پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۲-۱۶

گام به گام در مسیر افتخار/ فوتسالیست‌های افغانستانی خود را از مشهد برای مسابقات تدارکاتی آماده می‌کنند

بازیکنان تیم ملی فوتسال افغانستان که از 14 فروردین، اردوی آمادگی خود را در مجموعه ورزشی بنیاد کرامت رضوی برگزار کرده‌اند، به‌تدریج آماده می‌شوند تا بازی‌های تدارکاتی خود با تیم ملی فوتسال ایران و لبنان برگزار کند. این بازی‌ها مقدمه حضور مقتدرانه فوتسالیست‌های افغانستانی در مسابقات منطقه‌ای کافا و جام ملت‌های آسیا خواهد بود.

به گزارش آستان ‎نیوز، صدای سوت کفش فوتسالیست‌ها، طنین مداوم فریادهای پرهیجان و البته توصیه‌های فنی مربیان، حتی از بیرون سالن فوتسال مجموعه شهید بهشتی هم شنیده می‌شد. با ورود به سالن، پیراهن‌های خیس از عرق، چهره‌های برافروخته و جنبش و جوش تمام‌نشدنی بازیکنان است که بیش از هر چیز به چشم می‌آید؛ تصویر اراده در تمرین برای فوتسالیست‌های نوجوان و بزرگ‌سالی که در لحظات توجیه تاکتیکی، آرام روی زمین می‌نشستند، گوش به دهان مربی‌شان داشتند و بعد از پایان ارائه مطالب فنی با ندای «یاعلی(ع)» و «یا زهرا(س)» از جا بلند می‌شدند. هر زمان هم که توپ از خط دروازه‌ها می‌گذشت، اگرچه تماشاگران به هیجان می‌آمدند و تشویق می‌کردند اما برای این بازیکنان فرصتی برای شادی بعد از گل نبود و چهره‌های برافروخته‌شان نشان از ولع بی‌پایان آن‌ها برای گل‎زنی بیشتر داشت.
آن‌چه خواندید، تصویری مشترک از تمرین هرروزه تیم ملی فوتسال افغانستان است که از 14 فروردین‌ماه مهمان مجموعه ورزشی بنیاد کرامت رضوی هستند.

اردوی مشهد، مقدمه آمادگی برای جام جهانی
مجید مرتضایی، سرمربی این تیم که مسئولیت رهبری اردوی ملی پوشان افغانستانی را در مشهد بر عهده دارد، تصریح کرد که از ابتدا 65 بازیکن در این اردو حضور داشتند که به‌تدریج 38 نفر از این میان گزینش شدند. به گفته وی، اردوی فوتسالیست‌های افغانستانی از 9 اردیبهشت‌ماه با دیدار تدارکی تیم ملی فوتسال ایران در تهران پیگیری خواهد شد و پس از آن نیز در روز 21 اردیبهشت‌ماه، تیم ملی افغانستان به بیروت سفر خواهد کرد تا به درخواست تیم ملی فوتسال لبنان، دو بازی تدارکاتی و دوستانه با این تیم برگزار کند.
سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان افزود: نخستین هدف‌گذاری اردوی تیم بزرگسالان در مشهدالرضا(ع) بر حضور قدرتمندانه در مسابقات کافا است که سوم خردادماه و با حضور هشت تیم پرقدرت آسیایی از جمله ایران، ازبکستان، روسیه، قرقیزستان، تاجیکستان و البته لبنان در کشور تاجیکستان برگزار خواهد شد. پس از این تورنمنت هم آماده حضور در مسابقات جام ملت‌های آسیا خواهیم شد که دومین هدف‌گذاری اردوی تیم ملی است تا به لطف خدا بتوانیم سهمیه جام جهانی را کسب کنیم.
آن‌طور که مرتضایی تأکید داشت، انتخاب مجموعه تربیت بنیاد آستان قدس رضوی، چند مزیت مهم برای تیم ملی افغانستان داشته است. وی می‌گوید: اولین مزیت ذاتی ورزشگاه امام رضا(ع) آن است که بسیاری از مهاجران افغانستانی که در تیم ملی حضور دارند، ساکن مشهد هستند و به این ترتیب، دیگر نیاز نیست تا هزینه‌ها و مشکلات ناشی از ترانسفر بازیکنان و اردو به تیم ملی تحمیل شود. علاوه بر این، امکانات فنی همچون زمین‌های تمرینی، استخر و سونا، سالن شهید بهشت و خوابگاه‌های مناسب نیز برای بازیکنان فراهم است که به فرآیند انتخاب و تمرین کمک فراوانی می‌کند.

