پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۲-۱۰

گشایش نمایشگاه گروهی خوشنویسی «نقطه سبز» در نگارخانه رضوان 

نمایشگاه گروهی آثار خوشنویسی استاد احمد قائم‌مقامی و جمعی از هنرجویان با عنوان «نقطه سبز» در نگارخانه رضوان مشهد افتتاح شد. 

استاد قائم‌مقامی بعدازظهر شنبه نهم اردیبهشت ماه در حاشیه آیین گشایش نمایشگاه نقطه سبز که با حضور جمعی از استادان و هنرمندان خوشنویس در نگارخانه رضوان برگزار شد، در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: حدود 80 اثر خوشنویسی به خط نستعلیق که  بیشتر به شیوه دوره قاجار در ابعاد مختلف تولید شده است، در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار دارد. 
این مدرس برجسته مشهدی با اشاره به این‌که دو اثر از آثار نمایشگاه نقطه سبز توسط وی کتابت شده است، گفت: سایر آثار نمایشگاه حاصل تلاش یک تا شش سال گذشته فعالیت 14 نفر از هنرجویانم در دوره‌های ممتاز تا استادی است.
 

ویژگی‌های شیوه خوشنویسی دوره قاجار 
وی دوره قاجار را طلایی‌ترین دوره خوشنویسی ایران دانست و گفت: در دوره قاجار استادان شاخصی همچون میرزا غلامرضا اصفهانی، میرحسین ترک، میرزا کاظم تهرانی و میرزا محمدرضا کلهر فعالیت می‌کردند که در تاریخ خوشنویسی تا ابد جاودان خواهند ماند. 
قائم‌مقامی افزود: خوشنویسی دوره قاجار از یک سو رنگ و بوی خوشنویسی دوره صفویه و میرعماد را دارد و از سویی دیگر، در آن شاهد نوآوری‌هایی در حوزه اقلام، ضخامت قلم و... هستیم چنان‌که آثار امروزی کتابت شده به شیوه قاجار همچنان جلوه بصری خوب خود را دارد. 
 

نقش هنر در وجود هنرمندان
وی با بیان این‌که «هنر»، ابعاد درونی و الهی دارد، اظهار کرد: هر فردی در وادی هنر قدم می‌زند باید خوشحال باشد، چراکه دریچه‌ای به روی او گشوده شده است که از طریق آن می‌تواند عالم هستی و خداوند را به گونه‌ای دیگر ببیند و بشناسد. 
این استاد پیشکسوت خوشنویسی با تأکید بر وسعت بی‌انتهای هنر در رشته‌های مختلف گفت: هنر به تدریج تبدیل به عشقی حقیقی در وجود هنرمند می‌شود چنان‌که صور و ظاهر کلمات آنچنان قدسی می‌شوند که رابطه عاشق و معشوقی بین هنرمند و خداوند شکل می‌گیرد و او را به معبودش نزدیک می‌کند.
 

رسالت فرهنگی خوشنویسان 
وی با تأکید بر عشقی که به فعالیت در رشته خوشنویسی در دوران زندگی‌اش داشته و دارد، اضافه کرد: گاهی محتوای آثار خوشنویسی برای عموم مخاطبان قابل خوانش است و گاهی نیست. مهم جلوه بصری این آثار در نگاه مخاطبانشان است چراکه نمایشگاه، جای دیدن است. 
قائم‌مقامی افزود: وقتی هنرمند خوشنویس، شعرهای فاخر شاعرانی مانند حافظ را با بهره‌گیری از هنر بازنویسی می‌کند، در واقع ادبیات، هنر و فرهنگ این مرز و بوم را احیا کرده و آن‌ها را به زیباترین شکل ممکن به مخاطبان عرضه می‌کند.
وی تصریح کرد: به عبارتی ما هنرمندان تلاش می‌کنیم زیبایی‌ها را نشان دهیم. زیبایی بخش اعظم وجود خداوند است که هر فردی به اندازه وسع و توان خود می‌تواند آن را ترسیم کند. امیدوارم همه ما بتوانیم رسالت فرهنگی خود را در این حوزه ایفا کرده و مسیر را هم برای آیندگان هموار کنیم.
این خبر حاکی است، علاوه بر آثار استاد احمد قائم‌مقامی، آثاری از علی‌محمد حسین‌زاده، احسان بهراد صدر، محمود رستمی، سیدحامد تفتی، علیرضا ابوالفضلی، ادما یثربی، احمد غلامی، فاطمه نوربخش، مریم خواجه نامقی، الهام سیار، سولماز دفاعی، تکتم رشیدی، ریحانه اکبری و خدیجه میرکمالی در این نمایشگاه در معرض دید هنردوستان قرار دارد.
 شایان ذکر است، نمایشگاه گروهی آثار خوشنویسی استاد احمد قائم‌مقامی و جمعی از هنرجویان تا پنجشنبه 14 اردیبهشت 1402، از ساعت 9 تا 13 و 17 تا 20 در نگارخانه رضوان وابسته به مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی واقع در مشهد، خیابان کوهسنگی ۱۷، شماره ۱۶، پذیرای علاقه‌مندان است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

کارگران قشر مؤثر و عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل…

تلویزیون اینترنتی