پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۲-۱۴

ارتباط موثر با نوجوان در کرسی خانواده قرآنی

راهکارهای چگونگی ارتباط موثر با نوجوانان در کرسی خانواده قرآنی مورد بررسی قرار گرفت. 

به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام و المسلمین مسلم داودی نژاد در سلسله جلسات خانواده قرآنی با موضوع روانشناسی ارتباط با نوجوانان که در محل دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به آیه 6 سوره تحریم؛«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ نار» گفت: یکی از وظایف والدین تلاش برای سعادت مندی فرزندان است. 
وی تصریح کرد: یکی از چالش های خانواده ها چگونگی رفتار با فرزندان نوجوان و تربیت او است. 
این کارشناس خانواده با تاکید بر اینکه نوجوان در سن بسیار حساسی قرار دارد، اظهار کرد: برای برقراری ارتباط موثر با نوجوان باید مهارت این کار را بیاموزیم تا بتوانیم در او تأثیر بگذاریم در غیر این صورت نمی توانیم ارتباط خوبی با فرزند نوجوان خود برقرار کنیم. 
وی بیان کرد: معمولا والدین یکی ابزارهای مفید برای تأثیرگذاری در فرزند نوجوان را نصیحت کردن می دانند در صورتی که نوجوان به شدت از نصیحت کردن گریزان است. 
حجت الاسلام داودی نژاد افزود: پدر و مادر باید فن مناظره و گفتگو را یاد داشته باشند و آن را به فرزند نوجوان خود نیز بیاموزند تا در مواقعی که لازم است بتوانند با او به گفتگو و مناظره بنشینند چرا که در مناظره نوجوان تنها شنونده صحبت های پدر یا مادر نیست بلکه خودش نیز می تواند حرف بزند و خواسته ها و تمایلات خود را بیان کند. 
 

اصول نصیحت کردن

وی با بیان اینکه نصیحت کردن پنج اصل مهم دارد، ابراز کرد: کسی که این پنج اصل را رعایت کند، نصیحتش تاثیرگذار خواهد بود در غیر این صورت نتیجه عکس خواهد داد. 
حجت الاسلام داودی اولین اصل نصیحت را عدم عصبانیت دانست و اظهار کرد: زمانی که عصبانی هستیم نباید نصیحت کنیم چرا که در آدم عصبانی قدرت فکر کردن ندارد و ممکن است از دایره ادب و احترام خارج شود.
وی عنوان کرد: دومین اصلی که باید در نصیحت کردن در نظر داشته باشیم این است که نباید در مورد دیگران زود قضاوت کنیم چرا که زود قضاوت کردن ممکن انسان را دچار اشتباه کند.
این کارشناس قرآنی افزود: سومین اصل نصیحت کردن این است که نصیحت باید کوتاه باشد و والدین باید از زیاده گویی و طولانی صحبت کردن در هنگام نصیحت بپرهیزند. 
وی تصریح کرد: صبوری کردن یکی دیگر از اصول نصیحت کردن است برای نتیجه دادن نصیحت باید صبر کرد چرا روانشناسی رشد می گوید رشد امری تدریجی است که آرام آرام صورت می گیرد. 
حجت الاسلام والمسلمین داود نژاد اظهار کرد: زمان شناس بودن پنجمین اصل نصیحت کردن است. کسی که می خواهد نصیحت کند باید بداند که زمانی باید اقدام به این کار کند که فرد از نظر جسمی و روحی آمادگی دریافت نصیحت را داشته باشد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

اساتید با دانشجویان صرف نظر از هر ظاهر و نظری ارتباط مؤثر برقرار کنند/ آمادگی حرم مطهر رضوی برای میزبانی از کنفرانس های علمی
تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به نقش مهم اساتید دانشگاه در تربیت آینده سازان کشور، آن‌ها را از مهمترین و اصلی‌ترین…

تلویزیون اینترنتی