پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی: 
۱۴۰۲-۰۲-۲۰

شاد بودن، شاخصه زندگی مومنانه است

خطیب حرم مطهر رضوی گفت: شاد بودن و نشاط داشتن از جمله شاخصه های زندگی مومنانه است. 

به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در ویژه برنامه تبلیغی_مذهبی حرم مطهر رضوی در رواق امام خمینی(ره) این بارگاه نورانی برگزار شد، به تبیین ضرورت شادی و شاد بودن از منظر دین مبین اسلام پرداخت.
وی در این خصوص بیان کرد: شادی و شاد بودن یکی از توصیه های دینی است و همانگونه که سفارش شده در اندوه اهل بیت(ع) غمگین باشیم در ایام فَرح و شادی و موالید اهل بیت (ع) نیز باید شاد بود. 
 

ضرورت پرهیز از شادی توام با گناه

سخنران حرم مطهر رضوی بیان کرد: از جمله توصیفاتی که در مورد بهشتیان در قرآن کریم آمده این است که آنها در بهشت شادمان و مسرور هستند بنابراین شاد بودن از جمله شاخصه های زندگی مومنانه و زندگی مبتنی بر دین است. 
وی افزود: البته در مورد شادی باید چند نکته را در نظر داشت اول اینکه شادی نباید مبتنی بر گناه باشد. برخی با مسخره کردن دیگران فکر می کنند باعث شادی آنها و یا اطرافیان می شوند در حالی که مسخره کردن دیگران امری نکوهیده و حرام است. 
این کارشناس دینی اظهار کرد: نکته بعدی در شادی این است که انسان نباید از سقوط و یا گرفتاری دیگران شاد شود وگرنه به آن گرفتاری دچار خواهد شد. 
وی بیان کرد: یکی دیگر از اموری که شادی کردن بر آن نکوهش شده، شادی کردن هنگام ارتکاب کار حرام است کسی که مرتکب کار حرام مانند شرب خمر و یا دیگر افعال حرام می شود باید از کار خود اظهار ندامت کند و نباید شادمان و مسرور باشد. 
حجت الاسلام رفیعی در ادامه به برخی از کارهایی که باعث ایجاد شادی و نشاط انسان می شود اشاره و بیان کرد: در احادیث اسلامی از انجام ورزش هایی چون پیاده روی، اسب سواری و شنا کردن به عنوان فعالیت های شادی آفرین و نشاط آور یاد شده است. 
وی عنوان کرد: نگاه کردن به طبیعت و سرسبزی، دورهمی های دوستانه، رعایت نظافت، استحمام، مسواک زدن و ... نیز موجب نشاط و شادابی انسان می شود. 
 

شادی باطنی با ایمان به خدا

خطیب حرم رضوی با بیان اینکه موارد گفته شده مربوط به شادی ظاهری است، اظهار کرد: ما باید علاوه بر شادی ظاهری، نشاط باطنی یعنی آرامش قلبی هم داشته باشیم که این امر با ایمان به خدا، توکل بر او و راضی بودن به قضا و قدر الهی میسر می شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

اساتید با دانشجویان صرف نظر از هر ظاهر و نظری ارتباط مؤثر برقرار کنند/ آمادگی حرم مطهر رضوی برای میزبانی از کنفرانس های علمی
تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به نقش مهم اساتید دانشگاه در تربیت آینده سازان کشور، آن‌ها را از مهمترین و اصلی‌ترین…

تلویزیون اینترنتی