پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

همزمان با روز معلم صورت گرفت؛
۱۴۰۲-۰۲-۱۳

برگزاری مراسم بزرگداشت معلمان و مربیان مهد الرضا(ع)

دوستی، هدایت، نظم، علم، عشق، اعتماد، آرامش و ایمان، همه اینها را می توان در وجود معلم یافت و روز معلم فرصتی ست برای تقدیر از فرزانگانی که گوهر دانایی خود را بی دریغ در پیمانه جان دانش آموزان می ریزد و به آنها درس عشق و آزادگی می آموزند. آری دوازدهم اردیبهشت روز تجلیل مقام والای معلم است.

به گزارش آستان نیوز، مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی با برگزاری مراسم بزرگداشت روز معلم این روز را برای معلمان و مربیان قرآنی مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی تبدیل به یک روز خاطره انگیز و به یادماندنی کرد. 
مراسم بزرگداشت معلمان و مربیان قرآنی مرکز قرآن کریم آستان مقدس رضوی ظهر با حضور جمعی از مدیران آستان قدس رضوی، معلمان و مربیان مهدالرضا و مربیان آموزش عمومی مرکز شمیم تلاوت رضوی در محل سالن اجتماعات مرکز رفاهی_تفریحی کارکنان آستان قدس رضوی (باغ بیلدر) برگزار شد. 
 

شأن والای معلمی
حجت الاسلام والمسلمین مسعود میریان؛ مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در این مراسم طی سخنانی معلمی را یکی از شئون خداوند باریتعالی دانست و گفت: شأن تعلیم و تربیت شأنی است که خداوند برای خود انتخاب کرده و آیات ابتدایی سوره مبارکه علق؛ «عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ» به این موضوع اشاره دارد. 
وی تصریح کرد: طبق این آیه شریفه  خداوند آنچه که انسان نمی‌داند را به او تعلیم داده است بنابراین اولین معلم انسان خداوند است. 
مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی افزود: خداوند شأن معلمی را بعد از خود به پیامبران و اولیاء الهی و بعد از آنها به معلمان افاضه نموده است. بنابراین مقام معلمی جایگاه بسیار والایی است. 
وی در ادامه اظهار کرد: در قرآن کریم هفت ویژگی و خصلت برای بیان شده است که معلم قرآنی که این ویژگی ها را نداشته باشد، معلم توانمندی نخواهد بود. 
 

خصلت های معلمان
حجت الاسلام والمسلمین میریان بیان کرد: اولین ویژگی که یک معلم باید داشته باشد، عدل است. یک معلم باید در کلاس درس بین شاگردان به عدالت رفتار کند و بین آنها فرق نگذارد. 
وی عنوان کرد: دومین صفتی که یک معلم باید داشته باشد، مهربانی است. معلم باید تا جایی که می تواند نسبت به دانش آموزان مهرورزی و عطوفت به خرج دهد و از بداخلاقی کردن با آنها بپرهیزد. 
مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی فروتنی و گذشت را از دیگر خصلت هایی که یک معلم باید داشته باشد معرفی و اظهار کرد: داشتن این ویژگی ها باعث می شود معلم در اهداف آموزشی خود موفق تر باشد. 
وی خاطرنشان کرد: معلم باید برای ارتقاء سطح علمی خود همواره در حال یادگیری جدیدترین شیوه های آموزش باشد. 
حجت‌الاسلام والمسلمین میریان خاطرنشان کرد: خلوص نیت از دیگر ویژگی های معلم است. خلوص نیت در عمل باعث ماندگاری اثر آموزش در وجود دانش آموزان می شود. 
وی تصریح کرد: معلم همچنین باید همواره دانش آموزان را به توحید و خدا پرستی دعوت کند.
 

مهم ترین ویژگی معلم
در این مراسم همچنین حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد؛ معاون فرهنگی اجتماعی و زیارت استانداری نیز بیان کرد: معلمی و امر تعلیم و تربیت موضوعی نیست که شناخته نشده باشد بلکه به برکت انقلاب اسلامی و برکت خون شهید مطهری مجال بیشتر و وسیع تری برای گسترش جایگاه معلمی در کشور ما فراهم شد.
وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص)؛ استانداری با اشاره به حدیثی نورانی از پیامبر اکرم (ص)؛«اَدِّبوا أولادَكُم على ثَلاثِ خِصالٍ حُبِّ نَبيِّكُم، و حُبِّ أهلِ بَيتِهِ، و قِراءةِ القرآنِ» نبی مکرم اسلام (ص) در این حدیث نورانی توصیه کرده اند که فرزندان خود را طوری تربیت کنید که سه ویژگی محبت پیامبر(ص) محبت اهل بیت (ع) و تلاوت قرآن در آنها شاخص باشد. 
حجت الاسلام والمسلمین گنابادی نژاد افزود: کسی که این سه ویژگی را داشته باشد، در روز قیامت که هیچ سایه ای نیست در زیر سایه عنایت خدا و اهل بیت(ع) خواهد بود. 
وی خطاب به مربیان مهدالرضا و دیگر مربیان و معلمان حاضر در این مراسم گفت: کار شما از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که شما با دل و جان نوجوان ها که تاثیر پذیری بسیاری دارند، سر و کار دارید. 
معاون فرهنگی اجتماعی و زیارت استانداری تاکید کرد: اولین و مهمترین ویژگی و اهمیت کار شما این است که کودکان و نوجوانان را گرد قرآن جمع کرده اید. 
وی افزود: دومین ویژگی کار شما این است که فعالیت های قرآنی شما زیر پرچم امان رضا(ع) انجام می شود که این امر بر نورانیت و معنویت کار شما می افزاید. 
حجت الاسلام والمسلمین گنابادی نژاد خاطرنشان کرد: اگر ما می خواهیم کار فرهنگی انجام دهیم باید از کودکان و نوجوانان شروع کنیم هرچند کار کردن در این حوزه دیر بازده است ولی اثری ماندگار دارد.

ضرورت آموزش چهره به چهره
وی با اشاره به ایجاد فرصت های آموزشی در فضای مجازی، عنوان کرد: هر چند فضای مجازی خوب است ولی تا وقتی که حضور و مواجهه چهره به چهره معلم و فراگیر وجود نداشته باشد آموزش به درستی صورت نمی گیرد بنابراین مربیان و معلمان قرآنی باید ضمن استفاده از ظرفیت های فضای مجاری از آموزش حضوری و چهره به چهره نیز غافل نشوند. 
گفتنی است؛ اجرای برنامه نقالی توسط نقال مطرح کشوری؛ محمد جهان خواه از دیگر برنامه های این مراسم بود و گروه سرود نوجوانان «قائم» نیز با اجرای سرود و نغمه های شاد فرهنگی_مذهبی رنگ و بوی شادی به مراسم بخشیدند. 
در این مراسم همچنین از چند تن از مربیان مهدالرضا و مربیان آموزش عمومی مرکز شمیم تلاوت رضوی با اهدای هدایایی متبرک تقدیر به عمل آمد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

اساتید با دانشجویان صرف نظر از هر ظاهر و نظری ارتباط مؤثر برقرار کنند/ آمادگی حرم مطهر رضوی برای میزبانی از کنفرانس های علمی
تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به نقش مهم اساتید دانشگاه در تربیت آینده سازان کشور، آن‌ها را از مهمترین و اصلی‌ترین…

تلویزیون اینترنتی