در متوسطه دوره اول، در ریاضی بسیار مستعد و دانش آموز استعدادهای درخشان بود ولی برای دنبال کردن دغدغهمندی و هدف دنبالهدار خود پا به دبیرستان علوم و معارف اسلامی امام رضا(ع) گذاشت.
آرزوهای بزرگ دانش آموز المپیادی مدرسه امام رضا(ع)
به گزارش آستان نیوز، محسن بهرامی دانش آموز دبیرستان علوم و معارف اسلامی امام رضا(ع) است که اخیراً توانست با گذر موفق از سه مرحله آزمون، عنوان دومی المپیاد اقتصاد و مدیریت کشور را به دست آورد. با اینکه 17 ساله است اما افکار و آرزوهای بزرگی برای پیشرفت کشورش، آن هم در حوزهای که نیاز امروز کشورمان است دارد.
دغدغهام برای پیشرفت علوم انسانی
بهرامی برای ورود به مقطع متوسطه دوم، در کنار قبولی در مصاحبه دبیرستان علوم و معارف اسلامی امام رضا(ع)، در مدارس استعداد درخشان هم پذیرفته شده بود ولی هدفمند پا به مدارس امام رضا(ع) گذاشت.
با توجه به اینکه برگزیدگان این المپیاد از سهمیه مدالآوران المپیادهای علمی در کنکور سراسری بهرهمندی ندارند، با این وجود تاکید دارد که با علم به این محرومیت، تنها از سر علاقه و دغدغهمندی به پیشرفت علوم انسانی، رشته علوم و معارف اسلامی را انتخاب کرده است.
او اضافه کرد: به این خاطر وارد این رشته در دبیرستان معارفی امام رضا(ع) شدم که قدمی در مسیر تحول در اقتصاد کشورم بردارم. از بهرامی خواستم تا نگاه خودش را برایمان تشریح کند: هر علمی دارای یک پشتوانه و پیش زمینهای است که برگرفته از نگاه دانشمندانش به جهان است و اگر این پیشینه هر نوع ایرادی داشته باشد، در نتایج حاصله تغییرات ریشهای پیدا میشود.
در علوم انسانی که محوریت آن انسان است، تاکید بر این پیشزمینهها بیشتر است. که اگر یک تفسیر اشتباه از انسان داشته باشیم، حرفهایی راجع به انسان میزنیم که جامع الاطراف نیست. در حال حاضر علوم انسانی به دلیل کم کاری ملل مسلمان، برگرفته از تلاش علمی، بنیانهای فکری و جهان بینی غربیهاست.
نیازهای امروز جوامع اسلامی
او همچنین معتقد است: ما برای پیادهسازی این علم در کشورمان نیازمند ارزشگذاری مبتنی بر جهان بینی اسلامی هستیم در حالی که غرب با تعاریف ارزشی خود نسبت به مفاهیمی چون عدالت و آزادی نگاه میکند. اگر ما معتقد به دستیابی به سعادت از طریق دین اسلام هستیم، بایستی همه مبانی و اصول علوم انسانی را با مبانی علمی و ارزشهای اسلامی تطبیق داده و مورد بازنگری قرار دهیم.
او برای گفتههایش اشارهای به کتاب «اقتصاد ما» و دیدگاههای نویسنده آن که از شخصیتهای اسلامی است، داشت و ادامه داد: شهید محمدباقر صدر از جمله افرادی است که در این مسیر ورود کرده و فضای اسلامی را در عرصه اقتصاد توضیح داده و در ادامه راه باید شخصیتهای متعهد دیگری این راه را بسط و گسترش دهند. در همین حد نیز باب ایجاد رشتههای اقتصاد اسلامی در دانشگاههای مختلف کشورمان شده است.
به نظر بهرامی، مشکل امروز ما به کم توجهی به اسلامی کردن علوم انسانی و از جمله اقتصاد تا همین 50 سال پیش بر میگردد. غربیها که از سه قرن پیش این مسیر را آغاز کردند، توانستند امروز نتایج آن را شاهد باشند. از آنجایی که پیشرفت در علوم زمانبر و تدریجی است، ما باید ابتدا اصول و مبانی کلی را از دل گزارههای دینی استخراج کنیم و سپس بهتدریج وارد جزئیات و راهکارها شویم.
چبه گفته شهید صدر، منظور ما از اقتصاد اسلامی، دخل و تصرف در علم اقتصاد نیست چون قواعد و اصول مشخصی دارد، مقصود مکتب اقتصادی است به این معنا که چه ارزشهایی را میتوان بر این علم سوار کرد. این نیاز دارد که در علوم دینی به درجه اجتهاد برسیم و سپس موضوعات علم اقتصاد را بشناسیم تا بتوان به نتیجه واحد رسید.
ایمان سکوی رشد علمی
این دانش آموز المپیادی به یکی از ریشههای بروز این کمبود اشاره داشت و گفت: چون جو جامعه ما به سمت رشتههای مهندسی و پزشکی گرایش دارد، کمتر بروبچه های مستعد ریاضی به سمت ادامه تحصیلات در علوم انسانی تمایل دارند و به همین خاطر ظرفیتهای علمی و استعدادهای ملی ما به سمت حل مشکلات فرهنگی و رشد اقتصاد اسلامی حرکت نکردند. هر چند امروز یکی از مهمترین افتخارات ما این است که در علوم روز پیشرفته هستیم ولی آنچه کشورمان را سرآمد و سالار میکند، انسانسازی و رشد علوم انسانی است.
او در راستای تحقق دغدغههایش منتظر ورود به حوزه و دانشگاه ننشسته و از چند سال پیش در چند دوره معرفتی آستان قدس رضوی ویژه نوجوانان با عنوان «بینهایت شو» شرکت کرده و حالا خودش در شمار مربیان جوان این دورهها، راهنمای پسرهای جوانتر در حوزه مبانی عقاید و معارف کاربردی است.
با این همه، میخواهد در آینده، به عنوان صاحبنظر و پژوهشگر علم اقتصاد مشغول شود و با راهاندازی یک مؤسسه تحقیقاتی در حوزه علوم انسانی، کارشناسان مستعد و با انگیزه را دور هم جمع کند تا با تجمیع نیروهای گروهی، سریعتر اقداماتی را سروسامان داد.
بعد از همه این گفتهها در باب مسائل و ملزومات علمی، آخرش تاکید میکند: مطابق آیهای از قرآن کریم «آنچه انسانها را متمایز میکند، ایمان است». یعنی هرچند عالم و تلاشگر باشی، ایمان سطح انسان را در طبقهای بالاتر از سایرین قرار میدهد.
مدرسه جایی برای رشد چند بعدی
از او پرسیدم «مدرسه امام رضا(ع) چه کمکی به پروراندن هدف شما کرد؟» در پاسخ گفت: فکر نمیکنم بعضی از ویژگیها و برنامههای این مدرسه معارفی در مدرسه دیگری باشد، به عنوان مثال از وقتی وارد این واحد شدم، پنج اردوی خارج از استان از راهیان نور، مزار شهید سلیمانی در کرمان تا زیارت کربلا معلی داشتیم که در این سن و سال تاثیر زیادی در تقویت ابعاد فردی و جمعی و پرورش معنویاتم داشت.
چون معتقدم ما با مدرسه رفتن قرار نیست صرفاً درس بخوانیم، ما بناست در یک جامعه اسلامی زندگی کنیم لذا به رشد مهارتهای اجتماعی، فرصت رشد روحیات گروهی و نیز پروراندن ابعاد معنوی هم نیاز داریم که به مرتفع کردن این نیازها در کمتر مدرسهای در کانون توجه قرار میگیرد.
مصاحبه از سارا صالحی