نویسنده مطرح دفاع مقدس گفت: به روشهای مختلف میتوان سوژهیابی را در حوزه داستاننویسی انجام داد، اما مطالعه، بهترین روش برای کسب ایده در این حوزه است.
مطالعه، بهترین روش برای سوژهیابی در حوزه داستاننویسی است
به گزارش آستان نیوز، سیدسعید موسوی در پانزدهمین جلسه انجمن «عصر داستان» مؤسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی که بعدازظهر چهارشنبه ششم اردیبهشت ماه با حضور جمعی از داستاننویسان مشهدی در مکتب هنر رضوان برگزار شد، اظهار کرد: به طور مثال تجربه سفر، دیدن فضاها و آدمهای جدید و شنیدن یک خاطره میتواند به نویسندگان در سوژهیابی کمک کند.
وی با بیان اینکه نویسنده در موضوعاتی مینویسد که تجربهاش کرده و با آن آشنا است، افزود: از آنجایی درگیر جنگ ایران و عراق بودم و آن را از نزدیک لمس کردم، فعالیتم در عرصه نویسندگی در حوزه دفاع مقدس پررنگتر است.
این نویسنده مشهدی با اشاره به چگونگی خلق برخی از آثارش همچون «پشت دیوارهای شهر» ادامه داد: نویسندگان باید با اقلیم و جغرافیای مناطقی که در داستانشان ذکر میکنند، آشنا باشند. بنابر این بهرهگیری از تجربههای شخصی در این حوزه ضرورت دارد.
عدم وجود نویسندگی حرفهای در ایران
موسوی در خصوص حرفه نویسندگی در ایران نیز بیان کرد: متأسفانه نویسندگی حرفهای همچون بسیاری از کشورها در ایران وجود ندارد و بیشتر نویسندگان برای امرار معاش خود مجبور هستند به حرفه دیگری بپردازند. بسیاری از استعدادهای حوزه داستاننویسی نیز با ورود به مرحله جدیدی در زندگی خود، فعالیت در این حوزه را کنار میگذارند.
همچنین وی در پاسخ به پرسش یکی از حاضران در خصوص رغبت جامعه کتابخوان کشور به آثار ترجمه نسبت به آثار نویسندگان داخلی گفت: جریان ادبیات، یک جریان زنده است و نمیتوان به مخاطبان گفت چه آثاری را بخوانند.
وی افزود: از طرف دیگر، جامعه ما جامعه کتابخوانی نیست و اگر فردی هم کتابخوان است، کتابخوان جدی نیست؛ چراکه یک فرد کتابخوان باید برای حل مشکلاتش از کتاب کمک بگیرد و همواره در اتوبوس و مترو کتاب همراهش باشد و در محافل مختلف نیز در خصوص کتاب گفتوگو کند.
نویسنده کتاب پشت دیوارهای شهر ادامه داد: این مسئله در حالی است که در برخی از کشورها حتی اتاقی را به اتاق مطالعه اختصاص میدهند و فرهنگ کتابخوانی در جامعه آنها جا افتاده است.
وی با اشاره به عدم حمایت از نویسندگان جوان و تازهکار در مسیرهای انتشار و توزیع آثارشان در کشور گفت: متأسفانه گاهی نویسندگان فرصت معرفی کتابی که با سرمایه شخصی خودشان چاپ کردهاند را هم ندارند.
موسوی در خصوص چگونگی نقد آثار نیز اظهار کرد: نقد باید به نویسنده کمک کند و به او نشان دهد که چقدر در مسیر نویسندگی پیشرفت کرده و چه مسیری را باید طی کند. متأسفانه گاهی نقدها در جوامع ادبی ما منصفانه نیست.
وی در توصیه به افرادی که میخواهند در عرصه داستاننویسی پیشرفت کنند، نیز گفت: 90 درصد مطالعه کتاب در حوزههای مختلف و 10 درصد تمرین و ممارست در نوشتن، در پیشرفتتان در این حوزه اثرگذار است. همچنین سفر کنید یا سفرنامه بخوانید. از طرف دیگر، سعی کنید در محافل ادبی حضور پررنگ داشته باشد و از نقد آثارتان نترسید.
همچنین موسوی به تفاوتهای داستان کوتاه و رمان، برخی از ویژگیهای آثار طنز، تفاوت نوشتن آثار مستند و خاطره با خلق داستان و انواع نقدها(نقد ساختاری، محتوایی، روانشناسانه و...)، در این جلسه اشاره کرد.