پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۲-۲۱

رونمایی از منشورات کتابخانه آستان قدس رضوی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

کتاب‌های« فهرست توصیفی کتاب‌های چاپ سنگی آستان قدس رضوی» و «بازشناخت تفاسیر خطی فارسی» از منشورات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شد.

به گزارش آستان‌نیوز، همزمان با نخستین روز از نمایشگاه کتاب تهران، از کتاب «فهرست توصیفی کتاب‌های چاپ سنگی آستان قدس رضوی» اهدایی حضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای مدظله‌العالی،  تالیف حسن‌علی فریدونی، منوچهر آراسته و سید محسن ناجی نصرآبادی رونمایی شد.
سید محسن ناجی نصر آبادی در حاشیه این مراسم گفت: تمام منابع چاپ سنگی موجود در آستان قدس رضوی هزار و یک عنوان کتاب است که تمام این نسخ از سوی مقام معظم رهبری به کتابخانه آستان قدس رضوی اهدا شده است. 
وی افزود: منابعی که در این دو فهرست معرفی شده است در حدود هزار و یک عنوان کتاب چاپ سنگی است که جمعا از سوی مقام معظم رهبری به آستان قدس رضوی اهدا شده است. تمام این منابع به صورت توصیفی معرفی شده که از مجموع هزار و یک نسخه 653 نسخه به زبان فارسی، 343 نسخه آن به زبان عربی، 76 نسخه چاپ کشور ایران، 575 نسخه هند و پاکستان و دو نسخه چاپ عراق است.
ناجی تصریح کرد: کتب اهدایی بیشتر شامل فقه، کلام، تاریخ، جغرافیا، فلسفه، منطق، اخلاق، ریاضیات، حکمت و... است. تمام نسخه‌های چاپ سنگی در همین دو جلد معرفی شده‌ و در اختیار محققان قرار گرفته است. قرآن چاپ سنگی قدیمی‌ترین نسخه است. 
وی خاطر نشان کرد: کتاب دوم «بازشناخت تفاسیر خطی فارسی» اثر مرحوم دکتر اردلان است که 1000 سال ترجمه و تفسیر خطی فارسی تا قرن چهاردهم را در بر می‌گیرد و در مجموع 104تفسیر با مبنای تاریخی در این اثر ارائه شده است.
نصرآبادی خاطر نشان کرد: تفاسیر بر مبنای سال نگارش آنها آورده شده و اهمیت این پژوهش در این است که بسیاری از این تفاسیر ناشناخته را به مخاطب معرفی می‌کند. از همین رو دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا می‌توانند به این کتاب مراجعه و از این تفاسیر انتخاب کنند و کار تصحیح را به عنوان فعالیت دانشجویی خود به اتمام برسانند.
شایان ذکر است، سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌ است» از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی‌(ره) در حال برگزاری است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

کارگران قشر مؤثر و عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل…

تلویزیون اینترنتی