آینده ‎سازی در ورزشگاه امام رضا(ع)
بدون شک می‌توان یکی دیگر از برکات اردوی تیم ملی فوتسال افغانستان در مشهد را در حوزه پرورش استعدادهای تیم زیر 20 سال این کشور دانست. نوجوانانی که به‌موازات تیم ملی فوتسال بزرگسالان، هر روز در دو نوبت صبح و عصر با نظم مخصوصی تمرین می‌کنند و این مسائل، خبر از ساخته‌شدن تیمی می‌داد که قرار است نمایندگان شایسته افغانستان در ادوار آینده مسابقات رسمی باشند.
عبدالغفار صادقی یکی از همین بازیکنان آینده دار است. بازیکن جوان تیم ملی افغانستان اگرچه فقط 24 سال سن دارد اما به‌موازات کسب مدرک کارشناسی در رشته مهندسی صنایع، پنج سال است که در تیم‌های ملی زیر 20 سال و بزرگسالان فوتسال افغانستان بازی می‌کند. وی می‌گوید: تا پیش از این با هیچ‌کدام از بازیکنان تیم ملی آشنایی نداشتم و فقط از تلویزیون بازی‌های تیم ملی را تماشا می‌کردم. در این شرایط، امروز افتخار می‌کنم که در کنار این بازیکنان در زمین هستم زیرا بسیاری از این جوانان، فارغ‌التحصیل رشته‌های دانشگاهی هستند و در عین حال، در سطح بالایی از ورزش حرفه‌ای هم تمرین می‌کنند.
فرزاد محمدی هم یکی دیگر از بازیکنان جوان تیم ملی فوتسال افغانستان است که در گفت‌وگوی خود بر ضرورت پیگیری برنامه‌ریزی مربیان تیم ملی تأکید دارد. آن‌طور که خودش می‌گوید، تا پیش از این، در شبکه‌های اجتماعی طرفدار مجید مرتضایی و فوتسالیست‌های سرشناس ایرانی بوده و تکنیک‌های آنان در زمین را دنبال می‌کرده اما اکنون که در تیم ملی فوتسال افغانستان بازی می‌کند، این موفقیت برایش ایجاد شده که به‌طور مستقیم از راهنمایی و توصیه‌های فنی این بازیکنان کارآزموده فوتسال بهره ببرد.
وی می‌گوید: سطح امکانات مجموعه ورزشی آستان قدس رضوی از ابتدا این ذهنیت را به‌طور کامل در بین بازیکنان ایجاد کرد که این اردو قرار است متفاوت با ادوار گذشته باشد. فوتسالیست‌های افغانستانی با جدیت پیگیر برنامه‌های مربیان هستند تا دستاوردهای درخشان اردوی مشهد در مسابقات کافا و البته انتخابی جام جهانی در جام ملت‌های آسیا، زمینه کسب نتیجه و موفقیت تیم ملی را ایجاد کند.
کارشناسان بر این باورند که چه از نظر ژنتیک ورزشی و چه به لحاظ فرهنگ ملی، تیم فوتسال افغانستان پتانسیل بالایی برای حضور قدرتمندانه در مسابقات مختلف منطقه‌ای و جهانی دارد. این موضوع در تیم ملی ایران با قهرمانی بلامنازع در آسیا و کسب جایگاه ششمی در رده‌بندی تیم‌های ملی جهان ثابت شده و می‌توان اذعان کرد که اگر چالش افغانستانی‌های پراستعداد و بااراده در برگزاری بازی‌های دوستانه برطرف شود، می‌توان امیدوار بود که مسابقات آسیایی و جهانی با چهره قدرتمند و قابل‌احترامی از تیم ملی افغانستان روبه‌رو شود.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی