سرپرست آموزش و پرورش با تاکید بر نقش مدارس امام رضا(ع) به عنوان الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، پیشنهادهایی برای کمک به راهاندازی و توسعه مدارس نهادی از مهدکودک تا هنرستان و مجتمع امام رضا(ع) داد.
مدارس امام رضا(ع) الگوی مدرسه تراز سند تحول نظام آموزشی هستند
به گزارش آستان نیوز، دکتررضامراد صحرایی؛ در گردهمایی بزرگ پنجشنبه شب گذشته گرامیداشت مقام معلم به همت بنیاد فرهنگی رضوی، ضمن شکر توفیق تشرف به محضر حضرت رضا(ع)، ابراز خشنودی از حضور در جمع معلمان امام رضایی و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای معلم گفت: در تکریم مقام معلم هر چه بکوشیم، به تقویت جامعه کمک کردهایم. اگر معلم خوب باشد، همه امور بهسامان خواهد شد.
وی ادامه داد: در منابع روایی تاکید شده که «معلم خوب خطاب دعای همه مخلوقات آسمانی، دریایی و زمینی است. بنابراین مراسمی که برای تجلیل از شما معلمان باشد، تعظیم شعائر است. چرا که حرفه معلمی، کاری الهی است.
الگویی برای مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
سرپرست آموزش و پرورش با اشاره به اینکه از گذشته با مدارس امام رضا(ع) آشنایی داشته است، افزود: با این دعوت علاقهمند شدم، آشنایی بیشتری با مجموعه بنیاد فرهنگی رضوی پیدا کنم و از نزدیک در مدارس امام رضا(ع) حضور پیدا کنم. چون فکر میکنم مدارسی نظیر مدارس امام رضا(ع) میتواند یکی از الگوهای تحقق مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد.
وی در ادامه اظهار کرد: خوب است الگوی فعالیت این قبیل مدارس را به سایر مدارس و مدیران آموزش و پرورش نشان داد که به صورت عملیاتی با مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آشنا شوند.
هنر نظام تربیتی مدارس امام رضا(ع)
به گفته صحرایی، مدرسه خوب مدرسهای است که مطابق سند تحول مثلث ارتباطی مدرسه، خانواده و مسجد شکل بگیرد. اگر این اتفاق بیفتد بدون تردید نتیجه این پیوند، فرزندی امیدآفرین، دارای اعتماد به نفس، با هویت و توانمند خواهد بود.
وی با ابراز تأسف، بیان کرد: اِشکال نظام تربیتی فعلی این است که اجزای این نظام ارتباطی با هم ندارند. هر جا بین این سه رکن ارتباط برقرار کردیم، نتیجه ارتباط بسیار درخشان و امیدآفرین بود. هنر مدارس امام رضا(ع) در اتصال اضلاع این ارتباط به یکدیگر است.
پیشنهاد راهاندازی مراکز جدید آموزشی از مهدکودک تا هنرستان
سرپرست آموزش و پرورش در بخش دیگری از این سخنرانی، ضمن تصریح بر نقش پر رنگ و ستودنی مدارسی نظیر مدارس امام رضا(ع) در ساختن تمدن نوین اسلامی، در ادامه توصیه کرد: به تأسیس مهدکودکها و پیش دبستانیهای امام رضا(ع) اولویت دهید.
مطالعات تعلیم و تربیت نشان میدهد که سن توسعه، پذیرش و یادگیری دوران پیش دبستانی است که متاسفانه ما از مهدکودکها غفلت کرده بودیم و در این رابطه پراکنده کاری صورت میگرفت، امیدواریم با راهاندازی مرکز ملی تعلیم و تربیت در این حوزه اقدامات درستی صورت بگیرد.
وی همچنین تأکید کرد: سنین مهدکودک و پیش دبستانیها، دوران ارزشمند فراگیری است و بعد از این سن، دوران یادگیری میرسد که تفاوت زیادی با هم دارند. فراگیری، ناخودآگاه و یادگیری در بهترین حالت، نیمه خودآگاه است و با کوچکترین تغییرات در جابهجایی محل نوآموز، یادگیری دستخوش فراموشی میشود. حال آنکه در فراگیری، آموختهها در وجود کودک نقش میبندد.
صحرایی با پیشنهاد توسعه هنرستانها در قالب مدارس امام رضا(ع) گفت: به برکت وجود حضرت رضا(ع) و مجموعههای فعال آستان قدس رضوی از ظرفیت فوق العادهای برای تأسیس هنرستان برخوردارید.
توسعه هنرستانها از سیاستهای قطعی آموزش و پرورش خواهد بود و از هر کمکی برای توسعه این منظور کوتاهی نمیکنیم. به منظور حفظ زمان، میتوانیم در همین اردیبهشتماه جهت آمادهسازی زمینههای تأسیس هنرستان امام رضا(ع) اقدام نماییم تا در مهرماه شروع به کار کنیم.
یک مجتمع امام رضا(ع) در هر استان داشته باشیم
وی با پیشنهاد اینکه فرهنگ امام رضایی و مدارس امام رضا(ع) را از محدوده مشهدالرضا(ع) به سایر نقاط کشور ببرید، اضافه کرد: ما برای تأسیس یک مجتمع امام رضا(ع) شامل کودکستان، ابتدایی تا دبیرستانها در هر استان کشورمان اعلام آمادگی میکنیم که این دو حسن دارد؛ اول تربیت یک جمعیت تراز برای کشور است که خود امیدآفرین خواهند بود و حسن بزرگتر اینکه مدرسه الگوسازی و فرهنگسازی میکند چون گاهی یک مدرسه میتواند شیوه مدیریتی یک منطقه را تغییر دهد.
سرپرست آموزش و پرورش همچنین اعلام آمادگی کرد: برگزاری برخی از مسابقات ملی را به بنیاد فرهنگی رضوی و مدارس امام رضا(ع) محول میکنیم تا از این طریق نیز الگویی برای سایر مدارس باشد.
محوریت توسعه مدارس نهادی شبیه مدارس امام رضا(ع)
وی در خاتمه با آرزوی افزایش مدارسی شبیه مدارس امام رضا(ع) در کشورمان، ابراز کرد: به توسعه مدرسه غیر انتفاعی با مدیریت فردی اعتقادی نداریم ولی به توسعه مدارس نهادی جهت حمایت یک سازمان از مدرسه بهجد اعتقاد داریم.
هرچند در مدارس جهان، به افراد معتبر با افتخار تأسیس و مدیریت مدرسه را محول میکنند ولی تغییر کاربری یک ساختمان سر هر کوچه به عنوان مدرسه قطعاً مورد تأیید هیچ نظام آموزشی نیست و نظارتهای جدی بر این قبیل مدارس صورت خواهد گرفت. محیط مدرسه و فضای آموزشی به عنوان معلم سوم بسیار حائز اهمیت است و إنشاءالله این مهم در دستور کار قرار میگیرد.