پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

يك مدرس دانشگاه :
۱۴۰۲-۰۲-۱۴

فضای مجازی ذائقه و سبک زندگی مخاطب را تغییر داده است

يك مدرس دانشگاه گفت: تغيير ذائقه نوجوانان و جوانان امروز، به شدت به تأثيرات فرهنگي، اجتماعي، فناوري و رسانه‌‌اي بر مي‌گردد، به گونه‌اي كه شاهد هستيم فضاي مجازي ذائقه و سبك زندگي مخاطبان خود را تغيير داده است.

به گزارش آستان‌نیوز، امير مهدي كليدري در نشست نقد و بررسي مستند «تيك تاك» كه با حضور دانشجويان واحد برادران دانشگاه بين‌المللي امام رضا(ع) در سالن همايش‌هاي اين دانشگاه برگزار شد، عنوان كرد: بسياري از اپليكيشن‌‌هاي موجود در بازار، براي كسب درآمد از طريق فروش داده‌‌هاي كاربران خود استفاده مي‌‌كنند. اين داده‌‌ها مي‌‌توانند شامل اطلاعات شخصي كاربران، نظرات، علاقمندي‌ ها، محل تمام شدن وقت، استفاده از سرويس و... باشد.
به گفته اين کارشناس، در اختيار قراردادن اطلاعات كاربران به شركت‌‌ها مي‌تواند در نمايش تبليغات هدفمند، پيش‌ بيني نيازهاي كاربران و تحليل عادات آن ها استفاده شود.
وي با اشاره به تغيير ذائقه نسل نوجوان و جوان اظهار كرد: تغيير ذائقه نوجوانان امروز، به شدت به تأثيرات فرهنگي، اجتماعي، فناوري و رسانه‌‌اي بر مي‌گردد. امروزه، فضاي مجازي و شبكه‌‌هاي اجتماعي مهم‌ترين محيط ارتباطي براي نوجوانان هستند و بيشتر فرصت‌‌هايي كه آنها براي تفريح و خريداري دارند نيز در اينترنت و اپليكيشن‌‌ها موجود است. 
كليدري افزود: نوجوانان و جوانان به سمت تفريحات و محتواهايي كه در اينترنت و رسانه‌‌هاي ديجيتال موجود است، جذب مي‌‌شوند و ذائقه و سبك زندگي آن‌ ها تحت تأثير اين محتواها قرار مي‌‌گيرد.
 

نگراني آمريكايي‌ها از تاثيرات شبكه اجتماعي تيك تاك بر سبك زندگي
در ادامه اين نشست، حجت‌الاسلام مصطفي يوسف‌زاده تحليل‌گر و منتقد سينما نیز به موضوع استيضاح مديرعامل تيك تاك در كنگره آمريكا توسط مجلس نمايندگان و سنا كه در اين مستند به نمايش گذاشته شد، گفت: درخواست استيضاح مدير عامل تيك تاك، به دليل مسائل امنيتي در مورد اطلاعات كاربران و همچنين ادعاهايي در مورد نزديكي شركت به دولت چين به وجود آمد.
وي ادامه داد: در سال 2020، دولت آمريكا و ديگر كشورها به شدت مخالفت خود را در برابر امنيت اطلاعاتي و حريم شخصي كاربران در برابر تيك تاك اعلام كردند. اين اعتراضات اغلب به خاطر نگراني‌هايي در مورد تحويل دادن داده‌هاي كاربران توسط شركت به دولت چين و احتمال دسترسي چين به اطلاعات حساس دولتي آمريكا بود.
حجت‌الاسلام يوسف‌زاده با اشاره به نگراني آمريكايي‌ها از تاثيرات شبكه اجتماعي تيك تاك بر سبك زندگي و شيوه نگرش مردم در انتخابات، خاطرنشان كرد: در حالي كه تيك تاك به صورت رسمي ادعا مي‌كند كه سياست عمومي آن به تعداد زيادي از مسائل اجتماعي مرتبط با انتخابات و سياست‌گذاري توجه دارد، اما از آنجايي كه اين اپليكيشن به عنوان يكي از اصلي‌ترين منابع محتوايي براي جوانان و نوجوانان استفاده مي‌ شود، برخي افراد معتقدند كه تيك تاك قادر است به طور قابل توجهي روي نگرش اين گروه از جامعه و به‌طور خاص در انتخابات، تأثيرگذار باشد.
معاون پژوهش مدرسه علميه موسي بن جعفر (ع) مشهد با بيان اينكه كساني كه در فضاي مجازي سلطه دارند ذائقه‌هاي مخاطب را در حوزه‌هاي مختلف به دست مي‌گيرند، عنوان كرد: در كل، تغيير ذائقه مردم در فضاي مجازي به ‌عنوان يك پديده طبيعي و عادي در دنياي امروز به شمار مي‌رود كه تحت تأثير تحولات فرهنگي، اجتماعي، سياسي و فناوري قرار دارد.
به اعتقاد وي، فضاي مجازي، شبكه‌‌هاي اجتماعي و وب سايت‌ ها به عنوان يكي از مهم‌ترين منابع محتوايي براي كاربران اينترنت عمل مي‌كنند. اين محتواها توسط كاربران ايجاد و به اشتراك گذاشته مي‌شوند و از طريق ديدن و مطالعه آن‌ها، ذائقه مردم در فضاي مجازي تغيير مي‌ كند.
يادآور مي شود، در ابتداي اين برنامه، مستند «تيك تاك» براي دانشجويان واحد برادران دانشگاه بين‌المللي امام رضا(ع) پخش و پس از پخش مستند، پرسش و پاسخ با حضور كارشناسان برگزار شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

عملیات «وعده صادق» دیوار رعب از رژیم صهیونیستی را فروریخت/شهرداری‌ها تسهیلگر اعزام کاروان‎های زیارت اولی باشند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: عملیات «وعده صادق» دیوار رعب رژیم صهیونیستی را فروریخت و شکست.

تلویزیون اینترنتی