اين كه جوان معاصر امروز، در معرض آماج مصيبت ها قرار دارد كه مي بايست نسبت به زمان و زمانه خويش، آگاه و مطلع باشد، تصريح كرد: جوان امروز اگر يك موضوع را از نزديك لمس نكرده باشد، باور به تحقق آن نيز پيدا نمي كند؛ همچون جواني كه تا تصادف صورت گيرد، در رانندگي احتياطي ندارد.
وي به كلام امير المومنين(ع) در خصوص اهميت و شان انديشيدن در خلقت و تفكر در هستي اشاره و عنوان كرد: كلام و توصيه موكد حضرت امير المومنين(ع) به جوان معاصر، درك دانش زندگي كردن، كسب مهارت زندگي و برخورداري از افق ديد والا براي آينده حيات بوده كه به عنوان يكي از مهمترين شاخص هاي انسان رشد يافته مطرح است.
 

انديشه جوان رشديافته معاصر، فراتر از خودمحوري است
حجت الاسلام والمسلمين واسطي ادامه داد: شاخص انسان رشد يافته در مكاتب روانشناسي معاصر آن است كه افراد به كل هستي مي انديشند، در حقيقت يكي از معيارهاي بلوغ افراد، برخورداري از يك حس مسئوليت و تعهد اجتماعي است و انسان رشد يافته نيز احساس مسئوليت نسبت به كل هستي دارد، يعني فراتر از خودمحوري مي‌انديشد و درك او، از يك كودك يا انسان عادي تا بالاترين مرتبه انسان بالغ رشد يافته اعتلا پيدا كرده است.
 

تبيين واژه تَاجِرِ الْغُرُور در نامه 31 نهج البلاغه

عضو هيات علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، ضمن  اشاره به  بخشی از نامه 31 نهج البلاغه با مضمون انتقاد از كساني كه دائما به جاي تلاش براي ايجاد يك شخصيت رشد يافته، درگير زرق و برق دنيا بوده و آسايش و رفاه را طلب مي‌كنند، گفت: ايجاد راحتي براي خانواده و گسترش در مال به حد وسع و نياز، لازم است اما تقاضاي دائمي راحتي و آسايش بيشتر انسان را مصداق تَاجِرِ الْغُرُور خواهد كرد.
وي به ضرورت هوشياري در كسب اندوخته و توشه اخروي، به جاي پرداختن به غنائم دنيا اشاره و ابراز كرد: در عبارتي حضرت اميرالمومنين(ع) چنين مي فرمايند: باهوش ترين مردم و نخبگان حقيقي كساني هستند كه حواس آنان به زمان انتقال از اين عالم متوجه است و به توشه اي براي انتقال به جهان ديگر مي انديشند.
 

مهارت مديريت هيجانات و احساسات 

حجت‌الاسلام والمسلمين واسطي با بيان اين كه اميرمومنان(ع) تقوا را به معناي مديريت احساسات منطبق با رضاي پروردگار مي‌دانند و چنين بيان مي‌دارند كه بهترين مساله در زمره مهارت‌هاي زندگي تقواست، تصريح كرد: جوان معاصر بايد بتواند بر هيجانات و احساسات خود در دوره جواني غلبه كند، مهارت مديريت هيجانات و احساسات در راس همه مهارت هاي زندگي بوده و بر اساس رضاي خداوند متعال، مصداق بارزي از تقواست.
عضو هيات علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي به بخشي از سيزدهمين آيه سوره حجرات، اشاره كرد و با بيان اين كه در اين آيه عنوان شده همانا گرامي‌ترين شما در نزد خدا با تقواترين شماست، گفت: كرامت تجلي معناي ارزشمندي است و ارزشمندترين افراد نزد خدا آناني هستند كه بيش از همه بر هيجانات و احساسات خويش، بر اساس رضاي پرودگار غلبه دارند و متاثر از هيجانات فضاي رسانه قرار نمي گيرند.
 

كسب رضاي پروردگار در پرتو حق محوري است

وي با بيان اين كه بايد ذكر و توجه به خدا را در قلب و دل جاري كنيم و حس حضور خدا را در زندگي خويش جاري سازيم، افزود: دستورالعمل‌هاي دين مبين اسلام، در جهت آن است كه حس حضور خداوند را ايجاد نموده و آگاه بدان باشيم كه كسب رضاي خداوند متعال در پرتو حق بيني و حق محوري است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

عملیات «وعده صادق» دیوار رعب از رژیم صهیونیستی را فروریخت/شهرداری‌ها تسهیلگر اعزام کاروان‎های زیارت اولی باشند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: عملیات «وعده صادق» دیوار رعب رژیم صهیونیستی را فروریخت و شکست.

تلویزیون اینترنتی