پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

گفت‌وگو با رئیس اداره امانات و نگهداری اشیاء پیداشده حرم مطهر رضوی 
۱۴۰۲-۰۲-۱۷

خادمان امانتدار آستان جانان 

وقتی تار و پود وجودت با خدمت خالصانه به زائران آقا علی بن موسی الرضا(ع) پیوند خورده باشد، تمام توان و تلاشت را می‌کنی، حتی گاهی فراتر از وظیفه کاری‌ات، تا دلدادگان آستان جانان با آرامش‌خاطر به زیارت حرم مطهر رضوی مشرف شده و با خاطره‌ای خوش به شهر و دیارشان باز گردند. بی‌شک این جملات، وصف حال دل بسیاری از خادمان آستان قدس رضوی از جمله نیروهای متعهد و امانتدار دفاتر شبانه‌روزی اداره امانات و نگهداری اشیاء پیداشده حرم مطهر است. 

به گزارش آستان نیوز، اداره امانات و نگهداری اشیاء پیداشده، از جمله ادارات زیرمجموعه معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی است که به منظور رفاه حال زائران و نگهداری وسایل آن‌ها؛ از کیف و چمدان تا اشیای نقدی و ارزشمند و استفاده بهینه آنان از فضای زیارتی، راه‌اندازی شده است. در این مجال با محمدرضا سبزعلی رئیس اداره امانات و نگهداری اشیاء پیداشده این آستان مقدس هم‌کلام می‌شویم تا با خدمات این اداره و حس و حال خدمت در آن آشنا شویم. 
 

ارائه خدمات شبانه‌روزی در 3 بخش 
محمدرضا سبزعلی از سال 1383 افتخار خدمت در بخش‌های مختلف حرم مطهر رضوی همچون اداره امور خدمات عمومی را دارد. در این میان، او یک سال و نیم است به عنوان رئیس اداره امانات و نگهداری اشیاء پیداشده حرم مطهر به زائران و مجاوران خدمت می‌کند. او در این باره اظهار می‌کند: این اداره با حدود 200 نیرو در دفاتر شبانه‌روزی خود در قالب سه بخش «امانات نقدی و اشیای ارزشمند»، «امانات وسایل و صندلی چرخدار» و «اشیاء پیداشده» فعالیت می‌کند. 
 

خدمت رسانی ۹ دفتر امانات
او می‌گوید: در حال حاضر 9 دفتر امانات نقدی و اشیای ارزشمند در مبادی ورودی اصلی و برخی از صحن‌های مقدس حرم مطهر رضوی آماده دریافت و استرداد وجوه نقد، طلاجات، مدارک و سایر اشیای ارزشمند محبان شمس الشموس(ع) از جمله گوشی تلفن همراه است. بخش امانات وسایل نیز با استفاده از 16 دفتر امانت وسایل در ورودی‌های اصلی و فرعی سطحی و زیرسطحی از جمله 7 دفتر تحویل صندلی چرخدار امانی آماده خدمات‌رسانی است.
سبزعلی می‌افزاید: ارائه خدمات شارژ گوشی همراه، امانت لوازم خواب از جمله پتو به زائران حرم مطهر با توجه به شرایط و مناسبت‌ها، استقرار جایگاه‌های سیار(موقت) امانات در مراسم‌های خاص و سخنرانی‌ها همچون مراسم سخنرانی نوروزی رهبر معظم انقلاب و همکاری با معاونت اماکن متبرکه حرم مطهر در امانت چادر در برخی نقاط، از جمله خدمات این دفاتر است. 
 

ارائه همه گونه خدمات امانتی
همچنین او بیان می‌کند: دفتر مرکزی اشیای پیداشده حرم مطهر رضوی در صحن غدیر نیز با باجه‌های مختلف؛ «وجوه نقد»، «مدارک»، «تلفن همراه»، «طلا، ساعت و زیورآلات»، «پوشاک و کفش»، «اقلام متفرقه همچون عینک و چتر» و «ارسال مراسلات»، پاسخگوی صاحبان اشیای گمشده در این آستان مقدس است. البته باجه «پست یافته» نیز به تازگی به این باجه‌ها افزوده شده است. 
سبزعلی ادامه می‌دهد: درصد تحویل اشیای پیداشده به صاحبان آنان نیز به وجود شواهد و مستندات از زائران در این وسایل وابسته است. به طور مثال، تاکنون توانستیم صاحب بیش از 90 درصد مدارک یا حدود 99 درصد گوشی‌های همراه پیداشده را شناسایی کنیم.
 

خادمان صبور و خوش برخورد
سبزعلی بیان می‌کند: نیروهای فعال در دفاتر این اداره به خصوص دفاتر امانات ورودی‌های حرم مطهر به طور معمول پاسخگوی زائرانی خسته و شیفته هستند که از راه‌های دور به مشهد مشرف شدند و در اولین مقصد، خودشان را به حرم مطهر رسانده‌اند. نیروهای امانتدار دفاتر ما در مواجهه با تمامی زائران حضرت دوست، به ویژه این گروه از زائران بسیار صبور و خوش برخورد هستند.  
 

سجده زائر خارجی برای پیدا شدن پولش
در ادامه سبزعلی برایمان از تجربیات ناب نیروهای اداره امانات و نگهداری اشیاء پیداشده حرم مطهر در خدمت به زائران اینگونه می‌گوید: به طور مثال مبلغ هنگفتی پول خارجی در حرم پیدا شده بود و به دست همکاران ما رسیده بود تا صاحب آن را شناسایی کنند. نیروهای بخش اشیای پیداشده توانستند از طریق شماره سریال فیش غذای حضرتی که همراه با این پول بود، صاحب آن را پیدا کنند. وقتی این زائر خارجی پول گمشده‌اش را دریافت کرد، از خوشحالی به سجده افتاد و از ما هم بسیار تشکر کرد. 
 

خدمتی وصف‌نشدنی
او تصریح می‌کند: نیروهای دفتر اشیای پیداشده حرم مطهر در حوزه کاری خود تخصص و تبحر خاصی دارند. البته در ادوار مختلف برای آنان دوره‌های آموزشی همچون سنگ‌شناسی، فلزشناسی و... هم برگزار می‌کنیم. 
رئیس اداره امانات و نگهداری اشیاء پیداشده حرم مطهر رضوی با بیان چند خاطرات خاص دیگر می‌گوید: نیروهای ما بارها شاهد عنایت حضرت رضا(ع) در دوران خدمتشان بودند. مثلاً مادری توانست فرزند جوان گم شده‌اش را در پرتوی لطف این امام همام با همکاری و پیگیری یکی از کارکنان دفاتر امانت حرم مطهر پیدا کند. 
همچنین سبزعلی بیان می‌کند: حال و هوای خدمت در جوار مضجع شریف حضرت رضا(ع)، وصف‌نشدنی است. وقتی مرخصی می‌رویم، از همان روز اول مرخصی، دلتنگ این آستان مقدس می‌شویم. بی‌شک زمان بازنشستگی، جدایی از این صحن و سرا برایمان سخت خواهد بود. امیدوارم هیچ‌گاه پیوند ما با دستگاه حضرت رضا(ع) قطع نشود. 
او یادآور می‌شود: با توجه به حجم بالای زائران بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) و محدودیت فضای قفسه‌های دفاتر امانات به ویژه در ایام مناسبتی، این دفاتر امکان نگهداری وسایل و اشیای زائران و مجاوران را در مدت محدود چند ساعته دارند. از این رو همیشه از آنان تقاضا داریم در اولین فرصت نسبت به دریافت وسایل خود و تحویل صندلی‌های چرخدار امانی اقدام کنند.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

اساتید با دانشجویان صرف نظر از هر ظاهر و نظری ارتباط مؤثر برقرار کنند/ آمادگی حرم مطهر رضوی برای میزبانی از کنفرانس های علمی
تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به نقش مهم اساتید دانشگاه در تربیت آینده سازان کشور، آن‌ها را از مهمترین و اصلی‌ترین…

تلویزیون اینترنتی