پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در گفت‌وگو با مجید ملامحمدی، نویسنده کتاب«هیولای اسب سوار» مطرح شد: 
۱۴۰۲-۰۲-۰۵

«هیولای اسب سوار» روایت یک حقانیت تاریخی

«هیولای اسب سوار» یک رمان تاریخی برای مخاطب نوجوان است که با بهره گیری از منابع معتبر شیعی مستند‌های روایت گونه از روزگار پیامبر اکرم(ص) و جانشینی امام علی(ع) را بیان می‌کند. این اثر که به تازگی در به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) به زیور چاپ آراسته و روانه بازار کتاب شده است به قلم مجید ملامحمدی، شاعر و داستان‌نویس، عضو انجمن قلم ایران و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان نوشته شده است. 

ملامحمدی انتشار بیش از پنجاه عنوان کتاب را در زمینه‌هاى داستان، شعر، تحقیق، در کارنامه‌ ادبی اش دارد و برخی از آثارش همچون «مرغابى‌هاى مهمان»،«ماه غریب من»، «درخلوت نخلستان»، «در مهمانى پولدارها»  و « آواز مرغ باران» در جشنواره‌های کتاب سال جمهورى اسلامى ایران، دومین جشنواره کتاب سال سبک زندگى اسلامى، نخستین دوره جایزه دوسالانه کتاب برگزیده نهج البلاغه و کتاب سال استان خراسان رضوى و دومین جشنواره کتاب سال رضوى خوش درخشیده‌اند.
 زمنیه ای پیش آمد تا برای آشنایی بیشتر با این اثر با مجید ملامحمدی به گفت‌وگو پرداختیم. 
ملامحمدی در ابتدا به روایت داستانی از اثبات حقانیت حضرت علی(ع) برای جانشینی پیامبراکرم(ص) در کتاب«هیولای اسب سوار» اشاره می‌کند و می‌گوید: این اثر حکایاتی را از تاریخ ، اهل بیت(ع) و فضائل امیر المومنین(ع) نقل می‌کنند که همه آن‌ها واقعیت دارند.
او ادامه می‌دهد: این کتاب درباره شخصی به نام حارث بن نعمان و محاجه او با پیامبر اسلام است که از ماجرای جانشینی حضرت علی(ع) و نصب او به ولایت در غدیر خم خبردار می‌شود. او قطعیت این جریان را باور نمی‌کند و برای پرس‌وجو در این باره از شخص پیامبر گرامی اسلام(ص) راهی مدینه می‌شود.
ملامحمدی در توصیف شخصیت حارث بن نعمان می‌گوید: او هر چند مسلمان هست؛ اما در حقیقت مخالف حضرت علی (ع) است و نمی‌تواند انتخاب حضرت علی(ع) را به جانشینی حضرت محمد(ص) را که از سمت خدا بوده را باور کند. او در راه رسیدن به مدینه واقعه روز غدیر خم را از زبان دوستان اهل بیت(ع) و برخی دشمنان می‌شنوند؛ اما همچنان باور نمی‌کند. تا سرانجام به مدینه می‌رسد و یک سری اتفاقات برای او رخ می‌دهد.

وجود روایت‌های تاریخی مبتنی بر واقعیت در«هیولای اسب سوار»
نویسنده فعال حوزه ادبیات دینی کودک و نوجوان اظهار می‌کند: مخاطب در کتاب «هیولای اسب سوار»، روایت‌های تاریخی را در  اثری داستانی می‌خواند که در قالب یک رمان نوشته شده است. برای نگارش این اثر از تخیل هم استفاده شده، اصل داستان، روایت تاریخی مبتنی بر واقعیت است. برخی از شخصیت‌های مطرح شده در داستان، ممکن است واقعی نباشند اما حکایاتی از تاریخ ، اهل بیت(ع) و فضائل امیر المومنین(ع) را نقل می‌کنند که همه آن‌ها واقعیت دارند.
 او تصریح می‌کند: این اثر در 4 فصل مختلف روایت می‌شود که هر فصل یک شخص روای داستان است. حارث بن نعمان فهریِ ،عبدالله بن عَمرو مُزن، عباس بن عبدالمطلب عموی پیامبر و عمار یاسرصحابه سرشناس پیامبر از جمله کسانی هستند که داستان به نقل از آن‌ها بیان می‌شود.
 این نویسنده فعال حوزه کودک و نوجوان با اشاره به اینگه اگر چه این اثر برای نوجوانان نوشته شده ولی به دلیل به کارگیری زبان نرم و ساده عموم مردم هم می‌توانند از خوانش این اثر لذت ببرند، اظهار می‌کند: علاوه بر اینکه کتاب یک اثری داستانی است، تمام حکایاتی که به آن استناد می‌شود، دارای مستندات تاریخی می‌باشند.
نویسنده کتاب «هیولای اسب سوار» یادآور می‌شود: تضاد شخصیتی حارث بن نعمان و درگیری او با خودش و جامعه مهم‌ترین بخش دراماتیک کتاب «هیولای اسب سوار» است . او در حقیقت یک مشرک بوده که به اجبار مسلمان شده، همه آداب مسلمانی را پذیرفته، اما مسئله جانشینی حضرت امیرالمومنین(ع) برای پیامبر(ص) را نمی‌تواند بپذیرد. این تضاد فرد با خودش و با جامعه‌اش یک تعلیق خیلی محکم و معمای پیچیده‌ای را در داستان به وجود آورده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی